يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
فکرشهر: «ولادیمیر تولستوی» نوه لئو تولستوی نویسنده نامدار روس و جهان و مشاور فرهنگی رییس جمهور روسیه عصر سه شنبه در همایش افکار و آثار «تولستوی» در موسسه شهر کتاب تهران حضور یافت و سخنرانی کرد.به گزارش فکرشهر و به نقل از ایرنا، «ولادیمیر تولستوی» در این همایش گفت: یکی از دلایل دوست بودن و در کنار هم قرار گرفتن دو کشور ایران و روسیه همین افکار و نیت های قلبی مردمان دو کشور است.وی با ابراز خرسندی از سفر خود به ایران و بیان بخشی از زندگی «لئو تولستوی» افزود: برای من جای خوشحالی و تشکر دارد که در کشور دوست و برادر ایران هفته ای به نام «تولستوی» نام گذاری شده است.
کد خبر: ۱۷۹۹
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴

فکرشهر: «ولادیمیر تولستوی» نوه لئو تولستوی نویسنده نامدار روس و جهان و مشاور فرهنگی رییس جمهور روسیه عصر سه شنبه در همایش افکار و آثار «تولستوی» در موسسه شهر کتاب تهران حضور یافت و سخنرانی کرد.

به گزارش فکرشهر و به نقل از ایرنا، «ولادیمیر تولستوی» در این همایش گفت: یکی از دلایل دوست بودن و در کنار هم قرار گرفتن دو کشور ایران و روسیه همین افکار و نیت های قلبی مردمان دو کشور است.

وی با ابراز خرسندی از سفر خود به ایران و بیان بخشی از زندگی «لئو تولستوی» افزود: برای من جای خوشحالی و تشکر دارد که در کشور دوست و برادر ایران هفته ای به نام «تولستوی» نام گذاری شده است.

وی با بیان اینکه حدود 20 سال رییس موزه «تولستوی» در شهر «پاسنای یاپالینا» بودم، گفت: یکی از آثار بزرگ این نویسنده بزرگ تاریخ روس کتاب «جنگ و صلح» ایشان است.

وی با بیان اینکه «تولستوی» در این اثر بیشتر به اطراف خود پرداخته است افزود: جای بسی خوشحالی دارد که هم اکنون تمام دست نوشته های این اثر و دیگر آثار او در مکانی امنی نگهداری می شود.

وی اظهار داشت: «تولستوی» در کتابخانه خود 29 هزار جلد کتاب به بیش از صدها زبان دنیا نگهداری می کرد که در این میان چندین جلد کتاب به زبان فارسی به چشم می خورد.

مشاور فرهنگی رییس جمهور روسیه با اشاره به نحوه زندگی «تولستوی» گفت: با وجوداینکه «تولستوی» همیشه به دنبال خوشبختی می گشت اما هیچ وقت به آن دست پیدا نکرد.

وی در خاتمه سخنان خود گفت: قبر «تولستوی» در عین سادگی در جنگلی در «پاسنای یاپالینا» قرار دارد و همه ساله بسیاری از علاقه مندان برای بازدید از این مکان و محل زندگی او به روسیه سفر می کنند.

رضا داوری اردکانی از نویسندگان معاصر و استاد فلسفه نیز گفت: نویسنده تنها از مرگ نمی گوید بلکه از عشق و مرگ می گوید زیرا که این دو مقوله همراز هم هستند.

وی با اشاره به کتاب جنگ و صلح «تولستوی» گفت:مرگ پایان زندگی نیست بلکه سراسر زندگی است و اگر این مهم نبود زندگی زیبا نبود.

دکتر داوری تاکید کرد: «تولستوی» همانند تمام نویسندگان بزرگ روس به قلب تاریخ روسیه تعلق دارد.

وی افزود: «تولستوی» نه تنها در نوشته هایش بلکه در زندگی خود یکی از روس ترین روس ها بود.

«ابوذر ابراهیمی ترکمان» رییس سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی نیز در این نشست گفت: امیدوارم این گونه نشست ها باعث تقویت روابط فرهنگی بین دو کشور ایران و روسیه شود.

وی تاکید کرد:«تولستوی» تنها نویسنده ای بود که کمتر در کشورش شناخته شد.

ترکمان با اشاره به اینکه زادگاه «تولستوی» در 200 کیلومتری پایتخت روسیه قرار دارد گفت: 20 درصد از نوادگان «تولستوی» در روسیه و بقیه در دیگر کشورها هستند.

«کریم مجتهدی» عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در این نشست با بیان برخی افکار «تولستوی» در زندگی خویش گفت: کار اصلی نویسنده این است که نظرگاه اصلی خود را پیدا کند.

وی اظهار داشت: نویسنده باید با تعلیم خود نظرگاه و کانون اصلی را پیدا کند و به آن بپردازد.

وی خاطر نشان کرد: «تولستوی» یکی از نویسندگان بزرگ روس بود که به گروه های مختلف اشراف و قشر پایین جامعه نگاه می کرد.


ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر