چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: معاون مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: استفاده از هورمون اتفون در محصولات کشاورزی به‌ویژه گوجه‌فرنگی در استان بوشهر ممنوع است.\n\nبه گزارش فکرشهر و به نقل از فارس، مریم صالحی در چهارمین جلسه کارگروه شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان دشتی، اظهار داشت: با افزایش جمعیت افزایش تقاضا برای مواد غذایی بالا رفته و در نتیجه تولید محصولات کشاورزی باید افزایش پیدا کند.
کد خبر: ۱۷۲۵۶
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۹

فکرشهر: معاون مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: استفاده از هورمون اتفون در محصولات کشاورزی به‌ویژه گوجه‌فرنگی در استان بوشهر ممنوع است.

\n\n

به گزارش فکرشهر و به نقل از فارس، مریم صالحی در چهارمین جلسه کارگروه شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان دشتی، اظهار داشت: با افزایش جمعیت افزایش تقاضا برای مواد غذایی بالا رفته و در نتیجه تولید محصولات کشاورزی باید افزایش پیدا کند.

\n\n

معاون مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: متأسفانه تولیدکنندگان ما بدون توجه به محیط‌ زیست و موجودات زنده از نهاده‌های شیمیایی با میزان بالا استفاده و سعی می‌کنند از این طریق به حداکثر تولید برسند بدون توجه به اینکه این کار باعث تخریب بیش از حد منابع می‌شود.

\n\n

وی ادامه داد: عوامل متعددی باعث می‌شود که محصول کشاورزی و هم محیط‌زیست آسیب ببیند و این یکی از عوامل آفات است.

\n\n

صالحی یادآور شد: برای اینکه محصولشان را پیش‌رس کنند یا میزان آن را بالا ببرند از کودهای شیمیایی متعددی استفاده می‌کنند بنابراین کشاورزی نادرست آن‌ها باعث تخریب اکوسیستم‌های طبیعی، زیان‌های محیطی و بروز بیماری‌های خطرناک از جمله سرطان‌ها می‌شود.

\n\n

وی با بیان اینکه باید از سمومی استفاده شود که کم‌خطر باشند اضافه کرد: محصول سالم با محصول ارگانیک تفاوت دارد منظور از محصول سالم محصول حاصل از کشاورزی ارگانیک نیست و در کشاورزی ارگانیک مصرف هیچ نوع ماده شیمیایی مجاز نیست.

\n\n

معاون مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تأکید کرد: بند «د» ماده 130 قانون برنامه پنجم توسعه وزارت جهاد کشاورزی را موظف کرده که زمینه گسترش مبارزه تلفیقی با آفات و بیماری‌های گیاهی و همچنین مبارزه بیولوژیک و توسعه کشت ارگانیک مدیریت تلفیقی و نظارت بر استانداردهای ملی کنترل کیفیت تولیدات و فرآورده‌ای کشاورزی را فراهم کند به‌نحوی‌که تا برنامه پنجم حداقل 25 درصد سطح تولید را تحت پوشش قرار دهد.

\n\n

صالحی گفت: طبق اصل 50 قانون اساسی، حفظ محیط‌ زیست یک وظیفه همگانی تلقی می‌شود و همه آحاد مردم باید برای حفاظت از آن تلاش کنند و فعالیت‌های اقتصادی و غیراقتصادی که باعث تخریب محیط‌ زیست شود را ممنوع اعلام کرده است.

\n\n

وی افزود: ماده 29 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی اذعان می‌دارد که به‌منظور کنترل کیفی، بازرسی و صدور گواهی کیفی محصولات کشاورزی، دولت مکلف است ضمن تحریف استانداردها و معیارهای فرآیند تولید فرآوری، نگهداری و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی با استفاده از امکانات بخش‌های غیردولتی اقدامات لازم را به عمل آورد.

\n\n

صالحی بیان داشت: محصولاتی که طی فرآیند تولید، نگهداری، فرآوری و بازار‌رسانی بر اساس نظام معتبر رسمی صورت گرفته گواهی دریافت کنند.

\n\n

معاون مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: طبق تبصره پنج ماده 6 قانون بهره‌وری و فروش نهادهای کشاورزی از جمله انواع کود، سموم و داروها توسط فروشندگان مجاز تنها با دریافت نسخه‌های مرتبط که توسط کلینیک‌های گیاه‌پزشکی صادر می‌شود قابل انجام است و پروانه فعالیت متخلفان از احکام این ماده توسط مراجع ذی‌صلاح صادرکننده پروانه لغو می‌شود.

\n\n

صالحی یادآور شد: طبق ماده 28 آیین‌نامه اجرایی قانون حفظ نباتات بهداری‌های هر منطقه موظف‌اند میوه‌جات، سبزی جات، تره‌بار و سایر مواد مصرفی خوراکی سم‌پاشی شده را قبل از عرضه به بازار معاینه و در صورت موجود بودن بقایای سم موضوع را به شهرداری‌ها و سایر مقامات مربوطه اعلام و از فروش آن‌ها جلوگیری کنند.

\n\n

وی اضافه کرد: وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی موظف است با همکاری جهاد کشاورزی مقدار مصرف سموم و کودهای شیمیایی برای تولید محصولات باغی و کشاورزی را مشخص و عرضه محصولاتی که به‌صورت غیرمجاز از سموم و کودهای شیمیایی استفاده کرده‌اند را ممنوع کنند.

\n\n

صالحی تأکید کرد: جهاد کشاورزی موظف است ضمن اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در زمینهٔ کاهش استفاده از سموم و کودهای شیمیایی امکان دسترسی مردم به محصولاتی که از سلامت لازم برخوردارند فراهم آورد.

\n\n

وی افزود: در حال حاضر دو کلینیک گیاه‌پزشکی در شهرستان دشتی فعالیت می‌کنند و متأسفانه فروشگاه‌های غیرمجاز در استان بوشهر وجود دارد که در حال فعالیت هستند و کودهای غیرمجاز را به کشاورزان ترویج می‌دهند که باید از آن‌ها جلوگیری شود.

\n\n

معاون مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: استفاده از هورمون اتفون به‌منظور زودرس شدن محصولات کشاورزی در مزارع استان بوشهر ممنوع است و باید کشاورزان از مصرف این ترکیب در تولید گوجه‌فرنگی خودداری کنند.

\n\n

وی ادامه داد: اتفون ترکیبی از اتیلن است که از رشد ساقه جلوگیری می‌کند و به‌جای آن رنگ‌دانه‌ای نشانده و رنگ میوه را تغییر می‌دهد و باعث پیری زودرس بوته می‌شود و وقتی بوته بدون گذراندن مراحل رشد بیولوژیکی لازم پیر شود دیگر توانایی گل‌دهی بعدی را نخواهد داشت و مزرعه زودتر پیر و باعث کاهش تولید می‌شود.

\n\n

صالحی خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام دفتر نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفظ نباتات کشور به دلیل مخاطرات سم‌شناسی برای مصرف‌کنندگان، مصرف مواد اتفون در مزارع به جهت رنگ‌پذیری محصول خصوصاً گوجه‌فرنگی در استان بوشهر ممنوع شده است.

\n\n

وی اضافه کرد: توصیه می‌شود از مصرف مواد اتفون در مزارع جدا خودداری کنند چرا که پیشرفت کردن غیربیولوژیک محصول و باقی‌ماندن مواد فوق در محصولات تولیدی دارای مضرات زیادی برای سلامتی انسان دارد و در آینده باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها در انسان می‌شود.

\n\n

صالحی یادآور شد: به تمام شهرستان‌ها مکاتبه شده است که استفاده از هورمون اتفون در مزارع کشاورزی ممنوع است و به بهره‌برداران نیز اطلاع‌رسانی صورت گیرد و در شورای سلامت نیز مطرح شود.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر