چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
فکرشهر: چاه شماره ۵ سکوی A فاز ۱۳ پارس جنوبی که در تصادف با شناور ۵۰ هزار تنی سنگاپوری دچار خسارات شدید شده بود طی یک عملیات بسیار پیچیده و منحصر به فرد مهار شد.\nبه گزارش فکرشهر و به نقل از روابط عمومی شركت نفت و گاز پارس، مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی با اعلام خبر فوق افزود: سکوی ۱۳A که در دوم فروردین ماه ۱۳۹۴ بر اثر برخورد یک شناور تانکر دچار آسیب دیدگی جدی شده بود، با تشکیل کمیته بحران در همان ساعات اولیه حادثه وارد فاز اقدام اصلاحی شد.
کد خبر: ۲۰۵۴۸
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۱

فکرشهر: چاه شماره ۵ سکوی A فاز ۱۳ پارس جنوبی که در تصادف با شناور ۵۰ هزار تنی سنگاپوری دچار خسارات شدید شده بود طی یک عملیات بسیار پیچیده و منحصر به فرد مهار شد.
\nبه گزارش فکرشهر و به نقل از روابط عمومی شركت نفت و گاز پارس، مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی با اعلام خبر فوق افزود: سکوی ۱۳A که در دوم فروردین ماه ۱۳۹۴ بر اثر برخورد یک شناور تانکر دچار آسیب دیدگی جدی شده بود، با تشکیل کمیته بحران در همان ساعات اولیه حادثه وارد فاز اقدام اصلاحی شد.

\n\n

پیام معتمد افزود: در ابتدا به‌علت وجود یک چاه فعال در مجموع چاه‌های حفاری شده این موقعیت لازم بود ضمن اطلاع از وضعیت نشتی احتمالی آن، چاه مذکور مهار شود كه با تأیید عدم وجود نشتی و خطرات احتمالی ناشی از آن به‌واسطه وجود گاز ترش، با انجام غواصی‌های ابتدایی، میزان خسارات تخمین و از وضعیت سازه و چاه‌های آن در زیر آب اطلاعات اولیه کسب شد.

\n\n

وی، پایش اولیه منطقه آسیب دیده در روز پس از حادثه و حصول اطمینان از عدم نشت گاز و میعانات در دریا، انجام فعالیت‌های متعدد غواصی و مشاهده‌ای و تصویر برداری از محل حادثه و انجام دو مرحله اسکن سه بعدی با استفاده از آخرین فناوری های روز دنیا در شرایط تحریم به منظور شناخت جامع عارضه و ثبت مختصات سازه تخریب شده را از جمله اقدامات پایه ای در راستای مدیریت و ساماندهی منطقه حادثه دیده ذكر كرد و گفت: در این راستا با انجام فراخوان و برگزاری جلسات متعدد فنی و اخذ نظرات صاحبنظران در مورد نحوه ایمن سازی تنها چاه زنده این موقعیت اقدام شد.

\n\n

وی گفت: پیمانكار حفاری طرح فاز ۱۳ نیز در اجرای این عملیات سخت و پیچیده علاوه بر بكارگیری توان دیگر شرکت‌های داخلی نسبت به تأمین و تجهیز خود و سایر پیمانکاران حاضر در عملیات مطابق با یک برنامه ریزی دقیق اقدام کرد.

\n\n

وی با بیان اینكه تمامی این فعالیت‌ها با هدایت و رهبری مدیریت فاز ۱۳ و همکاری سایر ادارات ستادی شرکت نفت و گاز پارس به خصوص مدیریت مهندسی نفت و گاز و مدیریت HSE صورت پذیرفت افزود: این عملیات طی دو بازه زمانی یک هفته ای با وجود شرایط بسیار بد جوی اسفند ماه در خلیج فارس نهایتاً به مهار موفقیت آمیز چاه شماره ۵ منجر شد.

\n\n

معتمد بیان کرد: این عملیات برای اولین بار در ایران و خاورمیانه صورت گرفته و از معدود عملیات‌های مشابه انجام شده در سطح جهان است.

\n\n

وی عنوان كرد: خاص بودن این عملیات بدلیل برقراری اتصالات پر فشار سطحی و زیر سطحی، تست کامل تجهیزات سرچاهی، بازیابی شیر ایمنی با ابزار هیدرولیک فشار بالا، تزریق گل حفاری و سیمان در عمق بیش از چهل متری زیر آب از طریق کریسمس تری و انجام کار در شرایط بسیار نامساعد جوی است.

\n\n

مجری طرح توسعه فاز ۱۳ در پایان با اشاره به پیگیری ویژه طرح و کنسرسیوم در فعال سازی مجدد این موقعیت اعلام كرد که تا حداکثر یک ماه دیگر عملیات آوار برداری پایه سکوی ۱۳A در دریا آغاز و تا قبل از شروع زمستان ۱۳۹۵ پایه سکوی جدید که هم اکنون در بوشهر مقدمات ساخت آن فراهم شده در محل نصب خواهد شد.

\n\n

هدف از طرح توسعه فاز ۱۳ پارس‌جنوبی تولید روزانه ۵۰میلیون مترمکعب گاز طبیعی شیرین شده، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد و سالانه ۱.۱میلیون تن گاز مایع و یک میلیون تن گاز اتان به منظور تامین خوراک صنایع پتروشیمی است.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر