شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: عشق به امام حسین (ع) مرز نمی‌شناسد؛ آن چنان که مهاجران افغانی شیعه مذهب مقیم گناوه در دهه نخست محرم با تشکیل هیئت عزاداری به سوگ شهدای دشت کربلا نشسته‌اند.\n\n
کد خبر: ۱۵۹۴۵
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰

فکرشهر: عشق به امام حسین (ع) مرز نمی‌شناسد؛ آن چنان که مهاجران افغانی شیعه مذهب مقیم گناوه در دهه نخست محرم با تشکیل هیئت عزاداری به سوگ شهدای دشت کربلا نشسته‌اند.

\n\n

http://media.mehrnews.com/d/2015/10/24/3/1880734.jpg

\n\n

به گزارش فکرشهر و به نقل ازمهر؛ سال‌هاست که مهاجران افغانی شیعه مذهب مقیم گناوه در ماه محرم و صفر با تشکیل هیئت عزاداری در این شهر به گرد هم آمده و به عزاداری در ماتم مولای عشق یعنی امام حسین (ع) می‌پردازند.این مهاجران علاوه بر شرکت در مجالس و محافل عزاداری که خود در نقاط مختلف این شهر برپا می کنند، معمولا در بیشتر مراسم‌های مذهبی و نمازجمعه هم مذهب‌های ایرانی خود نیز شرکت می‌کنند.

\n\n

\n\n

آنها که خود در غربت زندگی می‌کنند بیشتر خود را به روایت شهادت و غربت سالار شهیدان نزدیک می‌بینند و در سوگ این امام همام بر سر و سینه می زنند.

\n\n

سینه‌زنی مهاجران افغانی بسیار دیدنی و در نوع خود منحصر به فرد است و از این حیث شاید بتوان گفت با سبک سینه زنی شیعیان پاکستان و حتی هندوستان تشابه دارد.

\n\n

سرعت بالای برخورد دو دست و یک دست سینه زن در هنگام اصابت با سینه عزادار حسینی و شدت ضربه های آن نشان از پاکبازی و دلدادگی ویژه آنها به شهیدان دشت کربلا دارد.

\n\n

\n\n

مسئول هییت ثارالله مهاجران افغانی مقیم گناوه در حسینیه اهل بیت (ع) شهر گناوه اظهار داشت: این هیئت متشکل از ۹۸ درصد سادات مهاجر افغانی مقیم گناوه است و به نوعی هیئت ویژه سادات افغانی است.

\n\n

سید جلال علوی گفت: هزینه‌های مراسم‌های ما در ماه محرم از محل کمک‌های همین سوگواران حسینی مهاجر افغان مقیم گناوه تامین می شود و کسی در این زمینه به ما کمکی نداشته است.

\n\n

علوی با تقدیر از حاج ابراهیم احمدی برای در اختیار گذاشتن حسینیه اهل بیت (ع) گناوه برای سوگواری این هیئت بیان کرد: تا به حال بیش از ۱۲ میلیون تومان هزینه برای امورات مختلف هیئت در این دهه هزینه کرده ایم و روحانی از اتباع افغان از مشهد به گناوه دعوت کرده‌ایم.

\n\n

\n\n

وی ادامه داد: همه مداحان ما از اعضای همین هیئت بوده و همه سادات ما دری زبان هستند؛ این هیئت در سال ۶۸ تشکیل شده است و در مجموع با خانواده‌های عزاداران بیش از ۷۰۰ را این هیئت شامل می شود.

\n\n

علوی اضافه کرد: به جز این هیئت، هیئت نینوا مسجد کریمی، هیئت علی اکبر (ع) مسجد امام حسن مجتبی (ع) و هیئت دیگری نیز در گوشه‌ای از مصلی نمازجمعه در شهر گناوه به عزاداری می پردازند و در مجموع می شود گفت بیش از سه‌هزار نفر جمعیت این هیئت‌ها است.

\n\n

وی تصریح کرد: مراسم ما ابتدا با سینه محلی که به آن سینه پدری می‌گوییم آغاز می‌شود و سپس با زنجیرزنی و نوحه خوانی نوحه خوانان، سوگواری عزاداران ادامه پیدا کرده و به دنبال آن قرآن خوانی داریم و سپس سخنرانی مذهبی شروع می شود.

\n\n

\n\n

مسئول هیئت ثارالله مهاجران افغانی مقیم گناوه در پایان گفت: ما در این ایام در شب تاسوعا و عاشورا و روز عاشورا غذای نذری بین عزاداران توزیع کردیم.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر