يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: مسئولان و دست اندرکاران تولید عسل در بخش ارم استان بوشهر می گویند: خرید تضمینی عسل، تشکیل تعاونی و حمایت های بیمه ای خواست ها و نیازهای اصلی زنبورداران بومی و مهاجر دراین منطقه بعنوان قطب تولید عسل در این استان است.\n\nبه گزارش فکرشهر و به نقل از ایرنا، بخش ارم به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی مناسب و پوشش جنگلی از نوع درخت کنار که مرغوبترین عسل نیز از آن به دست می آید بعنوان قطب مهم تولیدکننده عسل در استان بوشهر محسوب می شود.
کد خبر: ۱۶۵۸۱
چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۵

فکرشهر: مسئولان و دست اندرکاران تولید عسل در بخش ارم استان بوشهر می گویند: خرید تضمینی عسل، تشکیل تعاونی و حمایت های بیمه ای خواست ها و نیازهای اصلی زنبورداران بومی و مهاجر دراین منطقه بعنوان قطب تولید عسل در این استان است.

\n\n

به گزارش فکرشهر و به نقل از ایرنا، بخش ارم به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی مناسب و پوشش جنگلی از نوع درخت کنار که مرغوبترین عسل نیز از آن به دست می آید بعنوان قطب مهم تولیدکننده عسل در استان بوشهر محسوب می شود.

\n\n

هرساله علاوه بر زنبورداران بومی، پرورش دهندگان زنبور و تولیدکنندگان عسل غیربومی از سایر استانها و مناطق کشور برای استفاده از ظرفیت و استعداد ویژه این بخش بویژه در فصلهای بهار و پاییز به مناطق مختلف بخش ارم مهاجرت می کنند.

\n\n

بخشدار ارم گفت: در این بخش حدود 200 زنبوردار و بهره بردار وجود دارد که بیشتر از بومیان بخش محسوب می شوند و تعدادی نیز از استان های همجوار و غرب کشور ازجمله کردستان و کرمانشاه در فصولی که شرایط آب وهوایی در آن استانها مناسب نیست مهاجرت می کنند و دراین منطقه به تولید عسل می پردازند.

\n\n

مسعود صیادی افزود: عسل منطقه ارم به دلیل وجود جنگل های کنار، بسیار مناسب و با کیفیت است.

\n\n

وی عمده مشکلات زنبورداران بخش ارم را نبود خرید تضمینی و تعاونی زنبورداران عنوان کرد و افزود: حل این مشکلات کمک شایانی به زنبورداران بخش است.

\n\n

صیادی ادامه داد: در این بخش حدود هفت هزار کلنی عسل وجود دارد که هر کلنی سالانه حدود 13 کیلوگرم عسل تولید می کند به همین دلیل توجه ویژه مسئولان به حل مشکلات این قشر بویِژه در زمینه فروش تولید ضروری است.

\n\n

معاون مرکز جهاد کشاورزی بخش ارم دشتستان گفت: این بخش چراگاه مستعد زنبورهاست طوری که در فصل پاییز وبهار به خاطر جنگل های کنار آن حتی زنبورداران از استان های دیگر کشور به این منطقه مهاجرت می کنند.

\n\n

محمود مهردوست افزود: هر ساله علاوه بر زنبورداران بومی استان بوشهر زنبوردارانی از استان های کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری و کهگلویه وبویراحمد، گیلان، فارس و مازندارن در بخش ارم به تولید عسل می پردازند.

\n\n

وی گفت: زنبوردار غیربومی از طریق سازمان جهاد کشاورزی استان مربوطه خود به جهاد کشاورزی استان بوشهر معرفی می شوند و ما نیز با هماهنگی جهاد کشاورزی استان و شهرستان یک نقطه خوب را برای پرورش زنبور و تولید عسل در اختیار آنان قرار می دهیم.

\n\n

مهردوست اضافه کرد: اولین کاری که مرکز جهاد کشاورزی ارم پس از ورود زنبورداران مهاجر به عمل می آورد آمارگیری از زنبورداران مهاجر و اعلام به استان مبدا است.

\n\n

وی گفت: همچنین بهره مندی و معرفی زنبوردارانبرای دریافت تسهیلات بانکی از برنامه های حمایتی جهاد کشاورزی است.

\n\n

مهردوست یکی از مشکلات زنبورداران بخش ارم را غیر فعال بودن تعاونی زنبورداران عنوان کرد و ادامه داد: امیدواریم با همت مسئولان و مشارکت خود زنبورداران یک تعاونی زنبورداری در این منطقه تشکیل شود.

\n\n

وی بهترین عسل تولیدی استان را عسل کنار و تولیدی مناطق بخش ارم دانست.

\n\n

یکی از زنبورداران بخش ارم اظهارکرد:200کندو زنبور عسل در دارم و روزانه به طور متوسط 10کیلو و سالانه حدود دو تن عسل به همراه سه نفر از اعضای خانواده تولید می کنیم.

\n\n

برات تاجیک پور اضافه کرد: علاوه بر تولید عسل پرورش زنبور و گرده پروری نیز برای زنبورداران سایر نقاط کشور انجام می دهیم.

\n\n

وی ادامه داد: در فصول پاییز تا بهار در منطقه ارم به تولید عسل مشغولیم و در فصل تابستان نیز در سمیرم و پادنای اصفهان کار خود را ادامه می دهیم.

\n\n

برات پور از حمایت جهاد کشاورزی از جمله پرداخت وام 100میلیون ریالی کم بهره برای رونق این کار تولیدی تقدیر کرد.

\n\n

این زنبوردار بومی نیز خواستارحمایت بیشتر از جمله تسهیل در بازاریابی و فروش محصول و تشکیل تعاونی زنبورداران شد.

\n\n

زنبوردار بومی دیگری نیز که در مناطق نزدیک شهر تنگ ارم مشغول عسل گیری است با بیان اینکه 150کلنی زنبور عسل دارد خواستار حمایت از عرضه تولید محصول منطقه و فعال کردن تعاونی شد.

\n\n

فرج الله سوسنی افزود: این نوع کار تولیدی نیز همانند سایر کارهای کشاورزی دچار آسیب ها و آفاتی است که گاهی خسارت هایی متوجه تولید کننده می شود.

\n\n

وی گفت: از جمله سرمای شدید که باعث از بین رفتن زنبورها و گرمای شدید که باعث گندیدگی تخم آنها خواهد شد.

\n\n

سوسنی افزود: آفت کنه مشکل دیگری است که گاهی متوجه زنبورهاست که بوسیله مبارزه بیولوژیکی و حمایت های دامپزشکی با آن مبارزه می شود.

\n\n

وی بیان کرد: زنبورداری و تولید عسل نیز مانند هر قشر دیگری نیازمند حمایت مسئولان، تشکیل تعاونی قوی برای ساماندهی امور و حمایت بیمه ای از تولیدکنندگان است.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر