شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
فکرشهر: محققان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز طی یک طرح پژوهشی به بررسی «خصوصیات فیزیکی و شیمیایی ذرات گردوغبار و اثرات سمیت آن بر رده سلولی سرطانی ریه A549» پرداختند.
کد خبر: ۲۱۵۰۲
سه‌شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷

فکرشهر: محققان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز طی یک طرح پژوهشی به بررسی «خصوصیات فیزیکی و شیمیایی ذرات گردوغبار و اثرات سمیت آن بر رده سلولی سرطانی ریه A549» پرداختند.

\n\n

به گزارش فکرشهر از ایسنا، دکتر ابوالفضل نعیم‌آبادی، اولین دانش‌آموخته دکتری مهندسی بهداشت‌محیط دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز که این طرح پژوهشی را در قالب رساله دکتری خود با راهنمایی دکتر غلامرضا گودرزی و دکتر عطاالله غدیری و با مشاوره دکتر اسماعیل ایدنی، دکتر علی‌اکبر بابائی و دکتر سید نادعلی علوی ارائه کرده است، اظهار کرد: در این مطالعه ابتدا خصوصیات گرد‌و‌غبارهای ورودی به شهر اهواز شامل ترکیبات معدنی (آنیون‌ها، کاتیون‌ها و فلزات سنگین) و شاخص ترکیبات آلی سمی شامل پلی‌آروماتیک هیدروکربن‌ها (PAHs) تعیین شد و سپس سوسپانسیون‌های محلول در آب و سوسپانسیون محلول در حلال آلی از ریزگردها تهیه شد و اثرات آن‌ها بر روی رده سلولی A549 ریه انسان مورد ارزیابی قرار گرفت.

\n\n

نعیم‌آبادی تصریح کرد: بر اساس نتایج این مطالعه میانگین غلظت ذرات PM10 در روز‌های گرد‌و‌غباری نسبت به روزهای عادی اختلاف معنی‌داری دارد و میزان آنیون‌ها و کاتیون‌ها در روزهای گردوغباری نسبت به روزهای عادی بیشتر بود؛ اما بر اساس مدل خطی تعمیم‌یافته بین مقادیر آنیون‌ها و کاتیون‌ها و درصد سمیت ارتباط معنی‌داری مشاهده نشد.

\n\n

وی افزود: همچنین طبق نتایج، بالاترین مجموع غلظت فلزات سنگین مربوط به روزهای گردوغباری با حدود 149 میکروگرم بر مترمکعب بود و کمترین میزان مجموع فلزات سنگین مربوط به روزهای عادی بود، در حالی که در این روزها سمیت ریزگرد نمونه‌برداری‌شده نسبت به دوره‌های گردوغباری بالاتر بود، اما تفاوت معنی‌دار نبود.

\n\n

نعیم‌آبادی تصریح کرد: هر چند در شرایط عادی و گرد‌و‌غباری تفاوتی بین درصد سمیت ریزگردها مشاهده نشد؛ اما باید متذکر شد که در شرایط گردوغباری میزان ذرات PM10 چندین برابر حالت عادی بود که می‌تواند اثرات این روزها را تشدید کند.

\n\n

وی با بیان این‌که ترکیبات پلی‌آروماتیک عمدتاً در اثر فعالیت‌های صنعتی و حمل ونقل تولید می‌شوند، بر ضرورت توجه بیشتر به این ذرات و کنترل آن‌ها از این جهت که با ایجاد اثرات سمیت بر سلول‌ها نقش دارند، تاکید کرد و گفت: این مطالعه جزو اولین تحقیقات در این خصوص است و برای تعمیم نتیجه این تحقیقات‌ کار زیادی در پیش است.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر