جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: اجرای طرح اصلاح الگوی کشت از خرداد امسال در استان بوشهر آغاز شده است براساس این طرح میزان منابع,نیاز و ظرفیت هر استان تعیین و با مدیریت منابع تولید یعنی آب و خاک,زمینه برای بهره وری بهینه از امکانات موجود فراهم می شود. 
کد خبر: ۱۵۰۸۷
يکشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷

فکرشهر: اجرای طرح اصلاح الگوی کشت از خرداد امسال در استان بوشهر آغاز شده است براساس این طرح میزان منابع,نیاز و ظرفیت هر استان تعیین و با مدیریت منابع تولید یعنی آب و خاک,زمینه برای بهره وری بهینه از امکانات موجود فراهم می شود. 

\n\n

به گزارش فکرشهر از خبرگزاری صدا و سیما، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در مورد ضرورت اجرای این طرح می گوید با توجه به کم آبی موجود در استان و نیاز به مدیریت بهتر منابع آب اجرای این طرح را از خرداد در سراسر استان آغاز کرده ایم و در کاکی، آبدان، ریز، تنگ ارم و دهرود به دلیل اهمیت ویژه این طرح با جدیت در حال اجراست. 

\n\n

منوچهری با بیان اینکه استان بوشهر از نظر تولید گوجه فرنگی خارج از فصل ,خرما و محصولات جالیزی و گندم در سطح کشور رتبه بالایی دارد می گوید اجرای این طرح و مدیریت صحیح منابع آبی تنها راهی است که می تواند زمینه را برای فعالیت آتی کشاورزان فراهم سازد و رتبه استان در تولید محصولات کشاورزی را حفظ کند. 

\n\n

وی اضافه کرد: در اجرای طرح اصلاح الگوی کشت، کشاورزان باید تفاهم‌نامه‌ای با جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای منعقد کنند که بر مبنای آن باتوجه به میزان منابع آب، به کشاورزان اجازه کشت داده می‌شودو هرگونه خدمات به کشاورزان نیز بر اساس تفاهمنامه خواهد بود. 

\n\n

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر نیز با بیان اینکه تا کنون صاحبان بیش از هشت هزار هکتار از زمین های کشاورزی با انعقاد تفاهمنامه وارد این طرح شده اند می گوید ثبات بازار و تاثیربر در آمد کشاورزان ,کنترل سطح زیر کشت ,ارتقا کیفیت محصول ,مدیریت منابع آب ,افزایش راندمان مصرف آب ,ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا و بوجود آوردن قیمت عادلانه ,بوجود اوردن امنیت غذایی ,حفاظت منابع طبیعی و کاهش آثار خشکسالی از فواید اجرای این طرح است .

\n\n

عمرانی با اشاره اینکه امسال گوجه فرنگی بوشهر زودتر به بازار عرضه می شود می گوید بر توجه به اجرای طرح اصلاح الگوی کشت امسال سطح زیر کشت این محصول از سال های قبل کمتر شده و پیش بینی می شود میزان تولیدی از 600هزار تن در سال گذشته به 560 هزار تن کاهش یابد به علاوه تاریخ کشت نیز طوری تنظیم شده تا زمان برداشت محصول با استان هایی که گوجه خارج از فصل تولید می کنند همزمانی نداشته باشد. 

\n\n

وی در مورد تولید خرما نیز می گوید در مورد نخیلات استان نیز برنامه بر اینست که سطح زیر کشت افزایش پیدا نکند و به جز ارقام تجاری جدید آن هم در مناطق خاص و با تایید مدیریت جهاد کشاورزی هر شهرستان هیج نخل جدیدی کاشته نشود. 

\n\n

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر در پاسخ به این سوال که آیا کاهش سطح زیر کشت اسیبی به میزان درآمد کشاورزان و رتبه بوشهر در تولید این محصولات نمی زند می گوید سطح زیر کشت توسط کشاورزان در این سالها بیش از میزان تعیین شده بوده و این امر منجر به مشکلاتی شده است به عنوان مثال ظرفیت تولید ما در گوجه فرنگی 560 هزار تن است اما در این سالها کشاورزان بیش از این میزان گوجه کاشته اند که همین عامل موجب شده نتوانند منابع موجود را به خوبی مدیریت کنند و در نتیجه علاوه بر اینکه کیفیت محصول افت کرده به دلیل اشباع بازار در زمان برداشت کشاورزان نتوانسته اند حاصل زحمات خود را آنچنان که باید به دست اورند و زیان کرده اند .

\n\n

عمرانی با بیان اینکه تلاش می کنیم برای استفاده بهینه از منابع موجود به سمت کشت محصولات گلخانه ای برویم می گوید در حال حاضر 94 هکتار گلخانه در استان داریم و سال گذشته در این زمینه رتبه پنجم توسعه گلخانه را در کشور کسب کردیم .

\n\n

وی یکی از مشکلات پیش روی طرح الگوی کشت در استان بوشهر را وجود چاه‌های غیر‌مجاز عنوان کرده ومی گوید نزدیک به چهل و پنج در صد از چاه های استان غیر مجاز هستند که باید برای آنها فکری کرد . 

\n\n

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان نیز با بیان اینکه استان بوشهر از استان های پیشرو در اجرای این طرح است می گوید تامین اعتبار لازم ,تعامل هر چه بیشتر میان دستگاه های مرتبط ,حمایت قانونی برای مقابله با متخلفان و تلاش برای بازار یابی بهتر محصولات تولید شده در اجرای موفق و سریعتر این طرح باید مد نظر قرار گیرد. 

\n\n

ملک زاده اضافه می کنداجرای بهتر این طرح در گرو تعامل بیشتر کشاورزان منطقه با مسئولان است وباید در کلاس های آموزشی نیاز به تغییر را به کشاورزان آموزش دهیم و اینکه اعتماد به این طرح می تواند موجب ثبات بازار و سود دهی بیشتر محصول شود .

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر