دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: لايحه مناطق آزاد تجاري و صنعتي دوبار در مجلس رد شد. نمايندگان مخالف تنها صورت مسئله را پاك كردند، براي حل مشكل مرزنشينان پيشنهادي ندادند. اگر مرزنشينان مهاجرت كنند در تامين امنيت با مشكل مواجه مي‌شويم. مبادلات در مناطق مرزي نياز غيرقابل انكار است. 50 هزار نفر از روستاهاي مرزي ايلام مهاجرت كرده‌اند. 3 هزار خانوار در يك سال از سيستان مهاجرت كردند.
کد خبر: ۲۱۴۲۶
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲

فکرشهر: لايحه مناطق آزاد تجاري و صنعتي دوبار در مجلس رد شد. نمايندگان مخالف تنها صورت مسئله را پاك كردند، براي حل مشكل مرزنشينان پيشنهادي ندادند. اگر مرزنشينان مهاجرت كنند در تامين امنيت با مشكل مواجه مي‌شويم. مبادلات در مناطق مرزي نياز غيرقابل انكار است. 50 هزار نفر از روستاهاي مرزي ايلام مهاجرت كرده‌اند. 3 هزار خانوار در يك سال از سيستان مهاجرت كردند.

\n\n

به گزارش فکرشهر، روزنامه قانون نوشت: به‌گفته بسياري از استاندارهاي استان‌هاي مرز، ساكنان بسياري از شهرها و روستاهاي مناطق مرزي به‌دليل فقر و بيكاري به مراكز استان‌ها يا پايتخت كشور مهاجرت كرده‌اند؛ زنگ خطري كه صداي آن درحال حاضر به‌گوش بسياري از مسئولان نرسيده است. تاريخ نشان داده كه مرزنشينان يكي از اركان مهم محافظت و دفاع از كشور هستند. به‌گفته مسئولان محلي اين استان‌ها، كارشناسان اقتصادي و اجتماعي يكي از راه‌هاي رونق اقتصادي و بازگرداندن زندگي به اين مناطق تصويب لايحه مناطق آزاد تجاري و صنعتي است.

\n\n

\nرد دوباره لايحه مناطق آزاد تجاري و صنعتي
\nبهمن ماه سال گذشته نمایندگان مجلس در صحن علنی برای دومین بار با لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری وصنعتی مخالفت کردند. در این لایحه که از سوی دولت ارائه شده بود، قرار بود مناطق آزاد جاسک، بوشهر، مهران، ‌اردبیل، اینچه‌برون، بانه، مریوان و سیستان ایجاد شود، اما نمایندگان با 98 رأی موافق، 79 رأی مخالف و 25 رأی ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در جلسه این لایحه را مورد تصویب خود قرار ندادند.
\nحیدری‌طیب نماینده مردم کرمانشاه، الیاس نادران نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و خسروی از مخالفان لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی سیستان و بانه- مریوان بودند. عمده نظرات مخالفان این بود که مناطق آزادی که پیش از این در کشور شکل گرفته است نتوانسته موفق عمل کند و به سکویی برای واردات بی‌رویه تبدیل شده است. از سوي ديگر عمده نظرات موافقان حول محور ایجاد شغل، جذب نقدینگی، معافیت مالیاتی، حذف تشریفات زاید، جذب صادرات و ... بود. آنها ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی را به‌ویژه در مناطق محروم دلیلی برای عدم مهاجرت مردم این مناطق عنوان كرده و مي‌گفتند که تصویب این لایحه به خواست مردم این مناطق بوده و اگر درست اجرا شود منافع ملی را در پی خواهد داشت. حال نكته اينجاست نمايندگاني كه به مخالفت با لايحه ايجاد مناطق آزاد تجاري و صنعتي پرداختند، آيا طرح جايگزيني براي حل مشكلات مردم آن مناطق پيشنهادكرده و ارائه داده‌اند.

\n\n

\nمرز ،تهديدي كه مي‌تواند فرصت شود
\nشهرهاي بانه و مريوان جزو مناطق آزاد پيشنهادي از سوي دولت به مجلس بودند كه با عدم تصويب آن روزنه‌هاي اميد براي ساكنانش از بين رفت. استاندار كردستان دراين‌باره به «قانون» مي‌گويد: مرز مي‌تواند يك فرصت يا تهديد باشد، از زمان‌هاي قديم ساكنان مرزي در همه كشورها با يكديگر مبادلات كالا داشتند. در اكثر كشورهاي دنيا اين مبادلات را قانونمند كرده‌اند و با يك رفتار قانوني به مبادله مي‌پردازند.

\n\n

\nاگر مرزنشينان مهاجرت كنند در تامين امنيت با مشكل مواجه مي‌شويم
\nعبدالمحمد زاهدي ادامه مي‌دهد: در نقاط مرزي كشور ما زيرساخت‌هاي توسعه بسيار ضعيف و درپي آن نيز آمار بيكاري به‌شدت در حال افزايش است. ساماندهي مناطق مرزي يكي از راهكارها براي ايجاد اشتغال و ماندن مردم در شهرهاي مرزي است چراكه اگر مردم از مناطق مرزي بروند در تامين امنيت دچار مشكل مي‌شويم، دفاع مرزنشينان غيور در زمان جنگ تحميلي خود گواه روشني بر اين مسئله است. او مي‌افزايد: لايحه‌ مناطق آزاد تجاري و صنعتي پيش از آنكه در مجلس مطرح شود، در كارگروه‌هاي تخصصي شوراي عالي مناطق آزاد بررسي و مطالعه شده بود و در هيات دولت به تصويب رسيد. متاسفانه اين لايحه در اولين باركه در صحن علني مجلس مطرح شد اشتباهي رخ داده و اين لايحه را مشمول يك ماده از قانون برنامه پنجم توسعه كشور دانستند در نتيجه لايحه رد شد. 

\n\n

پاك كردن صورت مسئله راه‌حل نيست
\nزاهدي مي‌گويد: با پيگيري دكتر تركان چند هفته بعد از رد اين لايحه در مجلس براي بار دوم دوباره مطرح شده كه اين بار نيز متاسفانه با مخالفت نمايندگان مواجه شد و تصويب نشد. مخالفان مهم‌ترين دليل رد اين لايحه را بي‌ساماني در واردات بي‌رويه در مناطق آزاد تجاري فعلي عنوان كردند. به اعتقاد بنده نبايد براي حل مشكل صورت مسئله را پاك كرد. بسياري از كشورهاي دنيا از طريق ايجاد مناطق آزاد به رفاه و توسعه رسيده‌اند، نبايد اين نعمت را از مردمان دريغ كنيم. ما به‌دليل عدم اشتغال‌زايي در مناطق مرزي و اينكه نمي‌توانيم به‌زودي مشاغلي ايجاد كنيم بايد به‌دنبال راه‌حلي براي حل مشكلات زيرساختي و معيشتي مردم اين مناطق باشيم.

\n\n

\nمبادلات در مناطق مرزي نياز غيرقابل انكار است
\nاو با اشاره به اينكه مبادله كالا دربين مرزنشينان يك نياز غيرقابل انكار است، عنوان مي‌كند: اگر مبادله كالا قانوني انجام نشود حتما به‌صورت غيرقانوني انجام مي‌شود. با اين كار حقوق و عوارض دولتي پرداخت نمي‌شود و از سوي ديگر انرژي و هزينه زيادي از نيروهاي انتظامي صرف درگيري با قاچاقچيان مي‌شود. اما مسئله اين است كه قاچاقچيان نيز از مردم كشور ما هستند كه به‌دليل بيكاري و فقر به اجبار اين كار را انجام مي‌دهند. در بسياري از موارد حتي جان شان را از دست مي‌دهند. استاندار كردستان تصريح مي‌كند: عنوان لايحه‌اي كه در مجلس مطرح شد، مناطق آزاد تجاري و صنعتي بود. مناطق آزاد بانه و مريوان دو منطقه منفصل اما با يك مديريت واحد در نظر گرفته شده بود. ما قبل از طرح لايحه در مجلس با چندين سرمايه‌گذار مذاكره كرديم. كشورهاي همسايه ما به‌دليل درگيري و جنگ هيچ گونه توليدي ندارند و در همه بخش‌ها نيازمند هستند. با استقرار واحدهاي صنعتي مختلف مي‌توانيم سكويي براي صادرات به اين كشورها باشيم. اميدواريم در مجلس آينده اين لايحه مجددا مطرح و تصويب شود.

\n\n

\n50 هزار نفر از روستاهاي مرزي ايلام مهاجرت كرده‌اند
\nهمچنين محمد رضا مرواريد استاندار ايلام نيز درباره تاثير مناطق آزاد در استان‌هاي مرزي مي‌گويد: استان ايلام در اين چند دهه كه از انقلاب مي‌گذرد درگير جنگل تحميلي و بعد از‌ آن بازسازي بوده و عملا در بحث زيرساخت‌ها به‌شدت فقير مانده و جزو استان‌هاي كم‌برخوردار محسوب مي‌شود. اين وضعيت در زندگي مردم تاثير مستقيم داشته به‌گونه‌اي كه به‌دليل فقر و بيكاري شاهد مهاجرت 50 هزار نفر از سال 87 تا 92 بوده‌ايم. نكته جالب توجه اينجاست كه اين مهاجرت‌ها عمدتا از روستاهاي مرزي ايلام بوده است. مرواريد مي‌گويد: در لايحه مناطق آزاد پيشنهادي مهران به‌عنوان منطقه آزاد مطرح شده بود. با ايجاد مناطق آزاد مي‌توانيم شاهد سرمايه‌گذاري خارجي و تسهيل در امور بانكي و سرمايه‌گذاري و... باشيم. شنيده‌ها حاكي از آن است با مطرح شدن اين طرح مرزنشينان ايلام بسيار خشنود و اميدوار شده‌ بودند، منطقه آزاد مي‌تواند بهترين راهكار براي نگه‌داشتن مرزنشينان در مناطق مرزي باشد.

\n\n

\n3 هزار خانوار در يك سال از سيستان مهاجرت كردند
\nمنطقه آزاد سيستان و بلوچستان نيز يكي از مناطق لايح رد شده مجلس بود. سيستاني كه بسیاری از روستاهایش از کمترین امکانات زیرساختی بی‌بهره‌اند و نبود امکانات اولیه‌ای مانند آب شرب سالم، گاز، جاده ارتباطی مناسب و همچنین محروم بودن از امکانات آموزشی، بهداشتی و رفاهی مردم این روستاها را به مهاجرت واداشته است به‌طوری که در سال های اخیر شاهد خیل عظیم مهاجرت به خارج از سيستان بوده‌ایم .نبود فرصت‌های شغلی برای خیل عظیم جوانان تحصیلکرده این استان منجر به مهاجرت روزافزون ساکنان به دیگر استان‌ها شده‌است. به‌گفته نماینده زهک، زابل و هیرمند در سال 92 3 هزار خانوار از استان سیستان و بلوچستان به دلیل خشکسالی مهاجرت کرده‌اند. این موارد تنها گوشه‌ای از مصائب و مشکلات مردم استان سیستان و بلوچستان است، كه ايجاد منطقه آزاد مي‌توانست دردي از مشكلات آنها را درمان كند.

\n\n

\nسلامت نیوز: خطر خالي شدن روستاهاي مرزي از سكنه

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر