شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر گفت: صیادان این استان امسال با صید و صادرات 503 تن ماهی مرکب (خساک) دو میلیون دلار ارز وارد کشور کردند.عبدالحسن تنگستانی افزود: این میزان صید و صادرات ماهی مرکب نسبت به سال گذشته 100 درصد افزایش دارد.وی اضافه کرد: شرایط جوی، تاثیر حفاظت از منابع، کنترل و پایش پیش از فصل صید از جمله عوامل افزایش میزان صید ماهی مرکب در سال جاری است.
کد خبر: ۱۶۶۲
شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵

فکرشهر: معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر گفت: صیادان این استان امسال با صید و صادرات 503 تن ماهی مرکب (خساک) دو میلیون دلار ارز وارد کشور کردند.

عبدالحسن تنگستانی افزود: این میزان صید و صادرات ماهی مرکب نسبت به سال گذشته 100 درصد افزایش دارد.

وی اضافه کرد: شرایط جوی، تاثیر حفاظت از منابع، کنترل و پایش پیش از فصل صید از جمله عوامل افزایش میزان صید ماهی مرکب در سال جاری است.

تنگستانی اضافه کرد: با توجه به این که خوردن ماهی مرکب از نظر شرعی در کشورهای مسلمان از جمله ایران اشکال دارد همه صید این آبزی بدون هیچ عمل آوری به کشورهای تایلند، کره، چین، ویتنام و امارات متحده عربی صادرشد که دو میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

وی یادآور شد: از ضایعات ماهی مرکب در کشور تنها در تهیه پودر ماهی ولی در کشورهای دیگر از همه اجزای این ماهی در بخش های مختلف استفاده می شود.

تنگستانی گفت: عمده مناطق صید ماهی مرکب در استان بوشهر آبهای شمالی در محدوده شهرستان های گناوه و دیلم، لاور ساحلی در حوزه شهرستان دشتی، بوشهر، جزایر شمالی و جنوبی اطراف دیر و منطقه مطاف این شهرستان است.

وی یادآور شد: ماهی مرکب در اصطلاح محلی در استان بوشهر به ˈخساکˈ معروف است و در کشورهای غیر مسلمان علاوه بر مصرف غذایی در تولید صنایع دارویی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

تنگستانی ادامه داد: این ماهی، مایعی سیاه رنگ برای دفاع از خود ترشح می کند به همین دلیل به نام ماهی مرکب مشهوراست.

وی بیان کرد: 10 هزار صیاد با استفاده از یکهزار و 600 فروند قایق و 540 موتورلنج در استان بوشهر مشغول صید انواع آبزیان هستند که 20 درصد آنها ماهی مرکب صید می کنند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر گفت: صید ماهی مرکب از سوم اسفند سال گذشته در استان بوشهر آغاز و تا اوایل اردیبهشت ادامه داشت.

منبع:ایرنا

 

 

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر