شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: پرونده مخالفت مسئولان خوزستان با انتقال بخشی از آب رودخانه زهره به دشت های کشاورزی شمال استان بوشهر بازهم گشوده شد، اینبار با مصاحبه رییس جهادکشاورزی استان همسایه و یکی از منتخبان خوزستان در مجلس دهم.\n\nبه گزارش فکرشهر از خلیج فارس، بهره مندی از طرح در دست اجرای سد چمشیر، آرزو و رویایی دیرینه برای کشاورزان شهرستان های گناوه و دیلم در شمال استان بوشهر است که محقق شدن آن جان و رونقی دوباره در کشاورزی این منطقه خواهد بخشید.
کد خبر: ۲۱۱۴۳
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹

فکرشهر: پرونده مخالفت مسئولان خوزستان با انتقال بخشی از آب رودخانه زهره به دشت های کشاورزی شمال استان بوشهر بازهم گشوده شد، اینبار با مصاحبه رییس جهادکشاورزی استان همسایه و یکی از منتخبان خوزستان در مجلس دهم.

\n\n

به گزارش فکرشهر از خلیج فارس، بهره مندی از طرح در دست اجرای سد چمشیر، آرزو و رویایی دیرینه برای کشاورزان شهرستان های گناوه و دیلم در شمال استان بوشهر است که محقق شدن آن جان و رونقی دوباره در کشاورزی این منطقه خواهد بخشید.

\n\n

نمایی از پروژه سد چمشیر که براساس اعلام مسئولان 40 درصد پشرفت فیزیکی دارد

\n\n

\n\n

این طرح که در استان کهگیلویه و بویر احمد در دست اجراست، نهایتا 110 هکتار از اراضی کشاورزی استان های هدف (فارس، خوزستان، بوشهر و کهکیلویه و بویراحمد) را بهره مند می سازد. در این بین 36 هزار هکتار آن مربوط به شهرستان های گناوه و دیلم است که باید از طرح شبکه آبیاری و زهکشی که از رودخانه زهره سرچشمه خواهد گرفت، بهره مند شوند.

\n\n

با تکمیل و سرازیر شدن آب این سد، اراضی کشاورزی دیلم و گناوه از دیم به آبی تبدیل و نهضت بزرگی در کشاورزی این شهرستان ها رقم خواهد خورد.

\n\n

سال گذشته وزیر نیرو در سفر به خوزستان بر روی طرح انتقال آب رودخانه زهره به بوشهر خط قرمز کشید و گفت: «اکنون در حال تغییراتی در این روند هستیم و حتی اگر قرار بر اجرای آن باشد، به دلیل خشکسالی ها، آبی نمانده که به بوشهر منتقل شود.»

\n\n

\n\n

پروژه سد "چمشیر" که از رودخانه های زهره و مارون برخوردار است، در اواخر دولت اصلاحات و با مستندسازی های فنی استان های هدف آن مورد موافقت دولت قرار گرفت و استارت خورد، پروژه ای که چندی پیش مهندس تبادار استاندار وقت بوشهر طی یادداشتی در «خلی فارس»، ضمن هشدار درباره توقف حق آبه استان، تاکید کرده بود: «این شکل برخورد با سهم استان بوشهر در شرایطی است که براساس مستندات موجود در استانداری، در اوایل دهه 80 یکی از پیگیرترین استان ها برای اجرایی شدن پروژه بوشهر بوده است، از این رو انتظار می رود مسئولان استانی در این خصوص سهم شمال استان را مطالبه کنند.»

\n\n

با این حال استاندار بوشهر سال گذشته در واکنس به انتقادات پیرامون کاهش یا حذف حقآبه بوشهر از این سد گفته بود: در این خصوص چالش هایی بوجود آمده بود، اما با پیگیری های صورت گرفته، مشکل تامین آب شمال استان بوشهر از سد چمشیر برطرف شده است.

\n\n

حالا در هفته های آغازین سال جدید بازهم پرونده این طرح گشوده شده، این بار با انتقاد مسئولان خوزستان از فعال شدن مجدد پروژه شبکه انتقال آب به شمال بوشهر.

\n\n

آب خوزستان به بوشهر منتقل می شود/ این مسئله زمین های زیادی در خوستان را نابود می کند

\n\n

\n\n

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از انتقال آب رودخانه زهره به منظور آبیاری دشت لیراوی  دیلم و حیات داوود گناوه خبر داد.

\n\n

کیخسرو چنگلوایی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به طور حتم در صورت برداشت آب از رودخانه زهره، ۴۰ هزار هکتار از اراضی بخش های امیدیه، زیدون، و هندیجان کاملا خشک خواهد شد به همین دلیل این مسئله باید به صورت جدی پیگیری شود.

\n\n

وی افزود: در این زمان تجهیز کارگاه این طرح نیز  انجام گرفته و هیچ گونه مخالفتی در راستای توقف کامل آن صورت نگرفته است.

\n\n

چنگلوایی تصریح کرد: در زمان حضور وزیر نیرو در خوزستان خبر توقف فعالیت کارگاه این طرح اعلام شد اما بر اساس پیگیری های صورت گرفته این کارگاه مجددا فعالیت های خود را آغاز خواهد کرد. در صورتی که این اتفاق به وقوع بپیوندد خوزستان متحمل خسارات فراوانی خواهد شد.

\n\n

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان  با اشاره به آبگیری های صورت گرفته برای این طرح از بالادست شهر زیدون در بهبهان گفت: با اجرای این طرح، حجم بسیاری از زمین های کشاورزی خوزستان نابود خواهد شد و وزارت نیرو به عنوان متولی طرح باید پاسخگو باشد.

\n\n

این طرح کشاورزی خوزستان را نابود می کند/ چرا مسئولان ما ساکتند

\n\n

\n\n

منتخب مردم شادگان در مجلس دهم گفت: انتقال آب از سرچشمه‌های رودخانه زهره و مارون به بوشهر کشاورزی خوزستان را نابود می‌کند.

\n\n

حجت‌الاسلام مجید ناصری‌نژاد اظهار کرد: وضعیت کشاورزی خوزستان به ویژه در مناطق جنوبی و جنوب غرب استان، به دلیل کمبود شدید آب در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.
\n 
\nوی افزود: اکثر کشاورزان در سال‌های اخیر بخشی از مزارع خود را زیر کشت بردند و این موضوع اقتصاد خانواده‌های روستایی را با مشکل جدی مواجه کرده است.

\n\n

منتخب مردم شادگان در مجلس دهم خاطرنشان کرد: بعد از خبرهای ضدونقیض در خصوص انتقال آب از سرچشمه‌های کارون به اصفهان و استان‌های دیگر جدیدا خبرها از انتقال آب رودخانه‌های جراحی، زهره و مارون به استان بوشهر حکایت دارد که بسیار نگران‌کننده است.
\n 
\nناصری‌نژاد با انتقاد از بی‌تفاوتی مسئولان ذی‌ربط استان در این خصوص گفت: سکوت مسئولان در قبال اجرای این‌گونه طرح‌ها بسیار سئوال‌برانگیز است.
\n 
\nاین مسئول در گفت‌وگو با فارس ادامه داد: در حال حاضر اکثر شهرها همچون رامشیر، شادگان، ماهشهر، هندیجان و امیدیه به دلیل کمبود آب با خطر نابودی بخش کشاورزی مواجه هستند و باید هر چه زودتر برای حل این مشکل چاره‌اندیشی شود.
\n 
\nوی افزود: اکثر مردم این مناطق به دلیل پیشینه فعالیت در عرصه کشاورزی زندگی آنها با این بخش گره خورده و تمام امرار معاش آنها از این راه است.
\n 
\nمنتخب مردم شادگان در مجلس دهم تصریح کرد: قطعا در مجلس دهم به شکل ویژه‌ای به موضوع انتقال آب واکنش نشان خواهیم داد و پیگیری مجدانه‌ای خواهیم داشت.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر