شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
توصیه هایی به مناسبت هفته ملی سلامت مردان ایران؛
فکرشهر: براساس مطالعات صورت گرفته يكي از عمده ترين دلايل تمايل براي سرعت بالادر رانندگي به «تيپ شخصيتي » افراد باز مي گردد...
کد خبر: ۱۹۵۴۸
سه‌شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۷

فکرشهر: هفته ی اول اسفندماه هر سال، به نام «هفته ملی سلامت مردان ایران» نامگذاری شده است.

\n\n

به گزارش فکرشهر، از ان جایی که درصد بالایی از مرگ و میرهای کشور در اثر تصادفات و حوادث رانندگی است، شبکه بهداشت و درمان دشتستان، مواردی برای کاهش تلفات ناشی از این حوادث را بررسی نموده است.

\n\n

ريشه هاي رواني رانندگي پرخطر     
\n 
\n وقتي به آمار تصادف هاي رانندگي نگاه مي كنيم در مي يابيم كه سرعت بالا يكي از مهم ترين و شايع ترين علل سوانح رانندگي خطرناك و مرگبار است. به راستي چرا چه عواملي موجب مي شوند افراد بويژه جوانان با سرعت بالارانندگي كنند به طور اساسي ريشه هاي رواني «جنون سرعت» كجاست

\n\n

 آنچه خواهيم گفت بخشي از دلايل رواني اين پديده پرخطر اجتماعي است. 

\n\n

    ۱) براساس مطالعات صورت گرفته يكي از عمده ترين دلايل تمايل براي سرعت بالادر رانندگي به  «تيپ شخصيتي » افراد باز مي گردد.

\n\n

بعضي ها ماجراجو، تنوع طلب، هيجاني و دراماتيك هستند. بنابراين در برخورد با بسياري از مسائل زندگي هم از تصميم گيري منطقي و عقلاني خارج شده و فقط به احساسات و هيجانات رو مي آورند. آنها وقتي هيجان زده مي شوند ديگر عقلاني تصميم نمي گيرند و تنها سعي مي كنند از دريچه احساس به دنياي اطراف خود بنگرند. ‎
\n  
\n    ۲) يكي ديگر از دلايل رانندگي هاي پرخطر ميل به خودنمايي در افراد است.

\n\n

برخي شخصيت هاي نمايشي سعي مي كنند خود را هنگام رانندگي به اطرافيان نشان دهند. نمونه بارز اين گونه حركات را مي توان در كاروان هاي عروسي ديد كه در برخي مواقع نيز منجر به تصادفات شديد و جراحت هاي سنگين مي شوند. افراد با شخصيت هاي «هيستريونيك» عاشق خودنمايي هستند و از هر فرصتي براي جلب توجه عمومي استفاده مي كنند. خوب به ياد دارم دختر جواني كه از مراجعانم بود از رانندگي پرخطر نامزدش شكايت داشت و به دنبال راهكار مناسبي بود. زماني كه علت را از آن پسر جوان پرسيدم گفت: فقط زماني كه با سرعت رانندگي مي كنم وقتي است كه نامزدم با من است. چون او را خيلي دوست دارم مي خواهم بداند چقدر دست فرمان خوبي دارم و با چه آدم پخته اي ازدواج مي كند، نه با يك آدم ناشي و دست و پا چلفتي! در واقع روش ابراز محبت و علاقه مندي اين پسر به نامزدش با جنون سرعت توام است. غافل از اين كه چنين روشي نامزدش را سخت آزرده خاطر كرده و آنها را در آستانه جدايي قرار داده بود.

\n\n

  ۳) قانون گريزي و جامعه ستيزي هم يكي ديگر از دلايل جنون سرعت است.

\n\n

زماني كه فرار از دستور پليس، عبور از چراغ قرمز و رعايت نكردن مقررات راهنمايي و رانندگي نوعي «زرنگي» محسوب مي شوند و چنين افرادي در برخي مواقع مورد تحسين دوستان و آشنايان قرار مي گيرند، در نتيجه چنين افرادي با اختلال شخصيت ضد اجتماعي، بزرگراه ها و خيابانها را به جولانگاه رانندگي هاي پرخطر خود تبديل مي كنند. متاسفانه تعداد اين افراد در جامعه نيز كم نيست و نكته تاسف بارتر اين كه گاهي شاهد تشويق اين گونه رفتارها از جانب همسر، فرزندان و خانواده اين افراد هستيم. به عنوان مثال گفته مي شود: «فلاني ختم رانندگي است» يا «فلاني چراغ سبز و قرمز نمي شناسد». خلاصه اين كه رعايت نكردن قانون به جاي «تقبيح» و سرزنش مورد «تقدير» نيز قرار مي گيرد.

\n\n

 ۴) رانندگي در شرايط رواني نامساعد يكي ديگر از دلايل جنون سرعت است.

\n\n

افرادي كه درحين مشاجره با همسر، جر و بحث تلفني، اضطراب و استرس مفرط و عصبانيت و پرخاشگري رانندگي مي كنند بايد بدانند از ريسك بسيار بالاتري براي تصادف برخوردارند و هرلحظه احتمال دارد دچار سانحه شوند. رانندگاني كه در حالت تكانشي و به دور از ثبات رواني لازم رانندگي مي كنند، بسيار عصبي هستند، دائم ناسزا مي گويند و با بوق زدن هاي متوالي، چراغ دادن و نوربالازدن سعي در برون ريزي هيجاني عصبانيت خود دارند كه در اين ميان ممكن است اتفاقات ناگواري براي خود و ساير سرنشينان خودرويشان يا ديگران رقم بزنند.

\n\n

    ۵) مواد محرك و توهم زا، قرص هاي اكستازي، حشيش و الكل نيز از ديگر علل رايج جنون سرعت هستند.

\n\n

با سوءمصرف اين گونه مواد، فرد از فضاي ادراكي طبيعي خارج شده، سطح انرژي بالايي پيدا كرده و دچار توهمات بينايي و شنوايي مي شود كه اگر در اين حالت رانندگي نمايد يقيناً رانندگي پرخطر و پرسرعتي خواهد داشتد. 

\n\n

    ۶) داشتن خودروهاي گران قيمت از ديگر دلايل رانندگي هاي پرخطر است.

\n\n

تعريف خودروي گران قيمت در جامعه ما اين است كه زيباست، سرعت خيلي بالايي دارد و از ايمني زيادي هم برخوردار است اما ديگر شاخص هاي خودروي گران قيمت نه لحاظ مي شوند و نه اهميتي دارند. گاهي ديده مي شود صاحبان خودروهاي لوكس بخصوص جوانان و نوجوانان به منظور اين كه توانايي خودروي خود را به نمايش بگذارند مدام گاز مي دهند و هيچ توجهي هم به سرعت خود ندارند. البته گاهي هم فشار افكار عمومي آنها را وادار به سرعت مي نمايد. چرا كه گويا مردم نمي توانند بپذيرند يك خودروي لوكس با سرعت مطمئن حركت نمايد.. 

\n\n

    راهكارهايي براي پيشگيري از رانندگي هاي پرخطر

\n\n

    الف ـ شما احساسات و هيجانات خود را كنترل كنيد نه اين كه اجازه دهيد خودتان تحت كنترل هيجانات قرار بگيريد. زندگي آرام توام با آرامش را تجربه كنيد حتي در رانندگي. اين نوع تفكر موجب مي شود عادت كنيد از رانندگي خود بيشتر لذت ببريد و اطرافيان شما هم آسودگي خاطر و آرامش بيشتري داشته باشند. 

\n\n

ب ـ متانت، صبر و آرامش نشانگر بهتري از شخصيت شماست پس سعي كنند هنگام رانندگي هم اين تعامل صحيح اجتماعي را به معرض نمايش بگذاريد. چراكه به طور قطع چنين افرادي در نگاه عموم مردم جذاب تر و دلنشين تر خواهند بود.

\n\n

  ج ـ رعايت قانون و مقررات راهنمايي و رانندگي را محترم شمرده و از تشويق رانندگان پرخطر پرهيز نمائيد. حتي سعي كنيد موجب كاهش رفتارهاي پرخطر در رانندگي شويد.

\n\n

    د ـ در صورت داشتن اضطراب و استرس مفرط، نگراني و ناراحتي رواني از رانندگي پرهيز نمائيد.

\n\n

    هـ ـ استفاده از الكل ، مواد محرك و مخدر، حشيش و سايرمواد روانگردان درهر زمان مضر و غيرقابل قبول است. در صورت سوء مصرف احتمالي اين گونه مواد از رانندگي پرهيز نمائيد. چرا كه مطمئن باشيد جان خود و اطرافيان باخطر مرگ روبه روست.

\n\n

    وـ در صورت استفاده از داروهاي خواب آور (بنزوديازپين ها) كمتر رانندگي نموده و از رانندگي هاي طولاني پرهيز نمائيد.

\n\n

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر