شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: سرپرست اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان دشتی گفت: اثر باستانی 'محرابه' مند شهرستان دشتی یک اثر کم نظیر، وشگفت انگیز است که نشان از هویت چند هزارساله توحیدی ایرانیان دارد.\n\nبه گزارش فکرشهر از ایرنا، حمید زارعی روز چهارشنبه درجمع گروهی از هنرمندان و گردشگران منطقه لواسان استان تهران دربازدید از محرابه مند گفت: این اثر یکی از قدیمی ترین آثار باستانی استان بوشهر است .\n\nوی افزود: محرابه مند اثری باستانی و به دوران عیلامی وآیین میتراییسم برمی گردد و اثری منحصر به فرد است.
کد خبر: ۲۰۹۴۹
چهارشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۸

فکرشهر: سرپرست اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان دشتی گفت: اثر باستانی 'محرابه' مند شهرستان دشتی یک اثر کم نظیر، وشگفت انگیز است که نشان از هویت چند هزارساله توحیدی ایرانیان دارد.

\n\n

به گزارش فکرشهر از ایرنا، حمید زارعی روز چهارشنبه درجمع گروهی از هنرمندان و گردشگران منطقه لواسان استان تهران دربازدید از محرابه مند گفت: این اثر یکی از قدیمی ترین آثار باستانی استان بوشهر است .

\n\n

وی افزود: محرابه مند اثری باستانی و به دوران عیلامی وآیین میتراییسم برمی گردد و اثری منحصر به فرد است.

\n\n

زارعی اضافه کرد: میتراییسم، مِهرپرستی یا آیین مهر، آیینی بود که بر پایه پرستش «میترا» ایزد ایران باستان و خدای خورشید، عدالت، پیمان و جنگ، در دوران پیش از آیین زرتشت بنیان نهاده شد.

\n\n

\n\n

وی اضافه کرد: متاسفانه این اثر که نشان از هویت چند هزار ساله توحیدی ماست مورد غفلت واقع شده و میراث فرهنگی باید توجه بیشتری در حفاظت از آن کند.

\n\n

زارعی تصریح کرد: امسال بیشترین بازدیدکننده را ازمحرابه مند داشته ایم وهمه آنان ازاین اثر کم نظیر شگفت زده شدند.

\n\n

مسئول تور گردشگران لواسان استان تهران نیز گفت: از همراهی مدیر فرهنگ وارشاد اسلامی دشتی در معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان دشتی سپاسگزارم.

\n\n

رضا کاغذی افزود: دربازدیدی که از گنبد نمکی دشتی، کلوت های مند و محرابه مند در دشتی داشتیم حیرت زده شدیم که در چنین جای دور افتاده ای در کشور عزیزمان ایران چنین آثار منحصر به فردی وجود دارد.

\n\n

وی تصریح کرد: متاسفانه علی رغم این که این آثار بی نظیر هستند اما در حفاظت از آنها تلاشی صورت نمی گیرد.

\n\n

کاغذی اضافه کرد: باید با استفاده از رسانه های مختلف درمعرفی چنین آثار فاخر وکم نظیر به مردم وگردشگران داخلی وخارجی تلاش بیشتری صورت گیرد.

\n\n

محرابه مند از آثار ملی وثبت شده میراث فرهنگی کشور است که درمجاورت روستای حیدری ودرفاصله 30کیلومتری جنوب غربی خورموج مرکز شهرستان دشتی و110 کیلومتری جنوب بوشهر واقع است.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر