يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی فکرشهر:
فکرشهر: و اما برازجان شهر من، دچار سردرگرمی در سیمای شهری خود شده است. بدنه و ویترین شهری مناسبی ندارد، پا به خیابان که می گذاری با انواع و اقسام نماهای مختلف و بعضا نا مناسب روبرو می شوی...
کد خبر: ۱۸۰۲۰
شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷

فکرشهر ـ ناهید اخلاقی: توجه به بدنه و سیمای شهری یکی از شاخص های مورد توجه و حائز اهمیت در اصول شهرسازی و معماری یک شهر به شمار می رود و در واقع شهری که سیمای شهری مناسبی نداشته باشد، با سردرگرمی، نبودن طراوت و سرزندگی مطلوب روبرو است، که خود از مولفه های اصلی در طراحی فضای شهری به حساب می آیند، چرا که عدم وجود آن ها به افزایش رفتارهای ناهنجار در شهر کمک می کند.

\n\n

هر شهروند، دیدگاه متفاوتی از سیمای شهری زیبا دارد، اما همه در داشتن نمای بیرونی زیبای ساختمان ها، مبلمان شهری مناسب، المان های شهری، پارک ها و فضای سبز زیبا و مناسب، خیابان ها و معابر مناسب، نورپردازی مناسب و. . . اتفاق نظر دارند و این را می دانند که برای داشتن شهری پویا و سرزنده، باید شهر، دارای این موارد باشد.

\n\n

 امروزه زیبا سازی شهری فرایند افرینش هنری و ارتقاء کیفیت زندگی در محیط شهری قلمداد می شود که فرهنگ، ارزش و باورهای حاکم بر شهر را به منصه ظهور می رساند.

\n\n

زیبا سازی شهر یکی از مولفه های حائز اهمیت است که در رفتارها و تعاملات اجتماعی شهروندان تاثیر بسزایی دارد  و می توان آن را از دو بعد کارکردی و بصری مورد بررسی قرار داد :

\n\n

1. بعد بصری که به مقوله ی رنگ، فرم، ترکیب فضا و محیط می پردازد و اکثرا مولفه های روحی و روانی را مورد بررسی قرار می دهند.
\n2. بعد کارکردی که به جنبه های محیطی اعم از المان ها و مبلمان شهری می پردازد و عموما بر جسم شهروندان تاثیر دارد.

\n\n

یکی از مشکلات شهرها در دوره های اخیر، سیمای شهری ناهمگون و عدم وجود تناسب و هماهنگی سیمای شهری است که متاسفانه در بسیاری از نواحی قابل رویت است و چهره ی نامرتب را به دید عموم گذاشته است.

\n\n

با تمام این مباحث ما می دانیم و قابل انکار نیست که داشتن سیمای شهری زیبا و در خور شان شهروندان و خدمات رسانی مناسب چه از نظر کمی و چه کیفی بر عهده ی مدیران شهر می باشد و به نوعی این مدیریت سطح احترام و توجه آن ها به شهروندان  شهر را نشان می دهد, شهری که در آن زندگی می کنیم و بسیاری از ساعات شبانه روز خود را در آن می گذرانیم و نسبت به آن تعصب و تعلق خاطرداریم، هر چقدر که جلوه ی محیطی زیباتری را داشته باشد و خدمات رسانی مناسب تری داشته باشد، ما شهروندان را نیز به تک تک مسائل شهری مسوئلیت پذیر تر و قانون مدار تر می کند و این حق طبیعی هر شهروندیست که از مکان زندگی خود لذت کامل را ببرد و به هر آنچه که مورد نیازش است، دسترسی راحت و آسان داشته باشد. 

\n\n

البته ناگفته نماند که در خیلی از مواقع با گسترش بی رویه و بی ضابطه شهر، تسلط مدیران شهری به امور شهری تحت نظر آن ها دچار مشکل و کنترل اوضاع از دست آن ها خارج می شود که این امریست طبیعی، اما جستجو و یافتن راهی مناسب جهت جلوگیری از آن و به دست گرفتن کنترل اوضاع نیز خود بر عهده ی همان مدیران شهریست که با در نظر گرفتن تمهیداتی باید به راهکارهای مناسب برسند . 

\n\n

و اما برازجان شهر من، دچار سردرگرمی در سیمای شهری خود شده است. بدنه و ویترین شهری مناسبی ندارد، پا به خیابان که می گذاری با انواع و اقسام نماهای مختلف و بعضا نا مناسب روبرو می شوی، نماهای ناهمگون، تمرکز خدمات در یک جا و نبود خدمات در جای دیگر، تابلوهای شهری نا منظم و از هم گسیخته، تابلوهای تبلیغاتی سر در مغازه ها که هر کدام به یک شیوه و سلیقه تهیه و نصب شده، عدم مبلمان کافی و مناسب، نبود فضای تفریحی مناسب برای جوانان شهر و ... ، همه ی این مسائل از یک طرف و گسترش شهر از سوی دیگر چهره ی شهر را خسته و نا مطلوب تر کرده است و باعث ناهمگونی زیاد در سطح شهر شده است و می طلبد که مدیران شهری و حتی مهم تر از آن، خود شهروندان دست به کار شوند.

\n\n

 شهروند به شهرش تعلق خاطر دارد، کمبودها و مشکلات شهر برای شهروند کسالت اور است، بنابراین سعی می کند بر حل مشکلات شهرش مشارکت کند و این مشارکت در تمام زمینه ها باعث برون رفت از مشکلات می شود و همچنین باعث رفع خستگی از تن شهر و همین امر خود باعث هموار شدن مسیر در جهت رسیدن به سیمای شهری زیبا، پویا و مطلوب می شود.

\n\n

 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر