دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: ساعاتی پیش به همانجایی رسیدیم که منتظر آن بودیم. نگران و چشم‌انتظار اینکه مبادا یکی از طرفین توافق را با حرکتی نابجا برهم بزند.\n\nبه گزارش فکرشهر، «پارسینه» در ادامه با اشاره به بیانیه آغاز اجرای برجام و رفع تحریم‌ها، به قلم داوود حشمتی آورده است: بیانیه پایانی منتشر شد و در آن دو نکته بسیار مهم وجود دارد که مستقیماً به خود روحانی بازمی‌گردد. من تصور می‌کنم این دو نکته را مشخصاً روحانی اصرار کرده تا ظریف در بیانیه اضافه کند.
کد خبر: ۱۸۵۱۷
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۸

فکرشهر: ساعاتی پیش به همانجایی رسیدیم که منتظر آن بودیم. نگران و چشم‌انتظار اینکه مبادا یکی از طرفین توافق را با حرکتی نابجا برهم بزند.

\n\n

به گزارش فکرشهر، «پارسینه» در ادامه با اشاره به بیانیه آغاز اجرای برجام و رفع تحریم‌ها، به قلم داوود حشمتی آورده است: بیانیه پایانی منتشر شد و در آن دو نکته بسیار مهم وجود دارد که مستقیماً به خود روحانی بازمی‌گردد. من تصور می‌کنم این دو نکته را مشخصاً روحانی اصرار کرده تا ظریف در بیانیه اضافه کند.

\n\n

در حالی که وجه تسمیه زیادی نداشت، در بخشی از این بیانیه پیشینه آن را نه به سال 92، بلکه به سال 82 بازگردانده و می‌نویسند: «ما همچنین از تمامی شخصیت‌هایی که از سال 1382 هدایت مذاکرات را به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران و 1+5 به عهده داشته‌اند، سپاسگزاری می‌کنیم.»

\n\n

مذاکرات سعدآباد و توافق تهران برای روحانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. فردای توافق وین در روزنامه قانون نوشتم: روحانی نشان داد یک سیاستمدار صبور است. او 10 سال صبر کرد تا بار دیگر پرونده هسته‌ای را به دست بگیرد و به سرانجام برساند. به اعتقاد من وجود این چند خط هیچ لزومی نداشت مگر آنکه با خواست مستقیم روحانی در بیانیه گنجانده شود و برای همیشه در تاریخ ثبت شود تا همه بدانند «او سرانجام کار خود را به پایان رساند».

\n\n

اما نکته دوم به آینده بازمی‌گردد؛ جایی که در بیانیه آمده: «این دستاورد به روشنی ثابت می‌کند که با اراده سیاسی، پشتکار و از طریق دیپلماسی چندجانبه، ما قادریم سخت‌ترین معضلات را حل و فصل، و راه‌حل‌های واقع‌بینانه‌ای که قابلیت اجرای مؤثر داشته باشند پیدا کنیم. این یک پیام قاطع و امیدوارکننده است که جامعه بین‌المللی در تلاش‌هایمان برای ساختن جهانی امن‌تر، باید مدنظر داشته باشد.»

\n\n

روحانی با این بند نیز قصد دارد به جهان پیامی را صادر کند به این معنا که امکان پیشرفت وجود دارد، در صورتی که غرب همانند این‌بار به تعهداتش پایبند باشد و مانند سال 82 به تعهداتش پشت نکند.

\n\n

با پایین آمدن وحشتناک قیمت نفت، نمی‌توان انتظار زیادی از دولت داشت، اما با این حال روحانی واقعاً نشان داد که یک سیاستمدار باحوصله است و دست از اهدافش برنمی‌دارد.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر