دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۲۰۰۴۶۵۰
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶

فکرشهر: العربیه نوشت: منابع آگاه روز یکشنبه گفتند که آمریکا در در توافقی با طالبان یک دستیار افغان اسامه بن لادن، رهبر سابق گروه القاعده را در ازای آزادی یک زندانی آمریکایی در افغانستان آزاد کرده است.

هرچند مذاکرات میان آمریکا و جنبش طالبان برای چندین ماه در قطر هنوز ادامه دارد، اما به نظر می‌رسد که سرانجام توافقی در مورد آزادی تعدادی از بازداشت‌شدگان آمریکایی در دست این طالبان در افغانستان صورت گرفته است.

به گفته منابع العربیه، آمریکا با آزادی «محمد رحیم حقمل افغانی» که به عنوان دستیار ویژه بن لادن فعالیت می‌کرد، علاوه بر یک زندانی دیگر افغان، در ازای آزادی رایان کوربت، زندانی آمریکایی در زندان‌های طالبان، موافقت کرد.

انتظار می‌رود معامله مبادله فردا دوشنبه انجام شود.

استخبارات طالبان کوربت را در ۱۰ اوت ۲۰۲۲ چند روز پس از کشته شدن ایمن الظواهری رهبر القاعده در کابل دستگیر کرد.

به گفته منابع العربیه، دلیل بازداشت کوربت به اتهام جاسوسی برای ایالات متحده و ارتباط وی با افشای محل سکونت الظواهری در منطقه دیپلماتیک در کابل است.

قابل ذکر است که «محمد رحیم حقمل افغانی»، دستیار بن لادن در سال ۲۰۰۷ هنگام سوار بر اتوبوس عمومی در شهر لاهور توسط نیرو‌های پاکستانی دستگیر شد.

او سپس در سال ۲۰۰۸ به زندان معروف گوانتانامو منتقل شد.

در ۲ اوت ۲۰۲۲، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که کشورش الظواهری را در کابل کشته است.

کشتن الظواهری بزرگترین ضربه به القاعده از زمان کشتن بن لادن توسط نیرو‌های ویژه ایالات متحده در سال ۲۰۱۱ بود. همچنین در آن زمان تردید‌هایی در مورد میزان عمل طالبان به تعهد خود مبنی بر عدم پناه دادن به گروه‌های تروریستی مسلح ایجاد کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر