شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: مسمومیت غذایی که در اصطلاح به آن بیماری ناشی مصرف از مواد غذایی نیز می‌گویند، یک بیماری است که در نتیجه خوردن غذای آلوده ایجاد می‌شود. در این حالت عوامل عفونت زا شامل باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها و یا سایر مواد سمی از دلایل رایج ابتلا به بیماری می‌باشند. 
کد خبر: ۲۱۵۴۲
سه‌شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱

فکرشهر: مسمومیت غذایی که در اصطلاح به آن بیماری ناشی مصرف از مواد غذایی نیز می‌گویند، یک بیماری است که در نتیجه خوردن غذای آلوده ایجاد می‌شود. در این حالت عوامل عفونت زا شامل باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها و یا سایر مواد سمی از دلایل رایج ابتلا به بیماری می‌باشند. 

\n\n

به گزارش فکرشهر از روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دشتستان، عوامل عفونت زا یا سم ناشی از فعالیت این عوامل می‌تواند باعث آلوده شدن غذا در هر نقطه از فرآیند تولید شود. مسموم غذایی همچنین می‌تواند در خانه و در هنگامی که غذا به نحو نا مناسب پخت شده یا آماده می‌شود نیز اتفاق افتد.

\n\n

علائم مسمومیت غذایی که می‌تواند در طول چند ساعت پس از خوردن غذای آلوده ایجاد شود اغلب شامل حالت تهوع، سرگیجه، استفراغ یا اسهال باشد. در اکثر مواقع مسمومیت غذایی خفیف است و بدون نیاز به درمان خاص بر طرف می‌شود. اما گاهی اوقات نیاز به مراجعه به بیمارستان برای درمان مشکل وجود دارد.

\n\n

\n\n

علائم و نشانه‌

\n\n

علائم مسمومیت غذایی معمولاً در طول یک تا دو روز پس از مصرف مواد غذایی آلوده ایجاد می‌شود، هر چند این علائم می‌تواند در هر زمان بین چند ساعت اولیه پس از غذا خوردن تا چند هفته پس از آن نیز مشاهده شود. علائم اصلی مسمومیت غذایی به شرح زیر هستند:
\nـ احساس بیماری (حالت تهوع)
\nـ استفراغ
\nـ اسهال که ممکن است دارای خون یا ماده مخاطی باشد
\nـ گرفتگی معده و درد در ناحیه شکم
\nـ فقدان انرژی و ضعف
\nـ بی اشتهایی
\nـ تب
\nـ درد عضلات
\nـ کاهش دمای بدن

\n\n

علل مسمومیت غذایی

\n\n

ـ گوشت قرمز یا سفید در معرض باکتری‌هایی که در روده یک حیوانات وجود دارند، قرار گیرند.
\nـ آب مصرفی در زمان رشد حیوان حاوی ضایعات انسانی یا حیوانی باشد.
\nـ پخت غذا در شرایط غیر بهداشتی در فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، یا خانه انجام شده باشد.
\nـ هر گونه مواد غذایی که توسط افرادی که به نحو صحیح دست‌های خود را نمی‌شویند، تهیه و پخته شده باشد.
\nـ هر گونه مواد غذایی تهیه شده با ظروف، لوازم آشپزخانه، یا وسایلی که به طور کامل تمیز نشده باشند.
\nـ محصولات لبنی یا مواد غذایی حاوی مایونز (همچون سالاد کلم یا سالاد سیب زمینی) که خارج از یخچال برای مدت طولانی نگهداری شده باشند.
\nـ غذاهای یخ زده یا سرد که در دمای مناسب نگهداری نشوند یا برای مصرف و استفاده به میزان کافی گرم نشوند.
\nـ ماهی یا صدف خوراکی خام
\nـ میوه‌ها یا سبزیجات خام که به نحو مناسب شسته نشده باشند.
\nـ سبزیجات خام یا آب میوه‌ها و محصولات لبنی (هنگام استفاده به اصطلاح «پاستوریزه» بر روی محصولات لبنی توجه کنید که نشان می‌دهد محصول به نحوی تولید شده که از ـ ـ ـ ایجاد آلودگی در آن جلوگیری شود).
\nـ گوشت یا تخم مرغ در حال پخت.
\nـ آب استخراج شده از یک چاه یا چشمه، یا آب شهری که به نحو مناسب تصفیه نشده است.

\n\n

درمان

\n\n

روش‌های درمان مسمومیت غذایی شامل موارد زیر است:

\n\n

1-جایگزینی آب از دست رفته: آب بدن و الکترولیت‌ها (مواد معدنی همچون سدیم، پتاسیم و کلسیم که تعادل آب بدن را حفظ می‌کنند) که به خاطر اسهال از دست رفته است، می‌بایست جایگزین گردد. بعضی کودکان و افراد بزرگسال در این شرایط اسهال و استفراغ مداوم دارند و به همین خاطر لازم است در بیمارستان بستری شوند. در این زمان از سرم حاوی نمک و آب برای پیش گیری یا درمان کم آبی بدن (دهیدراسیون) استفاده می‌شود.

\n\n

2-آنتی بیوتیک ها: پزشک ممکن است در صورتی که انواع مشخص باکتری‌ها در غذای مسموم وجود داشته باشد و علائم مسمومیت غذایی شدید باشد، مصرف آنتی بیوتیک ها را برای بیمار تجویز کند. برای مثال مسمومیت غذایی در نتیجه لیستریا نیاز به درمان از طریق تزریق آنتی بیوتیک و بستری شدن در بیمارستان دارد. هر چه دوره درمان مسمومیت غذایی با این باکتری زودتر شروع شود، شرایط بیمار بهتر خواهد بود. مسمویت در بارداری، نیازمند درمان فوری با آنتی بیوتیک می باشد زیرا بدین ترتیب می توان عفونت را از جنین دور نگه داشت.

\n\n

پیشگیری

\n\n

بهترین راه برای پیش گیری از مسمومیت غذایی آماده کردن و پخت ایمن غذا و اجتناب از مصرف غذاهای ناسالم است. در حالت عادی بعضی غذاها به خاطر روش تهیه و پخت خاص به احتمال بیشتر فرد را دچار مسمومیت غذایی می‌کنند. برای مثال در این رابطه می‌توان از موارد زیر نام برد:

\n\n

1-گوشت، مرغ، تخم مرغ، و صدف. این غذاها ممکن است محل تجمع عوامل عفونی باشند که در طول زمان پخت غذا از بین می‌روند. اگر شما این غذاها را به صورت خام، در حالت پخت نا سالم، یا در صورتی که دست‌ها و سطح آن‌ها را به نحو مناسب در زمان تماس با غذا نشسته باشید، مصرف کنید، احتمال ایجاد مسمومیت غذایی افزایش پیدا خواهد کرد.

\n\n

2-سوشی و سایر انواع ماهی‌ها که به صورت خام یا در شرایط پخت غیر کافی مصرف می‌شوند.

\n\n

3-کالباس یا هات داگ که به صورت گرم نشده یا پخته نشده مصرف می‌شود.

\n\n

ـ گوشت چرخ کرده که ممکن است دارای انواع مختلف گوشت از چندین حیوان بوده و توسط چندین نفر تهیه شده باشد.
\nـ شیر غیر پاستوریزه، پنیر، و آب میوه.
\nـ میوه‌ها و سبزیجات خام و شسته نشده.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر