يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی فکرشهر/ یادداشت ارسالی خوانندگان؛
فکرشهر: مدیریت این دانشگاه در مدت 12سال تنها توانسته حدود 40 رشته تحصیلی را مصوب و فعال نماید در صورتی که در واحدهای هم تراز دیگر، تعداد این رشته ها به 65 رشته نیز می رسد البته با پتانسیل و...
کد خبر: ۱۵۶۳۲
سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۴

فکرشهرباتوجه به اهمیت علم و دانش و لزوم گسترش آن در ایران اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی تأسیس گردید و پا به بای دانشگاه های دولتی با عزم جدی به صورت خودگردان به کار خود ادامه داد تا آنجا که بزرگ ترین دانشگاه حضوری جهان لقب گرفت و مانند درختی پربار، شاخه های آن در همه جای کشور گسترده شد تا همگان از میوه های آن استفاده کنند.

\n\n

دانشگاه آزاد اسلامی واحد دشتستان (برازجان) نیز یکی از واحدهای این دانشگاه بزرگ است که در سال 1381 ابتدا به صورت استیجاری و سپس در ساختمان کنونی به همت خیرین افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت. از سال 1382 تاکنون ریاست این دانشگاه بر عهده ی آقای مسعود دهدشتی است که تا به امروز حدود 12سال است که در این سمت قرار دارند و مسلما وقت کافی و وافی نیز برای اجرا نمودن برنامه های خود داشته اند.

\n\n

در مقایسه ای ساده وقتی دانشگاه آزاد دشتستان را با دانشگاه های هم تراز خود می سنجیم، تفاوت قابل ملاحظه ای را در زمینه های آموزشی و علمی شاهد هستیم.

\n\n

مدیریت این دانشگاه در مدت 12سال تنها توانسته حدود 40 رشته تحصیلی را مصوب و فعال نماید در صورتی که در واحدهای هم تراز دیگر، تعداد این رشته ها به 65 رشته نیز می رسد البته با پتانسیل و تعداد دانشجویان بسیار کمتر از دشتستان.

\n\n

مسلما تنوع رشته های آموزش عالی در هر شهرستان می تواند باعث جذب دانشجوی بیشتر و در نهایت موجب رشد و بالندگی علمی و فرهنگی جوانان شهرستان گردد. چه بسیار جوانان بومی که به دلیل نبود رشته مناسب در این واحد دانشگاهی مجبور به ثبت نام در واحدهای دانشگاهی هم جوار در شهرستان های مجاور می شوند.

\n\n

یکی از ضعف های اصلی مدیریتی این دانشگاه متاسفانه ناتوانی در اخذ رشته های کارشناسی ارشد به تعداد متناسب با سابقه ی فعالیت دانشگاه دشتستان است. لازم به توضیح است که در این 13سال تنها 2 رشته تحصیلی برق و مکانیک در مقطع کارشناسی ارشد تشکیل شده و ظاهرا زمزمه هایی مبنی بر در اختیار گذاردن سهمیه کارشناسی ارشد به تمامی دانشگاه های آزاد در اکثر شهرهای استان بوشهر به گوش می رسد که امیدواریم دانشگاه برازجان از این فرصت به دست آمده استفاده نماید و از قافله عقب نماند. حیف است که دانشگاه دشتستان یکی از مجهزترین آزمایشگاه های شیمی استان را در اختیار داشته باشد ولی به دلیل عدم وجود زمینه ی مناسب جهت استفاده در مقاطع بالاتر، شاهد فرسودگی آن تجهیزات باشیم این در حالی است که تعداد جوانان فارغ التحصیل ما در رشته ی مهندسی شیمی، خود مؤید این است که انتظار حضور دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ( اگر نگوییم مقطع دکترا) در این واحد دانشگاهی دور از اذهان نیست.  

\n\n

قطعا ضعف در جذب هیأت علمی مناسب می تواند یکی از دلایل این کار باشد، لیکن هیچ بهانه ای را نمی توان پذیرفت چرا که در دانشگاه آزاد واحد بوشهر اکنون بیش از 30رشته در مقطع کارشناسی ارشد و بیش از 10رشته در مقطع دکتری در حال پذیرش دانشجو است و تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی آن بیش از 2000 نفر است؛ پس آن واحد توانسته اعضای هیأت علمی خود را جذب نماید ولی واحد دشتستان تا کنون موفق به این مهم نشده است. ناتوانی در اخذ رشته های کارشناسی ارشد و همچنین افت تعداد دانشجو در همه ی مقاطع تحصیلی سبب کاهش درآمد دانشگاه شده که برای جبران این امر و ثبت نام بیشتر دانشجو و جذب آن ها از واحدهای دیگر، متاسفانه شاهد پایین آوردن سطح علمی و کیفیت تحصیلی از سوی متولیان این امر در دانشگاه هستیم تا جایی که بعضا اساتید دانشگاه توصیه به دادن نمره و به اصطلاح پاس نمودن دانشجویان می گردند تا مبادا دانشگاه دشتستان در پذیرش دانشجو از دانشگاه های همجوار عقب بماند.

\n\n

اما دلایلی که سبب شده مسیر دانشگاه از نخبه پروری و تربیت دانشجوی باسواد و علمی فاصله بگیرد، چیست؟

\n\n

از میان دلایل فراوانی که وجود دارد به دو نکته خواهیم پرداخت: 

\n\n

1- توجه تمام و کمال به فعالیت های عمرانی و تمرکز بر ساخت و ساز و تملک زمین و توسعه فیزیکی و سطحی دانشگاه.
\n2- عدم وجود یک معاون آموزشی ثابت در دانشگاه.

\n\n

در مورد اول باید گفت که افزایش و توسعه فیزیکی عالی در هر شهری امری بسیار پسندیده است، اما این کار باید با پیش بینی و برنامه ریزی چند ساله انجام گیرد نه صرفا فقط اخذ مجوز و ساخت و ساز بی رویه و تملک زمین که پس از چند سال فرسودگی و استهلاک را به همراه خواهد داشت.

\n\n

مجتمع آموزشی خلیج فارس بالغ بر 23 هکتار زمین است که توسط این واحد در شهر برازجان خریداری شده و یک ساختمان 7 طبقه آموزشی و یک مسجد و یک سلف سرویس و بوفه در آن ساخته شده است که متاسفانه هرساله به دلایل مختلف شاهد تعویق افتتاح این پروژه ی جدید، توسط مسئولان دانشگاه آزاد هستیم. این در حالی است که به جای تمرکز جهت بهره برداری هرچه سریع تر از ساختمان آموزشی و محوطه سازی و راه دسترسی به دانشگاه، هم اکنون شاهد شروع پروژه ای جدید و با اولویت به مراتب بسیار کمتر از موارد مذکور هستیم. پروژه ای جدید به نام کتابخانه ی تخصصی 4 طبقه با مساحت 5000 متر مربع.

\n\n

لازم به عرض است که با افت پذیرش دانشجویی که هرساله گریبان گیر دانشگاه هاست تا چند سال آینده جمعیت دانشجویی این واحد نیز قطعا افت بیشتری خواهد داشت و با این سیاستی که مسئولان واحد دشتستان تعریف کرده اند و پیرو آن هستند، این سؤال به ذهن متبادر می شود که آیا با این رشته های کنونی و این تعداد دانشجو می توانید هزینه ی این ساختمان ها را تأمین و چرخ دانشگاه را بچرخانید و یا به تجربه ی تلخ دانشگاه آزاد بوشهر درعالی شهر مبتلا خواهید گردید؟

\n\n

« قطعا شما بهتر از قاعده ی مردم باید بدانید که اغلب دانشگاه ها پروژه های عمرانی خود را متوقف کرده اند»

\n\n

آیا به جای این همه هزینه جهت 70 هکتار زمین به اعتقاد کارشناسان لم یزرع، واقع در منابع سرکره به نام مجتمع پژوهشی زیتون که بدون استفاده رها شده و هر از چندگاهی هم شاید از ترس جهاد کشاورزی و امور اراضی و منابع طبیعی یک خاکریزی فرمالیته ( ظاهری) انجام می گیرد آن هم برای ساختن ساختمانی به نام مرکز تحقیقات کشاورزی و کشت گیاهانی فاقد خاصیت منطقه ای، مثل درخت پائولونیا (از برگ آن سوخت هواپیما درست می شود) که همه ی آنها هم خشک شده اند، بهتر نبود مقدار اندکی از آن صرف اخذ چند رشته درجه یک در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و جذب چند هیأت علمی می شد تا سطح علمی دانشگاه ارتقا یابد؟

\n\n

دیگر بگذریم از زمین هایی که به نام دانشکده پرستاری و دندانپزشکی و غیره خریداری و تملک گردید در حالی که اندر خم مشکلات رشته های کنونی هستند چه برسد به اخذ دانشکده پرستاری و دندانپزشکی!!!

\n\n

در مورد دلیل دوم هم باید گفت که شوربختانه نبود یک معاون آموزشی ثابت و صد البته با اختیار تام در حوزه فعالیت خود و مسائل آموزش، یکی از ضعف های عمده ی این واحد دانشگاهی است که آن را بعضی از مدیران، سیاست مدیریتی نامیده اند.

\n\n

حضور چند نفر به عنوان سرپرست معاونت آموزشی در چند مقطع زمانی که دخالت های مکرر مسئولین دانشگاهی در حوزه ی آموزش، اوضاع را برای آن ها بی سر و سامان می نمود، تمام وقت و انرژی این افراد و بعضا کارکنان آن را برای اداره ی آن حوزه تلف می کرد چه برسد که دیگر مجالی برای پیگیری و طی کردن بروکراسی اداری جهت اخذ مجوز و جذب هیأت علمی که بالطبع پویایی و رشد علمی را به همراه خواهد داشت، باقی بماند.

\n\n

فی الحال، ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی نگارنده از محضرتان سوالی دارد که شاید نیاز باشد به ضمیر خود جوابگو باشید: «به زعم شما پس از گذشت 12 سال ریاست بر یک واحد دانشگاهی و کارکردن با سه دولت و سه رییس دانشگاه، علم بهتر است یا ساخت و ساز؟»

\n\n

البته شاید برخی افراد به مزاح و در شرایط اقتصادی کنونی بگویند ساخت و ساز که این گفته صرفا دیدگاهی است مادی ولی از منظر نگارنده باید گفت: شاید ساخت و ساز برای برخی مدیران یک مجموعه، حاشیه های شیرینی نیز به همراه داشته باشد ولی مطمئنا با روح و آرمان های یک مرکز آموزش عالی که برپایه ی علم و دانش استوار است کاملا متضاد و متناقض می باشد، پس نتیجتاٌ باید علم را رجحان داد.

\n\n

نام محفوظ

\n\n

 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر