شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
برای دومین بار؛
به گزارش فکرشهر، نمایندگان مخالف و نمایندگان موافق دلایلی را برای موضع‌گیری خود مطرح کردند که از جمله تبدیل مناطق آزاد به سکوی واردات از سوی مخالفن و ایجاد اشتغال و پویایی اقتصادی از سوی موافقان این لایحه بود...
کد خبر: ۱۸۵۹۹
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳

فکرشهر: نمایندگان مجلس در جلسه امروز خود با لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید کشور از جمله بوشهر مخالفت کردند.

\n\n

به گزارش فکرشهر، نمایندگان مخالف و نمایندگان موافق دلایلی را برای موضع‌گیری خود مطرح کردند که از جمله تبدیل مناطق آزاد به سکوی واردات از سوی مخالفن و ایجاد اشتغال و پویایی اقتصادی از سوی موافقان این لایحه بود.

\n\n

پیش از این در 29 آذرماه سالجاری لایحه دولت درباره تاسیس مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در کشور در صحن علنی مجلس رد شده بود، به این دلیل که خلاف برنامه پنجم توسعه عوارض و درآمدهای دولت را کاهش می دهد و تنها در صورت کسب رای دو سوم نمایندگان تصویب می شود.

\n\n

\n\n

پس از آن با پافشاری برخی از نمایندگانی که مناطق آزاد و ویژه در حوزه انتخابیه شان بود و این موضوع را برای انتخابات اسفندماه حیثیتی و مهم قلمداد می کردند، قرار شد لایحه مجددا به کمیسیون اقتصادی برگشته و پس از رفع ایردات آن، در صحن علنی مورد رای گیری دوباره قرار بگیرد.

\n\n

همچنین علی لاریجانی در سفر آذرماه خود به بوشهر ضمن اشاره به ایراداتی که درباره مناطق آزاد درباره افزایش واردات و آسیب های پیرامونی اش وارد است، گفت: با این شرط که مسئولان استان تاکید دارند رویکرد ما صادرات محور و ارزش افزوده است، منطقه آزاد بوشهر پس از پایان تعطیلی نمایندگان مورد بررسی مجلس قرار می گیرد.

\n\n

به گزارش خلیج فارس، دو هفته پیش کمیسیون اقتصادی مجلس با حذف حدود 70 منطقه ویژه ای که نمایندگان در مرحله قبل به لایحه دولت اضافه کرده بودند، آن را به صحن علنی برای تصمیم گیری نمایندگان ارسال کرد، اما روز بعد انصاری معاون پارلمانی رییس جمهور طی نامه ای خواستار آن شد که لایحه مناطق آزاد به دلیل برخی تصمیمات نمایندگان و به منظور اصلاحات بیشتر، چند ماه مورد بررسی قرار نگیرد، اما شنیده شد با رایزنی نمایندگان موثر در موضوع منطقه آزاد، دولت از این تصمیم برگشت.

\n\n

نهایتا در جلسه امروز (دوشنبه) مجلس برای بار دوم لایحه تاسیس 7 منطقه آزاد تجاری از جمله بوشهر و 9 منطقه ویژه اقتصادی مطرح شد که نمایندگان با ۹۸ رای موافق، ۷۹ رای مخالف و ۲۵ رای ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در صحن علنی، کلیات آنرا را رد کردند.

\n\n

از آنجا که براساس آئین نامه داخلی مجلس، لوایحی و طرح هایی که رد شده اند تا شش ماه نمی توانند در دستور کار مجدد قرار بگیرند، عملا پرونده منطقه آزاد بوشهر در مجلس نهم را باید بسته شده دانست، ضمن اینکه مجلس آینده نیز که از خرداد سال آینده کارش را آغاز می کند، به سبک مجالس سابق طی ماههای نخست به لوایح و طرح ها ورود نمی کند و گرفتار تشکیل کمیسیون ها، انتخاب نمایندگان عضو کارگروهها، تصمیم گیری درباره ایرادات واصله از شورای نگهبان به مصوبات و نظایر آن می گذرد.

\n\n

شایان ذکر است منطقه آزاد بوشهر همزمان با مناطق آزاد جاسک و ساوجبلاغ در تابستان 93 به تصویب هیات دولت رسید، ولی ارسال لایحه آن به مجلس تا اسفندماه 93 معوق ماند و نهایتا با تصمیم امروز مجلس، به این زودی نباید منتظر طرح مجدد آن حتی در دوره آینده بود.

\n\n

در غیاب لاریجانی، ریاست جلسه امروز ابتدا مجلس برعهده ابوترابی فرد و سپس باهنر نایب رییس دوم مجلس بود.

\n\n

در ادامه جزییات نظر نمایندگان موافق و مخالف در جلسه امروز پیرامون لایحه منطقه آزاد را می خوانید:

\n\n

نماینده بهشهر:

\n\n

در صورت عدم تصویب طرح یا لایحه نمی‌توان آن را تا شش ماه ارائه کرد

\n\n

\n\n

نماینده مردم بهشهر پیش از وارد شدن به بررسی لایحه، طی تذکری گفت: اگر طرحی مورد تصویب مجلس واقع نشود، بدون تغییر اساسی نمی‌تواند تا شش ماه دیگر مطرح شود.

\n\n

احمدعلی مقیمی خواستار اعلام نظر ابوترابی‌ نائب رئیس مجلس درباره تذکرش شد و گفت: لایحه مناطق آزاد، یک ماه پیش به صحن مجلس آمد، اما به دلیل اینکه دوسوم رأی می‌خواست حائز اکثریت آرا نشد.

\n\n

حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی فرد که در غیاب علی لاریجانی ریاست بخشی از جلسه امروز خانه ملت را برعهده داشت، اخطار نماینده بهشهر را وارد ندانست و دستور قرائت لایحه دولت را داد.

\n\n

متن لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی جدید

\n\n

سپس از سوی منشی هیات رییسه متن لایحه دولت به شرح زیر قرائت شد:

\n\n

به دولت اجازه داده می‌شود:

\n\n

الف: در استان‌های هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، گلستان (اینچه‌برون)، کردستان (بانه و مریوان) و سیستان و بلوچستان (سیستان) در محدوده جغرافیایی بر طبق نقشه‌های پیوست (ممهور شده به مهر دبیر شورای عالی مناطق آزاد) منطقه آزاد تجاری – صنعتی ایجاد کند.

\n\n

ب: اراضی نیمه شمالی جزیره هرمز به شرح نقشه پیوست که به تائید ستاد فرماندهی کل قوا رسیده است، به وسعت ۲۱ کیلومترمربع به هم پیوسته و راه اتصال دریایی آن به جزیره قشم به محدوده منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم ملحق می‌شود.

\n\n

پ: در استان‌های آذربایجان غربی (سرو – ارومیه)، اصفهان (شاهین‌شهر)، البرز (دارویی برکت)، خراسان رضوی (خاف و قوچان)، زنجان (زنجان)، فارس (فساء)، قزوین (تاکستان)، کهگیلویه و بویراحمد (گچساران)، لرستان (خرم‌آباد) و یزد (ابرکوه و میبد) منطقه ویژه اقتصادی ایجاد کند.

\n\n

تبصره ـ مناطق آزاد مذکور در مواد فوق در کلیه امور بر اساس قانون چگونگی مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۷ شهریور ۱۳۷۲ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن و مناطق ویژه اقتصادی مذکور در مواد فوق در کلیه امور بر اساس قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی مصوب پنجم آذرماه ۱۳۸۴ اداره خواهند شد.

\n\n

نماینده کرمانشاه:

\n\n

چرا ماه منطقه آزاد نشدیم؟

\n\n

\n\n

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه، کلیات لایحه ایجاد مناطق تجاری - صنعتی سیستان و بانه - مریوان را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب نرساندند.

\n\n

در جریان بررسی کلیات این طرح، سیدسعید حیدری طیب نماینده مردم کرمانشاه به عنوان اولین مخالف، اظهار داشت: مناطق آزادی که قرار است در این لایحه در صورت تصویب نهایی ایجاد شود، جزء مناطق محروم کشور هستند اما چرا تبعیض قائل می‌شوند، چرا استان کرمانشاه در این لایحه مطرح نشده که به عنوان منطقه آزاد تبدیل شود.

\n\n

وی افزود: اگر توجهی به شهرهای محروم کشور نشود مردم آن مناطق مهاجرت می‌کنند که در این شرایط با حفظ امنیت مرزها دچار مشکل می‌شویم، دولت باید عدالت را در نظر داشته باشد و به مناطق محروم کشور توجه بیشتری کند.

\n\n

نماینده سمنان:

\n\n

مناطق آزاد هزینه زندگی مردم بومی را بالا می برند

\n\n

\n\n

در ادامه این جلسه نماینده سمنان به عنوان دومین مخالف کلیات لایحه مذکور تصریح کرد: با توجه به مسائلی که توسط مسئولین بیان شده و آن‌ها اذعان می‌دارند تاکنون اهداف مدنظر مناطق آزاد تجاری محقق نشده است؛ با این اوصاف ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟ اگر بخواهیم به همین منوال پیش رویم کل کشور منطقه آزاد اعلام می‌شود.

\n\n

علیرضا خسروی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: افزایش قیمت زمین، اعطای مجوز برای واردات کالاهای لوکس، بالا بردن هزینه‌های زندگی مردم بومی از جمله مشکلاتی است که در مناطق آزاد ایجاد می‌شود.

\n\n

خسروی در پایان تأکید کرد: تأسیس مناطق آزاد در کشور راهکار مناسبی برای توانمندی بومیان نیست.

\n\n

نماینده اردبیل:

\n\n

منطقه آزاد خواسته دیرینه مردم است

\n\n

\n\n

همچنین نماینده مردم اردبیل به عنوان اولین موافق لایحه مذکور، اظهار داشت: تصویب این لایحه از خواسته‌های عمده و دیرینه مردم است، ما به عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی اولا‌ترین مرجع برای تصویب خواسته‌های مردم هستیم.

\n\n

مصطفی افضلی‌فرد با بیان اینکه عده‌ای می‌گویند دولت خواسته مردم برای ایجاد مناطق آزاد را در قالب لایحه تقدیم مجلس کرده اما مجلس با آن مخالفت می‌کند، گفت: ایجاد مناطق آزاد در کشور مزایای زیادی همچون ایجاد اشتغال، افزایش صادرات و معافیت‌های مالیاتی را به دنبال دارد که می‌تواند نقطه عطفی در رشد و توسعه اقتصادی کشور باشد.

\n\n

وی همچنین یادآور شد: لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری - صنعتی مغایرتی با قانون برنامه پنجم ندارد و باید بدانیم محروم کردن مردم از حقوق و مطالبات اولیه آنها عدالت نیست، نباید در اعمال قانون تبعیض قائل شویم.

\n\n

نماینده گنبدگاووس:

\n\n

منطقه آزاد باعث رونق اقتصادی می شود

\n\n

\n\n

در ادامه نماینده مردم گنبدکاووس به عنوان دومین موافق لایحه مذکور تصریح کرد: ایجاد مناطق آزاد تجاری - صنعتی به خروج کشور از رکود کمک می‌کند، با ایجاد مناطق آزاد سرمایه‌گذاران برای تولید بیشتر و افزایش صادرات انگیزه پیدا می‌کنند.

\n\n

سلیمان عباسی همچنین تأکید کرد: ایجاد مناطق آزاد بر اقتصاد کشور مؤثر است و جزء برنامه‌های آینده کشور است، درست است که ایجاد مناطق آزاد می‌تواند نواقصی به دنبال داشته باشد ولی ما می‌توانیم به پیشرفت مناطق آزاد کشور کمک کنیم.

\n\n

نماینده ایلام:

\n\n

مناطق آزاد در کل دنیا موفق بوده است

\n\n

\n\n

در این جلسه همچنین نماینده مردم ایلام به عنوان سومین و آخرین موافق کلیات این لایحه گفت: دلایل مخالفان این لایحه به درستی مشخص نیست و اگر منطقه‌ای مشکل دارد نباید آن را به استان‌ها و دیگر مناطق نیز ربط داد.

\n\n

احمد شوهانی افزود: به دلیل اقتصاد مریض و بیمار در حال حاضر کالاهای خارجی بسیاری به کشور وارد می‌شود، پس بهتر است جلوی واردات گرفته شود، علت وجود مشکلات بسیار در اقتصاد ایجاد مناطق آزاد نیست که اگر اینطور بود، پس چرا مناطق آزاد در کل دنیا موفق است، از این رو باید با تصویب یک قانون یک خطی جلوی مشکلات گرفته شود.

\n\n

شوهانی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از ظرفیت‌های مناطق محروم مغفول مانده و حتی یکی از نگرانی‌های امروز سرازیر شدن خیل عظیمی از مردم مناطق مرزی به پایتخت است، خالی شدن مرزها موجب ناامنی کشور می‌شود، ایجاد مناطق آزاد مزایای اقتصادی، اجتماعی و امنیتی برای کشور به دنبال دارد.

\n\n

دفاعیات اکبر ترکان:

\n\n

مناطق آزاد با رویکرد صادرات محور است

\n\n

\n\n

اکبر ترکان معاون رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی مناطق آزاد کشور در جریان بررسی لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه که امروز در صحن علنی صورت گرفت نگاه دولت به مناطق مرزی را به مثابه قطب جدید تجاری با همسایگان خواند و گفت: صادرات کالاهایی همچون محصولات پتروشیمی بازار جهانی دارد اما مصنوعات صنعتی بیشترین تقاضا را در میان همسایگان دارد.

\n\n

وی با سرشماری برخی از مناطق مرزی کشور که دولت در نظر دارد آنها را تبدیل به مناطق آزاد کند، اظهار داشت: در آغاز کار دولت یازدهم در سال 92 دبیرخانه‌ای در این باره تشکیل شد تا مناطق آزاد کشور را مورد آسیب‌شناسی قرار دهد و به این نتیجه رسیدند که براساس فلسفه تاسیس این مناطق تعداد ‌آنها کافی نیست.

\n\n

ترکان همچنین تأکید کرد که نگاه دولت به این مناطق جدید این است که مناطق آزاد جدید قطب تعامل ایران با همسایگان شود. چرا که بیشترین تقاضای مصنوعات صنعتی کشور در همسایگان ما وجود دارد.

\n\n

وی به تصویب پیشنهاد مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی رهبر معظم انقلاب در این باره اشاره و خاطرنشان کرد: بند 11 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به نقش مناطق آزاد اشاره دارد.

\n\n

رئیس شورای عالی مناطق آزاد کشور با تاکید مجدد بر ضرورت تغییر مسیر این مناطق از واردات به صادرات گفت: آنچه مورد انتقاد نمایندگان است کالای همراه مسافر است که کمتر از 10 درصد واردات مناطق آزاد را تشکیل می‌دهد.

\n\n

نادران در مخالفت با لایحه:

\n\n

کدامیک از مناطق آزاد ما به اهدافش رسیده که مناطق جدید برسند؟

\n\n

\n\n

در ادامه، الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی به عنوان مخالف کلیات لایحه ایجاد مناطق آزاد اظهار داشت:‌ عده‌ای می‌گویند ایجاد مناطق آزاد تجاری موجب جذب نقدینگی سرگردان، معافیت‌های مالیاتی و گمرکی، حذف تشریفات زائ و مقررات زائد و همچنین جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی می‌شود اما باید بگویم این طور نیست و اولاً متأسفم از اینکه کمیسیون اقتصادی به وظایف قانونی و نظارتی خودش در این حوزه به دقت عمل نکرده است.

\n\n

وی افزود: با توجه به عدم انجام وظایف کمیسیون اقتصادی،‌ الآن صحن علنی باید عوارض و پیامدهای منفی آن را بدهد، هم‌اکنون چندین منطقه آزاد و ده‌ها منطقه ویژه اقتصادی در کشور داریم، سؤال من از کمیسیون اقتصادی این است کدام یک از مواردی که در اهداف ایجاد مناطق آزاد گفته شده، در این مناطق محقق شده است؟

\n\n

نادران ادامه داد: استدعایم این است سخنگوی کمیسیون اقتصادی به ما بگوید تاکنون چقدر سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که هم‌اکنون وجود دارد، جذب شده است، چقدر صادرات مجدد از ناحیه مناطق آزاد و ویژه صورت گرفته است؟ چقدر توانستیم مقررات دست و پا گیر را در آنجا اصلاح کنیم؟ چقدر باعث جذب نقدینگی سرگردان شده‌ایم.

\n\n

وی همچنین گفت: بنده متأسفم از اینکه می‌بینم هم در دولت و هم در کمیسیون اقتصادی مجلس، چند منطقه محروم کشور که مستحق هستند امتیازاتی در آنجا ایجاد شود، به جای دریافت امتیازات لازم اقتصادی، مالی، اجتماعی و فرهنگی برای خروج از سطح عقب‌ماندگی و محرومیت، با مصوباتی مواجه می‌شوند که برای اقتصاد ملی ما مخرب و زیان‌بار است.

\n\n

نماینده تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: قرار بود در همان ابتدای تشکیل مناطق آزاد در چند سال گذشته، در 3 منطقه آزاد اولیه، 500 هزار فعالیت شغلی ایجاد شود، اما متأسفانه شاهدیم که در همان مناطق آزاد بعد از گذشت 10 سال بیش از 50 هزار نفر هم نتوانستند جذب کنند، همین امروز چندین برابر صادراتی که باید از مناطق آزاد صورت گیرد، واردات به کشور انجام می‌شود.

\n\n

وی با تأکید بر اینکه مناطق آزاد تبدیل به سکوی واردات شده‌اند، گفت: خود آقای ترکان زمانی که مسئولیتی در مناطق آزاد نداشت، به گسترش مناطق آزاد اعتراض کرد و گفت که متأسفانه مناطق آزاد تبدیل به سکوی واردات در کشور شده است، امروز از آقای ترکان می‌خواهیم پاسخ دهد که در این مناطق آزاد که ایشان مسئولیتش را بر عهده دارد، چقدر امکان صادرات داشته‌ایم؟

\n\n

نادران با بیان اینکه متأسفانه مناطق آزاد تبدیل به دروزاه‌های واردات شده‌اند، یادآور شد: به ازای وارداتی که به کشور صورت می‌گیرد، شغل از دست می‌دهیم، به تعداد بیکاران اضافه می‌شود و به تولیدکنندگان داخلی ضربه وارد می‌شود، ما با این تصمیم کل‌کشور را مصیبت‌زده می‌کنیم، بهتر است احساساتی برخورد نکنیم.

\n\n

وی همچنین گفت: در مجلس هشتم برای همراهی با دولت بیش از 70 منطقه ویژه به تصویب رسید اما تاکنون در این مناطق سنگ روی سنگ نگذاشته‌اند و یک منطقه ویژه را هم فعال نکردند که ما بتوانیم برای رفع موانع بررسی کارشناسی انجام دهیم، باید دید برای رفع محرومیت مناطق محروم چه باید کرد.

\n\n

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه سخنانش گفت: تمام مناطق داخل کشور از گچساران تا شاهین‌شهر به منطقه ویژه تبدیل شده‌اند، چه امتیازی به آنان داده شده است؟ آیا ما با ایجاد مناطق ویژه و آزاد در حال رفع تبعیض ناروا هستیم یا تبعیض را تشدید می‌کنیم؟ اگر مناطق آزاد حسن زیادی دارد چرا کل کشور را تبدیل به منطقه آزاد نکنیم تا این تبعیض را به کلی برداریم؟!

\n\n

نادران ادامه داد: بی‌انزواترین حوزه اقتصادی دولت، حوزه مناطق آزاد و ویژه است، 2 سال است در قوانین بودجه از دولت خواسته‌ایم که بودجه مناطق آزاد را به مجلس بیاورد تا ببینیم دخل و خرج و گردش مالی این مناطق چگونه است اما تاکنون دولت به این خواسته مجلس تمکین نکرده است البته همه می‌دانند که چرا دولت توجهی نمی‌کند، امروز مناطق آزاد تبدیل به یک قلک و حیات خلوت برای عده‌ای از مدیران شده که متأسفانه در آنجا امور سیاسی و اقتصادی انجام می‌دهند.

\n\n

وی خاطرنشان کرد: امروز در کشور ده‌ها برابر آنچه که بخواهیم گردشگر خارجی یا سرمایه‌گذار خارجی برای مناطق آزاد جذب کنیم، از داخل سرزمین خودمان به مناطق آزاد مسافر فرستاده‌ایم، امروز مناطق آزاد تبدیل به جاذبه واردات و افزایش بیکاری در کشور و موجب فشار مالی مضاعف بر اقتصاد کشور شده‌اند.

\n\n

الیاس نادران در پایان گفت: دوستان کمیسیون اقتصادی پاسخ دهند از ناحیه تصویب این لایحه قرار است تا چه اندازه درآمد مالیاتی و گمرکی کشور کاهش یابد و کشور را از آن محروم کنند؟ بهتر است نمایندگان مجلس تصمیمی بگیرند که به نفع منافع ملی و مصالح ملی کشور باشد، نگران نباشیم که عده‌ای بگویند مجلس با ایجاد چند منطقه آزاد مخالفت کرد، نباید در این حوزه با اهمیت احساساتی برخورد کنیم.

\n\n

نتیجه رای گیری در مجلس

\n\n

نهایتا این لایحه به رای گذاشته شد که نمایندگان مجلس با 98 رأی موافق، 79 رأی مخالف و 25 رأی ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در جلسه مجلس به کلیات این لایحه رأی موافق ندادند. در نتیجه لایحه ایجاد مناطق آزاد اقتصادی جدید با مخالفت مجلس مواجه شد.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر