جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
فکرشهر: مدیرعامل منطقه ویژه پارس گفت: طرح‌های خوبی در راستای بهبود وضعیت محیط زیست در پارس جنوبی اجرا شده است که نتیجه آن کاهش مشعل سوزی و توسعه فضای سبز در پارس جنوبی است.\n\nبه گزارش فکرشهر از مهر، مهدی یوسفی ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: میدان گازی پارس جنوبی بین کشور ایران و قطر مشترک است که قطری‌ها حدود ۱۰ سال زودتر از کشور ما برداشت از این میدان را آغاز کرده است و میزان برداشت این کشور نیز بیشتر از ایران است.\n\n
کد خبر: ۱۹۸۶۷
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷

فکرشهر: مدیرعامل منطقه ویژه پارس گفت: طرح‌های خوبی در راستای بهبود وضعیت محیط زیست در پارس جنوبی اجرا شده است که نتیجه آن کاهش مشعل سوزی و توسعه فضای سبز در پارس جنوبی است.

\n\n

به گزارش فکرشهر از مهر، مهدی یوسفی ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: میدان گازی پارس جنوبی بین کشور ایران و قطر مشترک است که قطری‌ها حدود ۱۰ سال زودتر از کشور ما برداشت از این میدان را آغاز کرده است و میزان برداشت این کشور نیز بیشتر از ایران است.

\n\n

بوشهر

\n\n

وی با اشاره به سیاست وزارت نفت برای تسریع در افزایش تولید گاز در پارس جنوبی، بیان کرد: در حالی که ۱۳ فاز پارس جنوبی به صورت همزمان در حال اجرا بود، با سیاست وزارت نفت، از سال ۹۲ فازهای پارس جنوبی اولویت‌بندی شد و فازهای با پیشرفت فیزیکی بیشتر در اولویت اول توسعه قرار گرفت.

\n\n

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس افزود: در همین راستا فاز ۱۲ پارس جنوبی با تولید روزانه بیش از ۸۱ میلیون مترمکعب گاز در سال ۹۳ افتتاح شد و امسال نیز فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی به بهره‌برداری رسید و فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی نیز دارای پیشرفت بالایی است.

\n\n

\n\n

وی با اشاره به محدود ۴۶ هزار هکتاری منطقه ویژه اقتصادی و انرژی پارس، اضافه کرد: منطقه پارس یک(عسلویه) دارای ۱۴ هزار هکتار، منطقه پارس ۲(کنگان) دارای ۱۶ هزار هکتار و منطقه پارس ۳(دیر، دشتی و تنگستان) دارای ۱۶ هزار هکتار محدوده است.

\n\n

یوسفی به برخی از زیرساخت‌ها در این منطقه اشاره کرد و افزود: زیرساخت‌هایی همچون راه، آب، برق، گاز، اسکله، فرودگاه، مجتمع بندری و . . . در این منطقه ایجاد شده است که فرصت مناسبی برای حضور سرمایه‌گذاران است.

\n\n

وی افزود: در هر فاز پارس جنوبی روزانه حدود ۲۵ میلیون مترمکعب گاز شیرین تولید می‌شود که در خط لوله سراسری گازبرای مصارف خانگی و صنعتی و نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

\n\n

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اشاره به تولید روزانه یک میلیون تن اتان در هر فاز برای مصارف پالایشگاه‌ها، اضافه کرد: روزانه ۴۰ هزار بشکه میعانات گازی نیز در هر یک از این فازها تولید می‌شود که در مجموع حدود یک میلیون تن میعانات گازی در همه این فازهای منطقه تولید خواهد شد.

\n\n

\n\n

توسعه صنایع پائین دستی

\n\n

وی افزود: در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری و حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی، توسعه صنایع پائین دستی در دستور کار قرار گرفته است و باید به سمتی حرکت شود که محصلات پتروشیمی تبدیل به محصول نهایی شود؛ در این منطقه نیز هزار هکتار برای توسعه صنایع پائین‌دستی آماده کرده‌ایم.

\n\n

یوسفی ادامه داد: ۳۶۰ هزار بشکه از این میعانات گازی به بندرعباس ارسال می‌شود تا در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تبدیل به دیگر محصولات شود و ۴۸۰ هزار بشکه نیز توسط بخش خصوصی به نفتا تبدیل می‌شود و بخش دیگری نیز مورد استفاده بخش خصوصی است و بخشی هم صادر می‌شود.

\n\n

وی گفت: سال گذشته محصولات صادراتی این منطقه از طریق کشتی، حدود ۲۱  میلیون تن با ارزش حدود ۱۹ میلیارد دلار بود؛ گمرک این منطقه دارای رتبه نخست کشور است که حدود ۴۰ درصد از صادرات غیرنفتی کشور از این گمرک صادر می‌شود.

\n\n

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس خاطرنشان کرد: با در مدار تولید قرار گرفتن فازهای جدید شاهد افزایش میزان صادرات محصولات از این منطقه نیز خواهیم بود.

\n\n

\n\n

بهبود وضعیت حضور نیروهای بومی در پارس جنوبی

\n\n

وی با اشاره به مصوبه دولت برای اشتغال نیروهای بومی در پارس جنوبی، بیان کرد: در سال‌های اخیر برای تحقق این موضوع تلاش بسیار زیادی داشته‌ایم و امروز شاهد بهبود وضعیت حضور نیروهای بومی در صنایع و تاسیسات پارس جنوبی هستیم.

\n\n

یوسفی یادآور شد: دو تفاهم نامه به ارزش شش میلیارد تومان و هشت میلیارد تومان با سازمان فنی و حرفه‌ای برای آموزش به کارجویان امضا کرده‌ایم و مراکز فنی و حرفه‌ای را نیز تجهیز کردیم و همچنین با دانشگاه‌ها نیز توافقاتی برای توسعه برنامه‌های آموزشی داشته‌ایم.

\n\n

وی با اشاره به اینکه صنعت نفت حدود ۶۰۰ میلیارد تومان خدمات زیرساختی به استان بوشهر ارائه کرده است، افزود: ساخت و توسعه راه‌ها، احداث و توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی، توسعه فضاهای آموزشی و حذف مدارس کانکسی، ساخت و توسعه و تجهیز مراکز فرهنگی و هنری، توسعه زیرساخت‌های ورزشی، اجرای پروژه‌های آبرسانی و برق‌رسانی و . . . از جمله خدمات سازمان منطقه ویژه پارس به نمایندگی از صنعت نفت در استان بوشهر بوده است.

\n\n

\n\n

ایجاد انبار مکانیزه گوگرد/ کاهش فلرینگ

\n\n

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات این سازمان برای بهبود وضعیت زیست‌محیطی در این منطقه بیان کرد: یکی از برنامه‌های مهم ما کاهش فلرینگ یا مشعل‌سوزی در این منطقه بود که میزان فلرینگ از ۵۶ میلیون مترمکعب به ۵ میلیون مترمکعب است.

\n\n

وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات زیست‌محیطی در این منطقه مربوط به انبارهای روباز گوگرد بود که در این زمینه نیز انبار مکانیزه گوگرد با هزینه‌های بالایی احداث و راه‌اندازی شده است.

\n\n

یوسفی توسعه فضای سبز را در این منطقه به عنوان یکی از برنامه‌های جدی عنوان کرد و ادامه داد: تا سه سال آینده بیش از یک هزار و ۳۰۰ هکتار از فضای منطقه ویژه تحت پوشش فضای سبز قرار می‌گیرد.

\n\n

لازم به ذکر است که سردبیران بخش های خبری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از فازهای ۱۵ و ۱۶، ۲۰و ۲۱، پتروشیمی نوری و گوی شناور (spm) و بارگیری میعانات گازی در دریا بازدید کردند.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر