شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۲۰۰۱۰۲۰
شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳

فکرشهر: فرشاد مومنی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، در نشست هفتگی موسسه دین و اقتصاد با موضوع «رمزگشایی از پیوند‌های میان رانت‌جویان و نظام بودجه بندی کشور؛ مرور ۱۱۰ سال گذشته تا امروز» به طرح دیدگاه‌هایش در موضوع‌های اقتصادی پرداخت. خلاصه‌ای از آن در ادامه می‌آید.

به گزارش فکرشهر از ایلنا، این استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در مورد عدم شفافیت برخی از داده‌های رسمی کشور گفت: اخیرا مشاهده می‌کنیم که داده‌های رسمی غیب می‌شوند و پنهان‌کاری افزایش می‌یابد. در حالیکه باید گفت «امین شما مردم است»، وگرنه داده‌های اقتصادی ایران را خارجی‌ها بهتر از شما در اختیار دارند. همین الان در سایت‌های خارجی داده‌های اقتصادی ما از بسیار سازمان‌های داخلی جامع‌تر و به‌روزتر است. این پنهان کاری‌ها با مناسبات رانتی مصرف‌محور وابستگی‌آور و نابرابر پرفساد پیوند دارد. حواسمان باشد که شفافیت‌زدایی از داده‌هایی که امکان مشارکت و موثر دانایان را به حداقل می‌رساند به نفع مردم، حکومت و آینده کشور نیست. به نفع آنانی است که در تبلیغات به آن‌ها استکبار جهانی می‌گویند.

مومنی ادامه داد: در سال‌های اخیر داده‌های سهم واسطه‌گری‌های مالی را حذف کرده‌اند، این چه ارتباطی با استکبار جهانی دارد؟ جز این است که می‌خواهند کار‌های ناشایست را باب می‌کنند؟ یا مدتی است که داده‌های مربوط به اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی را حذف کرده‌اند، چه کسی از این قضیه نفع می‌برد؟ این رانت‌های ارزش‌زدا و ضد توسعه، با پنهان‌کاری‌ها مرتبط است و آن‌ها هم با تاجر باشی‌ها و منافع بیگانگان پیوند دارند.

وی یادآور شد: کالا‌هایی را قاچاق اعلام و ممنوع الورود می‌کنند، بعد گزارش‌های رسمی نشان می‌دهند در برخی زمینه‌ها ۵۰ درصد بازار کشور تحت پوشش این کالا‌ها است. پس این چه قاچاقی است؟ اکنون نیز زمزمه‌هایی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی مطرح می‌شود و کسانی دوباره بحث قاچاق آن را مطرح می‌کنند. باید توجه داشت که قاچاق بنزین و گازوییل از طریق زیر زبان یا گذاشتن در جیب صورت نمی‌گیرد، وقتی خودتان می‌گوید که لوله‌های چنداینچی برای این کار وجود دارد آن سیستمی امنیتی که می‌تواند ریگی را از آسمان پایین بیاورد، چطور این فرایند ساخت و انتقال را متوجه نمی‌شود؟

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر