دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: مدیراسناد و کتابخانه های ملی استان بوشهر گفت: مستندات خلیج فاری آن قدر متقن است که دلارهای نفتی برخی ساکنان مجاور و همسایه خلیج فارس نمی تواند هویت تاریخی و ملی این دریا را مخدوش کند.به گزارش فکرشهر، غلامحسین نظامی به مناسبت گرامیداشت 10 اردیبهشت روز ملی خلیج فارس در گفت وگو با ایرنا افزود: برخی از ساکنان مجاور خلیج فارس در صدد هستند تا با استفاده از دلارهای نفتی باد آورده اما بدون مستندات متقن و بنا به مصلحت سیاسی تاریخ خلیج فارس جعل و وارونه نشان دهند.
کد خبر: ۱۵۰۹
دوشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۶

فکرشهر: مدیراسناد و کتابخانه های ملی استان بوشهر گفت: مستندات خلیج فاری آن قدر متقن است که دلارهای نفتی برخی ساکنان مجاور و همسایه خلیج فارس نمی تواند هویت تاریخی و ملی این دریا را مخدوش کند.

به گزارش فکرشهر، غلامحسین نظامی به مناسبت گرامیداشت 10 اردیبهشت روز ملی خلیج فارس در گفت وگو با ایرنا افزود: برخی از ساکنان مجاور خلیج فارس در صدد هستند تا با استفاده از دلارهای نفتی باد آورده اما بدون مستندات متقن و بنا به مصلحت سیاسی تاریخ خلیج فارس جعل و وارونه نشان دهند.

وی اضافه کرد: آنها در تلاش هستند نامی جعلی برای خلیج فارس تثبیت کنند که فراتر از نام در پشت این قضایا و توسعه طلبی های سیاسی و اقتصادی مد نظر است هرچند که مردم ایران همواره حسن همجواری و مراوده بازرگانی در یک فضای صلح آمیز با ساکنان مجاور و سواحل خلیج فارس را در نظر داشته اند.

نظامی ادامه داد: پاسداشت روز ملی خلیج فارس ( 10 اردیبهشت ) که در واقع یک همت ملی برای اخراج پرتغالی ها از سواحل و جزایر خلیج فارس بود برای ما بسیار با اهمیت است زیرا بعد از آن نیز در تاریخ معاصر ایران بویژه جنوب کشور شاهد قیام های متعدد مردمی علیه بیگانگان متجاوز بوده ایم.

وی بیان کرد: برای پاسخگویی به ادعاهای واهی، بی ریشه و غیرمستند جاعلان تاریخ باید با تکیه بر طرح های دراز مدت علمی و پژوهشی بنیادین در پاسداشت خلیج فارس عنوان و تاریخ آن تلاش وافر کرد.

نظامی گفت: خلیج فارس آبراهه مهم و استراتژیک در جنوب فلات ایران است که از روزگار کهن برای اقوام ایرانی دارای اهمیت زیاد بود که این اهمیت تا روزگار ما نه تنها کم نشده بلکه افزایش داشته است.

وی اظهارکرد: خلیج فارس یک آبراه ارتباطی و بخشی مهم از آسیا با شرق، شرق دور، آفریقا و اروپاست و منبع مهم اقتصادی اعم از آبزیان خلیج فارس و منابع معدنی مثل نفت و گاز است طوری که امروز بخش زیادی از منابع سوختی جهان از این آبراه تامین می شود.

نظامی گفت: تسلط بر خلیج فارس بواقع به این دلایل همواره دغدغه سودجویانی بوده که در خارج از منطقه در اندیشه تسلط بر این دریای مهم هستند.

وی یادآور شد: از طرف دیگر حکام ایرانی اعم از پادشاهان و حکام محلی مجاور همیشه سعی داشتند که به هر نحو از خلیج فارس حفاظت و بهره ببرند اما به دلیل دوری مراکز قدرت در ایران از خلیج فارس این صیانت و حفاظت دائمی نبوده از این رو برخی اوقات کشورهای سودجو توانسته اند برای مدتی بر بخش هایی از سواحل و یا جزایر ایرانی یا غیر ایرانی خلیج فارس سیطره پیدا کنند.

نظامی افزود: در بسیاری اوقات خلا قدرت دولت مرکزی برای دفاع از خلیج فارس به وسیله مردم ساکن در سواحل این دریا پر شده است به نحوی که بارها شاهد بوده ایم که مردم خود دست به کار شده و بدون کمک دولت مرکزی با بیگانگان متجاوز به این دریا و سواحل آن جنگیده اند.

وی اظهار کرد: نمونه آن مقاومت مردم بوشهر و هرمزگان در برابر پرتغالی ها، هلندی ها و دفاع جانانه مردم استان بوشهر در برابر هجوم چهارگانه انگلیس به بوشهر است.

مدیراسناد و کتابخانه های ملی استان بوشهر گفت: بدیهی است که از این تاریخ کهنسال اسناد و مدارک زیادی برجای مانده که به زبان فارسی، عربی، انگلیسی، هلندی، پرتغالی، آلمانی، فرانسوی و غیره است که بخشی از آن در ایران و بخش اعظم آن در دیگر کشورهای مجاور و همسایه اروپایی، آمریکایی و روسی است.

وی افزود: بنابراین به طور قطع هرگونه مطالعه همه جانبه در تاریخ خلیج فارس نیازمند به گردآوری اسناد یاد شده است از این رو گردآوری و پژوهش های بنیادی مبتنی بر اسناد می تواند کمک زیادی در یافتن حقایق تاریخی مربوط به خلیج فارس باشد.

نظامی بیان کرد: مدیریت اسناد و کتابخانه ملی استان بوشهر با تلاش چند ساله خود با وجود کمبود امکانات و پرسنل توانسته حدود شش میلیون سند در ارتباط با استان بوشهر که بخش هایی از آن به طور مستقیم مربوط به خلیج فارس است وکتاب های خطی و چاپی قدیمی که در حوزه خلیج فارس به نگارش درآمده است را جمع آوری کند.

وی ادامه داد: این مدیریت به دنبال آن است تا با ایجاد بخشی باعنوان بخش اسناد خلیج فارس به طور تخصصی اسناد خلیج فارس شناسی را به زبان فارسی و دیگر زبان ها جمع آوری کند تا بتواند در آینده ای نزدیک پایگاهی برای پژوهش های خلیج فارس شناسی کشور باشد.

نظامی گفت: این اقدام حمایت های همه جانبه مسوولان استانی و غیر استانی را می طلبد که امیدواریم با پی گیری و توجه مسوولان محقق شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر