شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: به لطف رحمت الهی و ریزش باران در دوهفته اخیر در استان بوشهر تالاب حله با آبگیری دوباره جان تازه ای گرفته است.
کد خبر: ۱۶۴۳۸
يکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۲

فکرشهر: به لطف رحمت الهی و ریزش باران در دوهفته اخیر در استان بوشهر تالاب حله با آبگیری دوباره جان تازه ای گرفته است.

\n\n

به گزارش فکرشهر به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، تالاب حله به عنوان یکی از گنجینه های ارزشمند حیات وحش پرندگان بومی و مهاجر استان بوشهر است که در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی های متوالی دچار کم آبی و بخش هایی از آن خشک شده بود.
\nبا توجه به نقش عمده تالابها در تعدبل آب و هوا تثبیت خاک و تولید علوفه برای نجات و احیای تالاب حله کارگروه های تخصصی با حضور نمایندگان تمام ارگانهای ذیربط، جوامع محلی که نقش بسیار پررنگی در کنار سازمان های مربوط دارند و تشکل های مردم نهاد در چهار جلسه برای تدوین یک برنامه و اجرای آن برگزار شد.
\nمدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: تالاب حله متعلق به خود مردم است و اداره کل حفاظت محیط زیست بوشهر بدون مشارکت آنها قادر به حفاظت و نگهداری تالاب، منطقه حفاظت شده و اجرای طرح مدیریت تالاب حله نیست.
\nحسین دلشب افزود: درچند کارگاه مشورتی تدوین طرح مدیریت زیست بومی تالاب حله که با مشارکت جوامع محلی برگزار شده است، حضور مردم و ذینفعان بسیار چشمگیر بوده و دراین طرح مدیریتی درمرحله اول نظرات و پیشنهادهای مردم برای حل مشکل آنها در زمینه کمبود آب و استفاده از ظرفیت های موجود در منطقه و همکاری برای توسعه کشاورزی مد نظر قرار گرفت.
\nدلشب با اشاره به نگرانی برخی کشاورزان درباره علامت گذاری منطقه و تالاب حله اظهارکرد: این علامت گذاری برای تعیین مرز منطقه و درحاشیه حریم جاده انجام شده و هیچ گونه تداخلی با اراضی کشاورزی مردم ندارد.
\nوی بیان کرد: تالاب ها طیف گسترده ای از خدمات اکوسیستمی را فراهم می سازد که منجر به رفاه انسانی می شود که این خدمات اکوسیستمی شامل غذا (ماهی و فیبر)، تامین و تصفیه آب و مهار سیلاب و اکوتوریسم و بسیاری از مواردی که به زندگی کمک می کند، است.
\nدلشب ادامه داد: به همین دلیل حفظ تالاب حله، کمک به حفظ زندگی و رفاه جامعه انسانی منطقه است.
\nمدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اظهارکرد: با توجه به اجرای طرح مدیریت زیست بومی تالاب حله که در چهارکارگاه تشکیل شده دارای اثرات بسیار زیادی در آگاهی جوامع محلی بوده و به همین دلیل و قرار گرفتن مردم در ریز مسائل منطقه، همکاری خوبی با محیط زیست دارند.
\nدلشب، گزارشی از وضعیت بی آبی و اولویت اجرای حقآبه زیست محیطی و ادامه حیات تالاب ارائه کرد که این امر باعث ادامه حیات کشاورزی و زندگی مردم را فراهم و هرگونه آسیب به تالاب اثرات آن به کل منطقه تسری پیدا می کند.
\nمنطقه حفاظت شده حله با 44 هزارو 783 هکتار مساحت در10 کیلومتری شمال شرقی بندر بوشهر قرار دارد که این منطقه از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است. 
\n20 هزار هکتار از این منطقه حفاظت شده، تالابی است که با توجه به خشکسالی دهه گذشته محدوده آبی آن بشدت کاهش داشته است. 
\nهمه ساله در فصل زمستان این منطقه پذیرای پرندگان مهاجر زیادی است و از مناطق ارزشمند با توان اکولوژیکی بالا به شمار می رود.
\nپرنده جغد انبار و دراج دو گونه پرنده بسیار کمیاب است که در حله می توان سراغ آنها را گرفت و روباه، کفتار، گراز، گرگ، شغال، خرگوش، گربه جنگلی و گربه وحشی گونه هایی از گربه سانان هستند که در آنجا یافت می شوند. 

\n\n

\n\n

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر