يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: مرکز هدایت عملیات بحران دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نسبت به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن (قاتل خاموش) در بوشهر هشدار داد.\n\nبه گزارش فکرشهر و به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان بوشهر، با شروع فصل سرما و زیاد شدن استفاده از وسایل گرمایشی شامل بخاری‌های نفتی، گازی و یا درست کردن آتش در فضای بسته و پیک‌نیک خطر مسمومیت افرادی که در معرض استنشاق این گاز قرار می‌گیرند روبه فزونی است.
کد خبر: ۱۸۹۵۶
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲

فکرشهر: مرکز هدایت عملیات بحران دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نسبت به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن (قاتل خاموش) در بوشهر هشدار داد.

\n\n

به گزارش فکرشهر و به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان بوشهر، با شروع فصل سرما و زیاد شدن استفاده از وسایل گرمایشی شامل بخاری‌های نفتی، گازی و یا درست کردن آتش در فضای بسته و پیک‌نیک خطر مسمومیت افرادی که در معرض استنشاق این گاز قرار می‌گیرند روبه فزونی است.

\n\n

بنا به اظهارات کارشناسان مرکز هدایت عملیات بحران دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با توجه به گرمسیری بودن استان بوشهر و کوتاه بودن طول دوره سرما، تعداد روزهای سرد سال نیز کاهش می‌یابد بنابراین در کنار ذکر آمار مصدومین به کوتاه بودن دوره انتخاب و نیز عدم گسترش استفاده از گاز شهری در سطح استان نیز باید توجه کنیم.

\n\n

گفتنی است تنها در ایام سرد سال 94، 21 مورد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن از چهار شهرستان بوشهر، تنگستان، کنگان و گناوه گزارش‌ شده‌است که تعداد 21 نفر طی 6 حادثه ویژه به اطلاع EOC (مرکز هدایت عملیات بحران) دانشگاه رسیده‌است و تماماً به‌صورت گروهی و در اثر استنشاق گاز حاصل از سوخت هیزم در منقل و یا استفاده از پیک‌نیک در فضای کاملاً بسته بوده‌است که خوشبختانه در سطح استان فوتی در خصوص مسمومیت با گاز مونوکسید کربن نداشته‌ایم.

\n\n

 9 تیم عملیاتی فوریت‌های پزشکی استان بوشهر در این مأموریت‌ها شرکت داشته‌اند که برحسب مورد پس از انتقال افراد به فضای باز اقدامات درمانی اولیه را انجام و مصدومین را به بیمارستان منتقل کرده‌اند.

\n\n

دکتر عبدالرحیم دادجو دبیر دبیرخانه کارگروه سلامت در حوادث غیرمترقبه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، آشنایی مردم و فرهنگ‌سازی را در کاهش مصدومین مؤثر دانست و آموزش به عموم را از جمله وظایف خطیر اورژانس 115 در این زمینه برشمرد.

\n\n

بر اساس این گزارش، مرکز هدایت عملیات بحران دانشگاه علوم پزشکی رعایت نکات زیر را ضروری دانست: گاز حاصل از احتراق مواد سوختنی کاملا سمی است بخصوص اگر در فضای بسته استنشاق شود.

\n\n

- خطر گاز مونوکسید کربن برای گروه‌های پرخطر، کودکان، سالمندان و خانم‌های باردار بیش از سایرین حائز اهمیت است.
\n- تمامی درزها و پنجره‌ها را مسدود نکنید راهی برای تبادل هوا با محیط بیرون و ورود هوای آزاد در نظر بگیرید.
\nعلائم استنشاق گاز شبیه سرماخوردگی است و با آبریزش از چشم و بینی، سوزش، تنگی نفس، سرفه، سرگیجه، بیهوشی و  همراه است.
\n- توجه کنید که کودکان نمی‌توانند حالات خود را بیان کنند.
\n- در صورت مشاهده افراد بیهوش در فضایی بسته که بوی گاز و سوختن مواد محترقه به مشام می‌رسد، ضمن حفظ خونسردی خود، درو پنجره‌ها را باز کرده و افراد را در معرض هوای سالم قرار دهید، با دستمالی مربوط راه هوایی خود را حفاظت کنید و در اولین فرصت با اورژانس 115 تماس بگیرید، می‌توانید برای بیرون راندن گازهای سمی از حوله خیس که در بالای سر خود می‌چرخانید استفاده کنید و در صورت نشت گاز شیر ورودی را ببندید.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر