شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: اسرائیل در جریان مذاکرات دوحه پیشنهاد کرده که روزانه ۲۰۰۰ فلسطینی ساکن غزه ۲ هفته پس از آغاز اجرای توافق پیشنهادی به شمال نوار غزه بازگردند. موضوع آزادی اسرای فلسطینی یکی از ۲ موضوع مهم مورد اختلاف در مذاکرات جاری در دوحه در کنار بازگشت ساکنان فلسطینی به شمال نوار غزه است...
کد خبر: ۲۰۰۵۹۱۶
دوشنبه ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۸

فکرشهر: در حالی که یک مقام صهیونیست روز شنبه گفت که در مذاکرات جاری در قطر درباره معامله تبادل اسیران «شکاف» وجود دارد، حماس هم چندان به این مذاکرات خوشبین نیست، اما به نظر می‌رسد آمریکا راه حل میانه‌ای را ارائه کرده که توانسته نظر مثبت تل‌آویو را بگیرد و در انتظار پاسخ حماس به آن است.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت شامگاه شنبه به نقل از مقامات برجسته اسرائیلی نوشت که در جریان مذاکرات جاری در قطر هیچ بحرانی وجود ندارد و شانس دستیابی به توافق ۵۰-۵۰ است.

این روزنامه در وبگاه خود توضیح داد که تل‌آویو از آزادی ۳۰ اسیر فلسطینی از بین محکومین حبس ابد به ازای هر سرباز اسرائیلی بازداشت شده در نوار غزه خودداری کرده است.

در عین حال، این روزنامه از الجزیره نقل کرد که اسرائیل در جریان مذاکرات دوحه پیشنهاد کرده که روزانه ۲۰۰۰ فلسطینی ساکن غزه ۲ هفته پس از آغاز اجرای توافق پیشنهادی به شمال نوار غزه بازگردند.

روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» شامگاه شنبه همچنین گزارش داد که هیئت مذاکره کننده صهیونیست در قطر با پیشنهاد آمریکا درباره تعداد اسرای فلسطینی که از زندان‌های صهیونیست‌ها آزاد می‌شوند، موافقت کرد.

این روزنامه توضیح داد که تیم مذاکره کننده اشغالگران منتظر پاسخ حماس است که این به معنای بازگشت توپ به زمین حماس است.

این روزنامه اشاره کرد: موضوع آزادی اسرای فلسطینی یکی از ۲ موضوع مهم مورد اختلاف در مذاکرات جاری در دوحه در کنار بازگشت ساکنان فلسطینی به شمال نوار غزه است.

یک مقام صهیونیست مطلع از مذاکرات غزه که به میزبانی قطر برگزار شد، روز شنبه ادعا کرد که ایالات متحده «پیشنهادی» ارائه کرده است که دیدگاه‌ها را در مورد تعداد اسیران فلسطینی که اشغالگران باید در ازای هر اسیر اسرائیلی آزاد شده توسط حماس در طول دوره آتش‌بس جدید احتمالی در غزه آزاد کنند، ارائه کرده است.

یک هیئت اسرائیلی به ریاست دیوید بارنیا، رئیس موساد روز جمعه، برای انجام مذاکرات غیرمستقیم با جنبش حماس از دوحه بازدید کرد که طی آن ویلیام برنز، مدیر سیا در کمک به میانجی‌ها، از جمله مقامات قطری و مصری این پیشنهاد آمریکا را مطرح کرد.

یک مقام اسرائیلی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «در جریان مذاکرات، شکاف‌های بزرگی در رابطه با نسبت آزادی اسیران فلسطینی در ازای هر اسیر اسرائیلی به وجود آمد.

وی افزود: اما آمریکا راه حل میانه‌ای را ارائه کرد که اسرائیل با آن موافقت کرد، در حالی که حماس هنوز به آن پاسخی نداده است.

این مقام اسرائیلی گفت که بارنیا به همراه دیگر اعضای ارشد هیئت اسرائیلی شامگاه شنبه بازگشت در حالیکه تیم‌های آن‌ها همچنان در دوحه هستند.

وی افزود که اگر مذاکرات شتاب بیشتری بگیرد، مقامات کلیدی آماده بازگشت هستند.

به گفته این مقام صهیونیست، مذاکرات در قطر در خصوص مذاکرات برای آزادی اسیران بازداشت شده در غزه عصر شنبه نیز ادامه یافت.

یک مقام ارشد صهیونیست نیز روز جمعه گفت که فرصتی قریب الوقوع برای دستیابی به توافق با حماس در مورد آتش‌بس بشردوستانه وجود دارد و جدی بودن یا نبودن این جنبش در حال بررسی است.

به گفته این مقام، پیشنهاد ایالات متحده شامل تعهد تل‌آویو به عدم ترور رهبران ارشد حماس در صورت تبعید به خارج از نوار غزه، در ازای توافقی است که شامل خلع سلاح غزه و بازگرداندن همه اسیران بازداشت شده در غزه است.

این مقام مسؤول ادامه داد: این پیشنهاد همچنین شامل خروج نیرو‌های ارتش اسرائیل از نوار غزه است.

سامی ابوزهری، یکی از مقامات ارشد حماس، در پاسخ به سوال خبرگزاری رویترز در مورد نسبت تبادل اسرا، به پیشنهادی که این جنبش در ماه جاری داد، اشاره کرد که بر اساس آن اشغالگران بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ اسیر فلسطینی را در ازای آزادی زنان، کودکان، افراد مسن و بیمار اسرائیلی آزاد خواهند کرد. این در حالی است که اشغالگران این را «غیر واقعی» توصیف کرده‌اند.

ابوزهری گفت: اسرائیل مسؤول عدم دستیابی به توافق است، زیرا تاکنون از تعهد به پایان جنگ، خروج نیرو‌های خود از نوار غزه و اجازه بازگشت آوارگان به خانه‌های خود در شمال نوار غزه خودداری کرده است.

ابوزهری افزود: آنچه آمریکا و اشغالگران می‌خواهند، بازگرداندن اسرا بدون هیچ تعهدی برای توقف تجاوز و در نتیجه از سرگیری جنگ و ویرانی است و این چیزی است که ما نمی‌پذیریم.

در این راستا یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی (حماس) روز شنبه به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که مواضع در مذاکرات آتش‌بس جاری از طریق میانجیگران در دوحه «بسیار متفاوت» است و اسرائیل سعی در تعطیل کردن و نابودی مذاکرات دارد.

این مقام که ترجیح داد نامش فاش نشود، گفت: مواضع در مذاکرات بین حماس و جناح‌های مقاومت و اشغالگران بسیار متفاوت است، زیرا دشمن انعطاف پذیری جنبش را ضعف می‌داند. وی به طور خاص به امتناع اشغالگران از آتش‌بس، بازگشت آوارگان و ورود بدون محدودیت کمک‌ها اشاره کرد.

این در حالی است که گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس روز شنبه اعلام کرد که یک اسیر اسرائیلی به دلیل «نبود دارو و غذا» جان خود را از دست داده است.

حماس خواهان هر گونه توافقی است که شامل پایان دائمی جنگ باشد، در حالی که اشغالگران قصد دارند آن را تا دستیابی به هدف ادعایی یعنی «نابودی حماس» ادامه دهند.

به گفته منابع رسمی فلسطینی، اشغالگران دست‌کم ۹۱۰۰ فلسطینی را در زندان‌های خود نگه داشته‌اند، در حالی که تعداد اسرای صهیونیست در غزه به دلیل امتناع حماس از افشای این تعداد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. این در حالی است که رسانه‌های عبری از بین ۲۴۰ تا ۲۵۳ اسیر اسرائیلی، از جمله سه نفر آزاد شده و ۱۰۵ نفر که توسط حماس در یک معامله تبادل اسیران در نوامبر گذشته آزاد شدند، صحبت می‌کنند، جنبش حماس در عین حال از کشته شدن ۷۰ نفر دیگر در نتیجه بمباران اشغالگران خبر داده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر