جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
کد خبر: ۱۵۸۶۹
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰

فکرشهر: شاید برای خیلی ها باورش سخت باشد اگر بگویند که یک دکل نفتی که هزاران تن وزن دارد و به بزرگی یک کوه است درخلیج فارس گم شده است ؛ اما این اتفاق در دولت قبل رخ داد وجالبتر اینکه بعد از کلی گشت وگذار این دکل نفتی درسواحل مکزیک درحال کار پیدا شد و اکنون پولهای ایران رفته و سودش را کشور دیگری برده است .

\n\n

به گزارش فکرشهر، طی ماه های گذشته قطعا اگر رسانه هارا دنبال کنید با حرف وحدیثهای زیادی پیرامون این دکل نفتی و دلایل گم شدنش شنیده اید ، پرونده ای هم برای این دکل تشکیل شده و دردست پیگیری است تا متهمان آن مشخص شده و دردادگاه به سو استفاده یا اهمال کاری یا هر اتهام وجرم دیگری که مرتکب شده اند رسیدگی شود.

\n\n

اما نکته جالب اینجاست که دوسال بعد از روی کار امدن دولت یازدهم وسکانداری وزارت نفت توسط بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت این دولت امروز وی خبر از گم شدن دومین دکل نفتی داد و احتمالا این ماجرا نیز مانند ماجرای دکل نفتی قبل داستانی طول و دراز با دهها متهم ومجرم خواهد داشت و بعدها مشخص خواهد شد که صدها میلیون دلار از پول نفت این کشور ومردمش توسط چه کسانی چپاول یا حیف ومیل شده است.

\n\n

***بازشدن پرونده ای مفصل تر درباره یک دکل مفقود شده دیگر

\n\n

وزیر نفت از ارسال پرونده دومین دکل نفتی مفقود شده به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی خبر داد.

\n\n

بیژن نامدار زنگنه وزیرنفت درگفت وگو باخانه ملت درباره سرنوشت دکل نفتی 87 میلیون دلاری مفقود شده در دولت گذشته گفت: پرونده دکل نفتی مذکور در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در حال پیگری است؛اما یک پرونده مفصل تر درباره یک دکل نفتی دیگر که مفقود شده است،وجود دارد.

\n\n

وزیرنفت ادامه داد: نامه ای درخصوص مفقودشدن یک دکل نفتی علاوه بر دکل نفتی قبلی،به "جهانگیری" معاون اول رئیس جمهور ارسال کردم تا درستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بررسی و پیگیری شود.

\n\n

وزیر نفت افزود: درسال های گذشته درخصوص موضوع دکل‌های نفتی ،کارهایی صورت گرفته که به لحاظ اقتصادی ناسالم بوده است که باید بررسی شود.

\n\n

زنگنه درباره سرنوشت دکل نفتی مفقود شده،گفت:دکل نفتی قبلی هنوز گمشده است،البته براساس اطلاعات واصله در خلیج مکزیک در حال حفاری است. 

\n\n

وزیر نفت افزود:خوشبختانه قوه قضائیه درحال پیگیری پرونده دکل نفتی گمشده است و افرادی دراین رابطه دستگیر شده اند.

\n\n

***18 دکل مفقود شده داریم

\n\n

دراین حال عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی با اعلام اینکه 2300میلیارد دلار قرارداد خرید دکل با واسطه‌ها بسته شده است، گفت: بخش اعظم این قراردادها با چین، رومانی، ترکیه و هلند بوده است و تعداد دکل‌ها گمشده حتی ممکن است به 17 و 18 دکل هم برسد.

\n\n

امیرعباس سلطانی در گفت و گو با خانه ملت، در پاسخ به این سوال که ماجرای دکل‌های گمشده نفتی به کجا رسید؟، گفت: آقای "زنگنه"وزیر نفت از عنوان دکل‌های گمشده استفاده کردند و گفتند دکل گمشده است، در حالی که اصلا دکلی تحویل نشده است، که گم شود و به نوعی پول دکل گمشده و فقط روی کاغذ انجام شده است.

\n\n

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دکل باید وارد کشور می‌شد، در مورد برخی اخبار مبنی بر وجود دکل در مکزیک و ...، اظهار داشت:این موارد شایعات است که دکل از مکزیک سر درآورده است، زیرا دکلی وارد نشده که گم شود.

\n\n

وی با اشاره به اینکه موضوع دکل‌های نفتی به بهانه تحریم رخ داده است، افزود: چون تحریم وجود داشت و آقایان برای اینکه تحریم را دور بزنند، اقدام به خرید از طریق واسطه کردند و با تاسیس یک شرکت ساختگی در ترکیه قرارداد دکل فرسوده و غیر قابل استفاده با این شرکت ترک به مبلغ 87 میلیون دلار بستند و بالافاصله  کل پول دکل به واسطه‎ها پرداخت شد.

\n\n

 سلطانی اضافه کرد: شرکت ترک می‌رود دکل فرسوده را از یک شرکت رمانیایی به مبلغ 62 میلیون دلار خریداری کرده و فقط در اینجا 25میلیون دلار واسطه‌ها یک‌جا به جیب می‌زنند و بعدا مشخص می‌شود، که این موسسان این شرکت واسطه 8میلیون دلار به شرکت رمانیایی پرداخت کرده‌اند و مابقی آن را بین خودشان تقسیم کردند.

\n\n

عضو کمیسیون انرژی ادامه داد: اسامی افرادی که با پاسپورت‌ها جعلی اقدام به بستن قرارداد خرید دکل کردند و چند بار با آقای طاهری مدیرعامل وقت شرکت تاسیسات دریایی که آزاد است، و باید پاسخ دهند و مدیرعامل وقت شرکت تاسیسات دریایی در این مورد حداقل مقصر و متهم هستند و تعجب بنده این است که چرا ایشان آزاد هستند.

\n\n

به گفته وی، در این رابطه رقم‌های بالایی تخلف شده است و به یک دکل و 87 میلیون دلار ختم نمی‌شود، البته پروند خرید دکل‌های حفاری به قوه قضاییه و سازمان بازرسی ارسال شده است که تاکنون هیچ اقدامی برای آن انجام نشده است.

\n\n

این نماینده مردم در خانه ملت با اعلام اینکه 2300میلیون دلار قرارداد خرید دکل بسته و انجام شده است، گفت: این قرارداد‌ها عملا اجرایی نشده است و قراردادها با واسطه‌ها بسته شده که در حال بررسی است، موضوع دکل‌ها موضوع ساده‌ای نیست و حتی تعداد دکل‌ها بیشتر است و حتی تا 17 و 18 دکل هم می‌تواند برسد.

\n\n

سلطانی تصریح کرد: 2300 میلیون دلار قرارداد خرید دکل‌ها توسط شرکت تاسیسات دریایی بسته شده و قیمت هر دکل حدود200 میلیون دلار است که بخش اعظم این قراردادها با چین، رومانی، ترکیه و هلند بوده است.

\n\n

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی اعلام کرد: هم اکنون چینی‌ها می‌گویند ما پس از بستن قرارداد، دکل ساختیم و و دکل‌ها روی دستمان مانده است و برای ساخت دکل‌ها فقط چینی‌ها از ما ادعای طلب 800میلیون دلار خسارت کردند.

\n\n

دبیر کمیسیون انرژی با بیان اینکه قرارداد خرید دکل‌ها در زمان وزارت آقای رستم قاسمی در نفت بسته شده است، عنوان کرد: چون نظارت نبوده است، این اتفاق افتاده و آقای قاسمی، انسان درستی هستند و وی هم نمی‌تواند  همه را کنترل کند.

\n\n

***سرو کله یک دکل دیگر پیدا شد

\n\n

دراین حال یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از پیدا شدن دکل دیگری در شارجه که در دولت قبل خریداری اما به علت اختلاف حساب به ایران تحویل داده نشده خبر داد و گفت: با درخواست تعدادی از نمایندگان دکل های گمشده با استناد به ماده 236 آیین نامه داخلی مجلس تعیین تکلیف می شوند.

\n\n

نادر قاضی پور از پیدا شدن دکل دیگری در شارجه که در دولت قبل خریداری اما به علت اختلاف حساب به ایران تحویل داده نشده خبر داد و گفت: درپی گستردگی دامنه تخلفات شرکت تاسیسات دریایی و برای روشن شدن وضعیت دکل های خریداری شده درخواست تعدادی از نمایندگان با استناد به ماده 236 آیین نامه داخلی مجلس همراه شده است.

\n\n

نماینده مردم ارومیه درمجلس شورای اسلامی،ادامه داد: درخواست رسیدگی به تخلفات شرکت تاسیسات دریایی با امضای تعدادی از نمایندگان به هیات رئیسه مجلس ارجاع شده است.

\n\n

وی افزود: با توجه به ابهامات فراوان و تخلفات عدیده در شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران از حیث عدم لحاظ ضوابط قانونی در واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه، قراردادها و پروژه ها، دکل ها، دکل های نفتی خریداری شده، پرداخت خارج از وظایف شرکت و عدم تناسب پیشرفت پروژه ها و مبالغ دریافتی و به استناد ماده 236 آیین نامهداخلی مجلس تقاضای بررسی و رسیدگی عاجل داریم.

\n\n

قاضی پور ادامه داد: بنده، سیدحسین دهدشتی، امیرعباس سلطانی، حبیب آقاجری، عبدالله سامری، جواد هروی، علیرضا محجوب، اسماعیل جلیلی، احمد توکلی، موسی احمدی، ابراهم کارخانه ای، و برخی دیگر از نمایندگان از امضا کنندگان طرح مذکور هستند.

\n\n

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: برای بازگشت بیت المال و احقاق حقوق مردم از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد.

\n\n

***تخلفات نفتی به دکل خلاصه نمی شود

\n\n

درهمین راستا یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از کشف تخلفات عدیده ای در حوزه های صنعت نفت و گاز خبر داد و گفت: علاوه بر تخلف در خرید دکل‌های نفتی مواردی نیز در خصوص بی انظباطی‌های مالی در معاملات تجهیزات زیرساختی نفت مشهود بوده که ضرورت تحفص از این حوزه را ایجاب می کند.

\n\n

موید حسینی صدر درگفت و گو با خانه ملت،از کشف تخلفات عدیده ای در حوزه‌های صنعت نفت و گاز خبرداد و گفت: ضرورت تفحص در معاملات صنعت نفت و گاز برای شفاف سازی محل خرج بیت المال ضرورتی است که به زودی در مجلس پیگیری خواهد شد.

\n\n

نماینده مردم خوی و چایپاره درمجلس شورای اسلامی، با تاکید براینکه تخلفات گسترده ای درحوزه خریدهای نفتی در دولت قبل رخ داده است،افزود: درحال حاضر نیز بسیاری بسیاری از دکل‌های مفقود شده داریم که در خلال تفحص از صنعت نفت و گاز تکلیف آن ها نیز روشن خواهد شد.

\n\n

وی ادامه داد: بازگشت پول نفت هایی که به فروش رفته، تجهیزاتی که برای صنعت نفت خریداری شده، تجهیزات حفاری و حتی نفت هایی که با نفتکش فروخته شده از مواردی است که در قالب تحقیق و تفحص از معاملات نفتی باید شفاف سازی شود.

\n\n

حسینی صدر تاکید کرد: تمام حوزه های مرتبط با نفت و گاز برای شفاف سازی عملکرد ها باید مورد تفحص قرار بگیرند.

\n\n

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که بی انظباطی های مالی بسیاری در مسائل نفتی،تجهیزات دریایی و حوزه های مرتبط با نفت بوده که عمدتا مربوط به دولت قبل است و در دولت فعلی نیز این موضوع را پیگیری خواهیم کرد تا ببینیم این موارد رفع شده یا خیر.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر