چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
رهبران و مقامات عالی 50 کشور جهان در نشست امنیت هسته‌ای واشنگتن که شامگاه جمعه به کار خود پایان داد، بر التزام خود به "تلاش برای ممانعت از رسیدن سلاح‌های هسته‌ای به دست تروریست‌ها" تاکید کردند.\n\nبه گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، نشست امنیت هسته‌ای که در سطح سران و نمایندگان عالی 50 کشور در واشنگتن برگزار شده بود، با انتشار بیانیه‌ مشترکی به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۲۱۰۰۲
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸

رهبران و مقامات عالی 50 کشور جهان در نشست امنیت هسته‌ای واشنگتن که شامگاه جمعه به کار خود پایان داد، بر التزام خود به "تلاش برای ممانعت از رسیدن سلاح‌های هسته‌ای به دست تروریست‌ها" تاکید کردند.

\n\n

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، نشست امنیت هسته‌ای که در سطح سران و نمایندگان عالی 50 کشور در واشنگتن برگزار شده بود، با انتشار بیانیه‌ مشترکی به کار خود پایان داد.

\n\n

رهبران کشورهای شرکت کننده در این بیانیه تاکید کردند "هنوز کارهای زیادی برای ممانعت از رسیدن سلاح و مواد تشعشع‌زا به دست گروه‌های غیردولتی که ممکن است از آنها در اقدامات ناصحیح استفاده کنند وجود دارد."

\n\n

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در پایان این نشست در سخنانی گفت که او کشورهای مشارکت کننده در نشست واشنگتن را ترغیب کرده سطح تبادل اطلاعات امنیتی را افزایش دهند تا به این شیوه از حملات گروه‌های تروریستی همانند داعش جلوگیری شود.

\n\n

باراک اوباما همچنین اعلام کرد که ایالت متحده تلاش دارد تا زرادخانه هسته‌ای خود را کاهش دهد و گفت که واشنگتن از زمان امضای معاهده استارد 2 با روسیه به شکل چشمگیری تعداد سلاح‌های هسته‌ای فعال خود را کاهش داده‌ است اما بهتر می‌دانند که زرادخانه هسته‌ای آمریکا بیش از این کوچک شود.

\n\n

رئیس جمهوری آمریکا همچنین از "قدرت‌های جهان" خواست به نقش خود در خصوص توافق هسته‌ای با ایران عمل کنند تا به گفته وی تهران را مجبور کنند از حجم برنامه‌های هسته‌ای خود بکاهد.

\n\n

اوباما گفت: مادامی که ایران نقش خود را براساس توافق امضا شده انجام دهد ما نیز معتقدیم که جامعه جهانی باید نقش خود را براساس این توافق انجام دهد.

\n\n

باراک اوباما در سخنرانی در جریان همایش امنیت اتمی در واشنگتن نیز نسبت به دسترسی "تروریست‌ها" به مواد اتمی هشدار داد. او همچنین دستیابی به توافق برجام را ستود، ولی گفت که این توافق همه مسائل ما با ایران را حل نمی‌کند.

\n\n

اوباما همچنین درباره انتقادها از التزام طرف غربی توافق هسته‌ای با ایران به انجام تعهداتی چون برداشتن تحریم‌های بانکی و تجاری گفت: "ایران تا این لحظه به تعهداتش پایبند بوده و جا دارد که جامعه جهانی که در این سوی توافق است هم پایبندی خود را نشان دهد."

\n\n

او گفت: اما ایران باید توجه کند که بازگشت به اقتصاد جهانی زمان‌بر است و این کشور خودش هم باید در ایجاد اطمینان و ثبات برای ورود به بازارهای جهانی تلاش کند. اگر ایران آزمایش موشکی می‌کند و روی موشک‌ها می‌نویسد اسرائیل باید محو شود، این در دنیای اقتصاد نگرانی ایجاد می‌کند. اگر سلاح به حزب الله می‌رساند، این باعث نگرانی در بازار خواهد شد.

\n\n

رئیس جمهور آمریکا همچنین، به علاقه داعش در دستیابی به این گونه مواد اشاره کرد و گفت: تردیدی نیست که اگر این دیوانگان به مواد هسته‌ای دست یابند سعی می‌کنند تعداد هر چه بیشتری از انسان‌ها را قربانی کنند.

\n\n

او در ادامه خواهان برخورد و رویه‌ای مشترک برای تامین امنیت مواد اتمی در جهان شد و گفت که هیچ ملتی به تنهایی قادر به این کار نیست.

\n\n

اوباما از شماری از کشورها که در کاهش یا از بین‌بردن مواد اتمی خود، از جمله اورانیوم غنی‌شده تلاش و توفیق داشته‌اند تشکر کرد.

\n\n

روسای جمهور و نخست‌وزیران بیش ۵۰ کشور جهان در همایش واشنگتن شرکت داشتند. این همایش شامگاه جمعه به وقت واشنگتن پایان یافت.

\n\n

آمریکا و چین توافق کردند که برای عاری کردن شبه جزیره کره از سلاح هسته ‌ای همکاری کنند و پیونگ یانگ را از ادامه برنامه هسته‌ای‌اش باز دارند. آمریکا تاکید کرد حمایتش از کره جنوبی و ژاپن در برابر تهدیدهای کره شمالی، یک اصل خدشه ناپذیر در سیاست کاخ‌سفید در شرق آسیا است. چین هم تاکید کرد که همه کشورها باید در اجرای دقیق تحریم‌های تازه علیه کره شمالی همکاری کنند.

\n\n

باراک اوباما گفت مسکو و واشنگتن باید سردمدار برنامه خلع سلاح هسته‌ای جهان شوند هر چند کاخ‌سفید از گسترش برنامه‌های نظامی مسکو که مبتنی بر توان اتمی این کشور است نگران است.

\n\n

روسیه و ایران در این اجلاس حضور نداشتند و پاکستان هم که دارای کلاهک هسته‌ای‌ است در آخرین لحظات به علت انفجار مرگ‌بار عید پاک در این کشور، از حضور در نشست واشنگتن عذر خواست.

\n\n

اوباما قبلا با مقام‌های گروه ۵+۱ که هدایت مذاکرات هسته‌ای با ایران را به عهده داشت، دیدار و مذاکره کرد. او با تشکر از همه کشورهای عضو این گروه گفت که «ما از قبل برجام همین حالا شاهد موفقیت‌های واقعی هستیم». او افزود که «برای ایران طول خواهد کشید تا به طور کامل دوباره در اقتصاد جهان ادغام شود، ولی همین حالا هم از مزیت‌های برجام برخوردار می‌شود.»

\n\n

رئیس جمهور آمریکا سپس تصریح کرد: برجام به ما یادآوری می‌کند که هر زمان جامعه جهانی موضع واحدی داشته باشد، ما می‌توانیم امنیت جهانی را ارتقا بدهیم.

\n\n

او افزود: البته برجام همه مشکلات ما با ایران را حل نمی‌کند و اختلافات ما با این کشور بر سر سیاست‌های منطقه‌ای، حقوق بشر و برنامه موشکی همچنان پا برجاست.

\n\n

روز جمعه، همچنین یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه‌ای که با رهبران گروه ۱+۵ داشته گفت، توافق هسته‌ای با ایران تازه در آغاز راه است و خواستار حمایت قدرت‌های جهان برای ادامه مراحل اجرایی آن شد.

\n\n

آمانو که در اجلاس دو روزه "امنیت هسته‌ای" حضور یافته بود در جلسه‌ای با رهبران گروه ۱+۵ و اتحادیه اروپا تاکید کرد: ایران هم اکنون با قوی‌ترین نظام نظارتی در جهان (که تاکنون برای یک برنامه هسته‌ای وضع شده) روبروست و نه تنها متعهد به اجرای مفاد آن است که با پروتکلی در زمینه شفاف‌سازی هم موافقت کرده و تضمین‌هایی را متقبل شده که ورای تعهدات عادی این کشور به آژانس است.

\n\n

به گزارش دویچه وله، در دیدار اوباما با گروه ۵+۱، روسای جمهور چین و فرانسه، نخست‌وزیر انگلیس، وزیر دفاع آلمان و سفیر روسیه در سازمان ملل حضور داشتند.

\n\n

گزارشی که به همایش امنیتی واشینگتن ارائه شده می‌گوید که در بیمارستان‌ها، موسسات تحقیقاتی و صنایع در سراسر جهان مواد رادیو اکتیو در مقیاس هزاران تن کاربرد دارد یا انبار شده است. هر دستگاه پرتوزا حاوی مواد اتمی است و با همان ایزوتوپ‌هایی که در بیمارستان‌ها بیماران سرطانی را مداوا می‌کنند تروریست‌ها می‌توانند یک بمب کثیف بسازند.

\n\n

۲۳ کشوری که پس از همایش مشابه در سال ۲۰۱۴ قرارداد جدید امنیت هسته‌ای را امضا کرده‌اند تنها نیمی از شرکت‌کنندگان در اجلاس را تشکیل دادند و شمار آنها نیز تنها ۱۴ درصد از ۱۶۸ کشوری است که عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند. به عبارت دیگر، امنیت هسته‌ای در جهان تا تحقق‌یافتن راه درازی در پیش دارد.

\n\n

شماری از کشورهای شرکت کننده در همایش هم اصولا کشورهایی هستند که به زرادخانه‌های اتمی مجهزند و میانه خوشی با حرکت به سوی جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای ندارند. تحقق چنین جهانی از قول‌های رویایی اوباما در سال ۲۰۰۹ بود.

\n\n

اکنون اما آمریکا (۷۷۰۰ کلاهک هسته‌ای)، روسیه (۸۵۰۰)، بریتانیا، فرانسه، چین، هند، پاکستان، اسرائیل و کره شمالی در جهان همچنان دارای زرادخانه اتمی هستند و قصدی هم برای صرفنظر کردن از آن ندارند. در خاک کشورهایی مانند ترکیه، آلمان، ایتالیا، بلژیک و هلند هم احتمالا یا قطعا سلاح هسته‌ای مستقر است.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر