يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی فکرشهر/ در کارگاه مشورتی برنامه های مدیریت زیست بومی تالاب حله مطرح شد:
فکرشهر: رستمی ادامه داد: عدم توجه و مراقبت از تالاب ها در بسیاری از جاهای کشور باعث ایجاد تغییرات در زندگی مردم و به هم خوردن اکوسیستم منطقه شده است؛ ما در بعضی از نقاط کشور تالاب هایی داشتیم که...
کد خبر: ۲۶۹۶
يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۹

فکرشهر: کارگاه مشورتی تدوین برنامه های مدیریت زیست بومی تالاب ها که به تالاب حله در استان بوشهر اختصاص داشت، در اداره کل حفاظت محیط زیست این استان برگزار شد.

به گزارش فکرشهر، در این آیین، معاون عمرانی استانداری بوشهر به اهمیت تالاب ها اشاره کرد و اظهار داشت: همه ی ما در هر لباسی که هستیم باید از تالاب ها حفاظت و حراست کنیم.

مهندس شاپور رستمی افزود: تالاب حله که از اهمیت بالایی برخوردار است منتهی الیه دو رودخانه شاپور و دالکی است و اگر به سوابق نگاه بیندازیم اثرات بسیار زیادی در زندگی مردم که در حواشی آن زندگی می کردند داشته که بر هیچ کسی پوشیده نیست.

وی ادامه داد: عدم توجه و مراقبت از تالاب ها در بسیاری از جاهای کشور باعث ایجاد تغییرات در زندگی مردم و به هم خوردن اکوسیستم منطقه شده است؛ ما در بعضی از نقاط کشور تالاب هایی داشتیم که بهترین زیست گاه های پرندگان نادر بودند اما به دلیل بعضی از اقداماتی که صورت نگرفت و برخی تعرضاتی که مردم حواشی تالاب ها انجام دادند باعث شدند که این موجودات دیگر در تالاب ها وجود نداشته باشند و تالاب رو به خشکی برود و حتی باعث مهاجرت مردم منطقه و تغییرات آب و هوایی شد.

معاون عمرانی استاندار بوشهر عنوان کرد: با توجه به تشکیل کارگاه های آموزشی و مشورتی و با توجه به ارتباط بسیار خوبی که بین سازمان ها ، ادارات و نهادها ایجاد خواهد شد امید است بتوانیم یک مدیریت بسیار مناسبی در زندگی تالاب ها انجام بدهیم که مردم بتوانند خیلی راحت زندگی کنند.

وی تاکید کرد: با عدم مراقبت از تالاب ها همه ضرر می بینند بنابراین همه باید دست به دست هم بدهیم و با ایجاد حلقه های اتصال بین سازمان ها، ادارات و جوامع محلی مناطق تالابی هماهنگی ایجاد کرده و بتوانیم تالاب ها را به وضعیتی بهتر از آنچه که هست، برسانیم.

رستمی افزود: استاندار محترم و مجموعه معاونت عمرانی اهمیت بسیار زیادی به موضوع محیط زیست و توسعه پایدار قائل هستند و ان شاءالله بتوانیم دست به دست هم بدهیم و از مواهب الهی حراست کنیم و به نسل های بعدی بسپاریم.

به گزارش فکرشهر، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز در این آیین، با اشاره به سخن گهر بار امام صادق علیه السلام گفت: زندگی با سه چیز خوش می شود: هوای پاک، آب گوارا و زمین آماده زراعت .

سید مهدی هاشمی اظهار داشت: تالاب خون جاری در رگ های جوامع بومی و محلی منطقه ی تالابی است و هر چه به تالاب ها رسیدگی کنیم باعث رشد و توسعه آن ها خواهد شد.

وی افزود: جوامع بومی محلی و مردم مناطق تالابی بهترین حافظان تالاب ها هستند که می توانند جلوی طمع ورزی به این نعمت الهی را بگیرند و اظهار امیدواری کرد با برپایی چنین کارگاه هایی گام موثری در جهت آگاهی افزایی مردم منطقه بردارند.

[[{"fid":"2023","view_mode":"default","fields":{"format":"default"},"type":"media","attributes":{"height":336,"width":448,"class":"media-element file-default"},"link_text":null}]]

در افتتاحیه این کارگاه، مهندس مقیمی کارشناس ارشد اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز با ارائه پاور پوینت، تعاریفی از تالاب ها را برای حاضرین تشریح کرد و به اهمیت ، ویژگی و ارزش تالاب ها اشاره کرد.

مقیمی گفت: هدف از تشکیل چنین کارگاه هایی استفاده از باران های فکری ذینفعان و جوامع مردمی است تا بتوانیم در قالب حفاظت از زیست بوم ها و تالاب ها مدیریت موفقی داشته باشیم.

وی افزود: تالاب ها در پست ترین نقاط حوزه های آبخیز قرار دارند و زیست بوم هایی بسیار شکننده و آسیب پذیر بوده و با توجه به موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی، تحت کوچکترین فعل و انفعالات تخریب می شوند.

محمود مقیمی بر اساس تقسیم بندی کنوانسیون رامسر تالاب ها را در سه گروه تالاب های ساحلی دریایی، تالاب های خشکی و تالاب های مصنوعی برشمرد و اشاره کرد: در استان بوشهر دو نوع اول وجود دارد و عمده فشارهای ایجاد شده در حال حاضر بر روی تالاب های ساحلی دریایی بواسطه فعل و انفعالاتی که در دو دهه گذشته با توسعه صنایع نفت و گاز، صورت گرفته و باعث شده سواحل دستخوش تغییرات عمده ای گردد.

کارشناس ارشد اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: یافتن راهکار و حل معضلات و مشکلات تالاب ها نیازمند اطلاعات علمی و نگرش جدید در مدیریت است؛ مدیریتی که اکوسیستمی باشد و نه عنصری و بسته.

مهندس مقیمی از تالاب های حله، نای بند، دیر نخیلو، مند، خارگ و خارگو  بعنوان مهمترین تالاب های استان بوشهر نام برد و تاکید کرد: عدم رعایت همه جوانب توسعه پایدار که همانا رعایت مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی زیست محیطی می باشد باعث تخریب تالاب ها شده است.

وی خاطرنشان کرد: باید دانش علمی را به مردم محلی انتقال داد تا بتوان از وجودشان در حفاظت از تالاب ها استفاده کرده و شاهد نقش آنها در احیاء تالاب ها باشیم.

به گزاش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر, این کارگاه مشورتی به مدت دو روز بوده و تا بعد از ظهر روز یکشنبه ادامه خواهد داشت.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر