شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
کد خبر: ۲۰۰۵۸۶۴
پنجشنبه ۰۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۷

فکرشهر: العربیه فارسی نوشت: کشور‌های ایسلند، فنلاند، سوئد و نروژ بالاترین جایگاه را به خود اختصاص دادند، این کشور‌ها سال‌ها در دستیابی به برابری جنسیتی و افزایش شادی ساکنانشان پیشرو بوده‌اند.

شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» در گزارشی که در ۱۴ مارس ۲۰۲۴ در وب‌سایت خود منتشر کرده است به شادترین کشور‌های جهان و راهکارهایشان در جهت از بین بردن شکاف جنسیتی می‌پردازد.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، در دو رتبه‌بندی فهرست سالانه شادترین کشور‌های جهان و گزارش شکاف جنسیتی جهانی مجمع جهانی اقتصاد، کشور‌های ایسلند، فنلاند، سوئد و نروژ بالاترین جایگاه را به خود اختصاص دادند، این کشور‌ها سال‌ها در دستیابی به برابری جنسیتی و افزایش شادی ساکنان خود پیشرو بوده‌اند.

شبکه راه‌حل‌های توسعه پایدار سازمان ملل، که مسئولیت ارائه گزارش شادی جهانی را برعهده دارد، از شش عامل برای ارزیابی شادی کشور‌ها استفاده می‌کند: حمایت اجتماعی، درآمد، سلامت، آزادی، سخاوتمندی و عدم وجود فساد.

این سازمان شکاف‌های جنسیتی کشور‌ها را در چهار بعد مقایسه می‌کند: فرصت‌های اقتصادی؛ دستیابی به امکانات آموزشی؛ سلامتی و بقا؛ و توانمندسازی سیاسی.

شبکه سی‌ان‌بی‌سی در این گزارش اضافه می‌کند، اتفاقی نیست که شادترین کشور‌های جهان هم از نظر اجتماعی و اقتصادی از برابری جنسیتی حمایت می‌کنند. ساکنان و متخصصان محل‌کار در این کشور‌ها می‌گویند که آنچه که به رفاه کلی شهروندان کمک می‌کند نگاه مثبت نسبت به برابری جنسیتی است.

چگونه کشور‌های شمال اروپا از سیاست‌های اجتماعی برای شادی و برابری جنسیتی بهره می‌گیرند؟

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، شبکه راه‌حل‌های توسعه پایدار سازمان ملل در پژوهش‌های خود، در بین سیاست‌های اجتماعی، شادی خانواده‌ها و پیشرفت شغلی زنان، ارتباط روشنی برقرار می‌کند.

کشور‌های شمال اروپا –ایسلند، سوئد، فنلاند و نروژ- دارای بعضی از سخاوتمنداترین سیاست‌های استفاده از حق «مرخصی با حقوق» برای والدین در جهان را دارند.

در کشور نروژ، والدین جوان می‌توانند در مجموع از ۴۹ هفته مرخصی با حقوق کامل یا ۵۹ هفته با ۸۰ درصد برخوردار شوند. از این تعداد، ۱۵ هفته به مادر و ۱۵ هفته به پدر تعلق می‌گیرد و والدین می‌توانند ۱۹ هفته باقی‌مانده را به دلخواه بین خود تقسیم کنند.

کریستا الکسا، یک مهاجر آمریکایی است که شهر در برگن، دومین شهر بزرگ نروژ زندگی می‌کند و دارای دو فرزند خردسال است، او در حال حاضر با پسر تازه متولد شده خود در مرخصی زایمان است.

این مادر ۳۲ ساله که در زمینه مدیریت پروژه کار می‌کند، به سی‌ان‌بی‌سی می‌گوید: «اینجا در نروژ، احساس می‌کنم می‌توانم همه چیز را داشته باشم، می‌توانم در بین پیشترفت شغلی و مادر بودن تعادل ایجاد کنم».

کریستا در ادامه می‌افزاید: «در کشور‌های دیگر، ممکن است مجبور شوید شغل خود را کنار بگذارید و به خاطر هزینه‌های مربوط به مراقبت از کودک در خانه بمانید، اما در نروژ، برای انعطاف‌پذیرتر کردن زندگی حرفه‌ای شما پیرامون خانواده، حمایت‌های روشنی وجود دارد».

شبکه سی‌ان‌بی‌سی در ادامه این گزارش تصریح می‌کند که تاثیر مثبت سیاست‌هایی همانند استفاده از حق «مرخصی با حقوق» بر زنان و خانواده‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت. در نروژ، افزایش بودجه فدرال برای مهدکودک باعث بازگشت مادران بیشتری به نیروی کار نیز شده است.

در بین ۳۸ کشوری که توسط مجمع جهانی اقتصاد مورد مطالعه قرار گرفته است سوئد نیز دارای یکی از بالاترین درصد مادران در نیروی کار است.

سی‌ان‌بی‌سی در پایان این گزارش می‌افزاید که کشور‌های پیشرو در زمینه عدالت در محیط‌های کاری از استراتژی‌های دیگری نیز استفاده می‌کنند و بعضی از شادترین کشور‌های جهان برای کاهش شکاف دستمزد اقداماتی جدی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

به نظر کارشناسان چنین تلاش‌هایی به کارگران کمک می‌کند تا احساس رضایت و امنیت شغلی بیشتری داشته باشند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر