سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: اصولگرایان نگران شدند؛ نگران دور دوم انتخابات. نه نگران نتیجه آن که معتقدند حتی تا اینجا هم به نفع آنها بوده، بلکه نگران «دخالت دولت». موضوعی که اگر تا قبل از هفتم اسفند پیاده‌سواران اصولگرا از آن می‌گفتند، حالا قبل از دهم اردیبهشت، یعنی برگزاری دور دوم انتخابات تبدیل به موضع ژنرال‌های این جریان شده است.
کد خبر: ۲۲۰۹۳
سه‌شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷

فکرشهر: اصولگرایان نگران شدند؛ نگران دور دوم انتخابات. نه نگران نتیجه آن که معتقدند حتی تا اینجا هم به نفع آنها بوده، بلکه نگران «دخالت دولت». موضوعی که اگر تا قبل از هفتم اسفند پیاده‌سواران اصولگرا از آن می‌گفتند، حالا قبل از دهم اردیبهشت، یعنی برگزاری دور دوم انتخابات تبدیل به موضع ژنرال‌های این جریان شده است.

\n\n

به گزارش فکرشهر، روزنامه اعتماد نوشت: دیروز همزمان آیت‌الله موحدی‌کرمانی و غلامعلی حدادعادل در موضع‌گیری‌های خود از آنچه «دخالت دولت» در انتخابات خوانده‌اند، ابراز نگرانی کرده‌اند. حدادعادل البته گفته که برای این نگرانی «نمونه‌های متعددی» هم در جلسه شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان مطرح شده است.

\n\n

او دیروز بعد از این جلسه که به ریاست آیت‌الله موحدی‌کرمانی برگزار شده، در جمع خبرنگاران گفت: «در جلسه شورای ائتلاف اصولگرایان این اظهار نگرانی از دخالت آشکار مسوولان دولتی در انتخابات مطرح شد و نمونه‌های متعددی ذکر شد و از این که برخی مسوولان باید بی‌طرفی خود را در اجرای انتخابات نشان دهند، آشکارا گرایش خود را به یک جریان سیاسی اعلام کرده و در مجامع مردم را به رای‌ دادن به نامزد یک جریان خاص دعوت می‌کنند و مسوولان استانی را تشویق می‌کنند که امکانات را در اختیار نامزدهای خاصی بگذارند.»

\n\n

حدادعادل همچنین تاکید کرد: «این موارد تخلفی به صورت متعدد در سطح کشور گزارش داده شد و نمونه‌های آشکار و پنهانی از دخالت مقامات دولتی در انتخابات مرحله اول وجود داشته که مقدمه‌ای برای دخالت صریح‌تر در مرحله دوم شده است.»

\n\n

همزمان با این سخنان بود که آیت‌الله موحدی کرمانی هم در پیامی که برای دعوت مردم به حضور در دور دوم انتخابات صادر شده بود از مسوولان دولتی خواست تا «با پرهیز از دخالت در انتخابات از هرگونه اقدامی که سلامت انتخابات را مخدوش سازد خودداری نمایند.»

\n\n

هشدار همزمان دبیرکل جامعه روحانیت مبارز با سخنان حدادعادل بعد از جلسه شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان حکایت از آن دارد که موضوع «دخالت دولت در انتخابات» آن قدر برای این جریان مهم است که در فاصله تنها چهار روز تا دور دوم انتخابات مجلس آن را تا این اندازه پررنگ کنند.

\n\n

حدادعادل در توضیح جلسه اخیر اصولگرایان همچنین گفته که «شورای ائتلاف اصولگرایان از مقامات وزارت کشور، دولت و شورای نگهبان خواست نسبت به این موارد تخلف بی‌اعتنا نباشند.» با این حال نه او و نه هیچ فرد دیگری در این شورا توضیح نداده که آیا تاکنون اصولگرایان معترض به این دست «تخلفات» که روی آن تاکید دارند، شکایتی از موارد مشخص به شورای نگهبان و مجریان و ناظران انتخابات ارایه داده‌اند یا خیر؟ پیشتر شورای نگهبان از «رصد دقیق» انتخابات و نظارت کامل بر سلامت آن خبر داده بود. در همین مدت نیز هیأت نظارت بر برگزاری انتخابات از یک‌ سو هیچ خبری از وجود چنین تخلفاتی منتشر نکرده و از سوی دیگر مهر تایید خود را پای رای ٢٢١ منتخب دور اول انتخابات گذاشته است. هر چند در این میان موضوع مینو خالقی به یک استثنا تبدیل شده است.

\n\n

پیروزی «جزئی» به روایت حدادعادل

\n\n

حدادعادل دیروز همچنین در ارزیابی خود از نتیجه انتخابات به برتری «جزیی» اصولگرایان بر رقبا در دور اول اشاره کرده و پیروزی لیست امید در تهران را نیز نشان برتری اصلاح‌طلبان ندانسته است. او گفته شورای ائتلاف اصولگرایان «از اینکه در مرحله اول اکثریت نمایندگان مجلس از بین نامزدهای اصولگرا انتخاب شدند، از مردم و اعتماد آنها به اصولگرایان قدردانی کرد.» او از مردم برای حضور در دور دوم انتخابات هم این‌گونه دعوت به عمل آورده است: «مردم حافظه سیاسی خود را به کار گرفته و بدانند کسانی که امروز ادعای پیروزی در انتخابات ٧ اسفند را کرده‌اند و دم از قانون می‌زنند، همان کسانی هستند که در انتخابات سال ٨٨ پا روی قانون گذاشته و عده‌ای را به تخریب اماکن عمومی دعوت و تشویق کردند و رعایت قانون را نکردند و فتنه به پا کردند؛ آنها حالا چهره عوض کرده و نقاب قانونمداری به صورت زده‌اند. در جلسه شب گذشته یادآوری شد که برخی جریانات سیاسی که در گذشته برخی نمایندگان طرفدار دولت را به طعنه «وکیل‌الدوله» می‌نامیدند، امروز خودشان برای رای آوردن به وکیل‌الدوله شدن افتخار کرده و دخالت برخی مسوولان این روند نادرست را تشدید می‌کند.»

\n\n

همین موضوع هم البته با ادبیاتی دیگر در پیام آیت‌الله موحدی کرمانی تکرار شده است. آنجا که وی از مردم خواسته تا در جریان دور دوم انتخابات «با یادآوری تجربه تلخ رفتارهای قانون‌شکنانه بعضی جریانات سیاسی مانع تکرار آن تجربه‌ها شوند.»

\n\n

حدادعادل در پایان سخنان خود هم در ارزیابی از تحولات اردوگاه رقیب برای دور دوم انتخابات، گفته «عده‌ای پیام داده و به گونه‌ای وانمود می‌کنند که انگار در انتخابات ٧ اسفند اصلاح‌طلبان پیروزی قاطعی داشتند و مجددا می‌خواهند در روز ١٠ اردیبهشت نیز همان پیروزی را تکرار کنند. برخی تهران را برابر همه ایران می‌دانند و ما باید تاکید کنیم ایران فقط تهران نیست و در تهران نیز با یک تفاوتی جزیی به پیروزی رسیدند.»

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر