جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: شهرهای ساحلی و بندری در همه کشورهای دنیا مرکز تفریح، گردشگری و بازی برای خانواده ها و بویژه کودکان و نوجوانان است به همین دلیل بزرگترین شهربازی ها در ساحل دریاها و دریاچه ها ایجاد می شوداما در بوشهر قضیه متفاوت است.
کد خبر: ۲۷۵۴
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۸

به گزارش فکرشهر، در بوشهر و استانی با 707 کیلومتر ساحل مشترک با خلیج فارس و ده ها شهر ساحلی و بندری حتی یک شهربازی وجود ندارد که کودکان و نوجوانان بتوانند در این مکان ها به بازی و تفریح بپردازند.

دربندر بوشهر مرکز این استان یک میلیون و50 هزار نفری فقر شهربازی بیشتر نمایان است وخانواده هایی که فرزندان خود را پس از یک هفته خانه نشینی درآپارتمان های تنگ و بی روح برای برطرف کردن خستگی به ساحل می آورند تا با بازی انرژی های خود را تخلیه کنند، در سواحل خالی از شهر بازی با نق های مداوم بچه ها رو به رو می شوند.

مگر چندر بار می توان از یک سرسره رفت بالا و سرخورد پایین، در این گرمای طاقت فرسای بوشهر چند دقیقه می توان در استخر توپ بازی کرد، چند بار می توان تاب خورد؟

امروز پارک های بازی شهرهای استان بوشهر بویژه مرکز این استان به چند وسیله بازی دربوستان ها و پارک های بادی خلاصه می شود که بیشتر آنها نیز فرسوده و غیر استاندارد هستند و برای استفاده کودکان سه تا شش سال محدود می شوند.

امروز در سواحل بوشهر به جای شهربازی و وسایل تفریح سالم بازار قلیان های میوه ای و تفریح های کاذب گرم است و ما انتظار داریم نوجوانان بوشهری به سراغ آنها نروند.

زهرا صالحییک مادر بوشهری گفت: شرایط آب و هوایی استان بوشهر به گونه ای است که بچه ها نمی توانند در پارک های بادی بازی کنند و نیاز است مسوولان به فکر فضاهای بازی استاندارد، سرپوشیده و کولر دار مناسب برای آنها باشند.

مریم قاسمییکی دیگر از مادران بوشهری بیان کرد: با وجود این که بازی و تفریح یکی از نیازهای اصلی کودکان است ولی در بوشهر بچه ها ناچارند برای سرگرمی و فرار از گرما به دریا پناه ببرند درحالی که شهرهای بندری بوشهر خالی از هر گونه امکانات برای بازی های آبی است از طرفی براساس گفته مسوولان بهداشت این استان ورود فاضلاب به دریا باعث آلودگی ساحل شده و شنا و بازی کردن در آن خطرناک است.

وی ادامه داد: با این شرایط و محدودیت امکانات تفریحی در استان بوشهر چگونه می توان کودکان و نوجوانانی که خسته از کلاس های درس و دوره های آموزشی جانبی با هزینه های سرسام آور هستند را سرگرم، شاد و با نشاط کرد.

فهیمه زارع یکی دیگر از مادران بوشهری گفت: فصل تابستان برای بچه های بوشهری به معنی خانه نشینی، خوابیدن تمام روز و شب بیداری و سپری کردن بخشی از وقتشان با بازی های رایانه ای و یا در کوچه و خیابان است.

سارا احمدی یک کودک ساکن شهر بوشهر مرکز این استان گفت: پارک های بازی بادی موجود در کنار دریا فقط جوابگوی بخشی از نیازهای کودکان سه تا شش سال است و برای بچه های بزرگتر وسیله بازی متناسب آنها در نظر گرفته نشده است.

وی اضافه کرد: فصل تابستان و اوقات فراغت بچه ها تنها با کلاس های مختلف فرهنگی و آموزشی پر نمی شود بلکه بچه ها در رده های سنی مختلف به امکانات تفریحی و سرگرمی های سالم نیاز دارند.

یک نوجوان بوشهری اظهار کرد: امروز نوجوانان و جوانان به دلیل نبود سرگرمی های سالم اوقات فراغت خود را در کنار ساحل و با کشیدن قلیان سپری می کنند این درحالی است که اگر یک شهر بازی استاندارد با بازی ها و سرگرمی های متنوع درشهر تاسیس شود، تاثیر زیادی در سلامت و نشاط کودکان و نوجوانان خواهد داشت.

علی علیپور اضافه کرد: هم اکنون در شهر بوشهر تنها یک شهربازی مسقف با وسایل خنک کننده راه اندازی شده که بخشی از نیازهای کودکان و نوجوانان را برطرف می کند اما کافی نیست و انتظار داریم به نیازهای تفریحی فرزندان استان بوشهر بیشتر توجه شود.

یک پدر بوشهری گفت: پارک های بازی باید فضایی امن برای بچه ها و خانواده ها باشند اما شهر ما نه تنها از یک پارک بازی چند منظوره و مفید بی بهره است بلکه پارک های بادی موجود نیز از استاندارد پایینی برخوردار هستند.

سیروس افشار اظهارکرد: از مسوولان انتظار داریم برای ایجاد یک فضای بازی با نشاط و لذت بخش برای کودکان چاره اندیشی کنند.

وی افزود: پارک های بادی موجود در شهر بوشهر جوابگوی نیازهای همه گروه های سنی کودکان نیست، درحالی که در شهرهای دیگر وسایل سرگرمی موجود در این پارک ها بخوبی پاسخگوی شور و نشاط بچه هاست.

افشار با بیان این که راه اندازی پارک بازی مناسب چند منظوره باعث ایجاد فرصت شغلی مناسب برای بخش خصوصی است گفت: فعال بودن پارک های بازی علاوه بر بچه ها باعث پر شدن اوقات فراغت خانواده ها نیز می شود.

وی ادامه داد: نبود امکانات تفریحی مناسب برای گروه سنی مختلف باعث شده بچه های بزرگتر بیشتر مشغول بازی های کامپیوتری شوند که این امرکاهش فعالیت بدنی آنان و ایجاد مشکلات روحی و روانی برای آنان را در پی دارد.

افشار افزود: کودکان و نوجوانان حقوق قانونی دارند که برنامه ریزان شهری باید پاسخگو باشند ولی در بوشهر توجهی به این امر نمی شود.

مدیرسرمایه گذاری و مشارکت های اقتصادی شهرداری بوشهر گفت: بتازگی یک سرمایه گذار برای احداث شهربازی در پارک شغاب بوشهر درخواست داده است.

علیرضا دهقان افزود: این شخص 80 میلیارد ریال برای احداث شهربازی در این محل در نظر گرفته است.

وی ادامه داد:با توجه به شباهت شرایط آب وهوایی بوشهربه کشورهای سنگاپورومالزی است، قراراست این سرمایه گذار به این کشورها سفر و از شهربازی های موجود درسواحل آنها بازدید کند و پس بررسی و کارکاشناسی و مطالعه از شهرهای بازی ساحلی این کشورها برای اجرا در بوشهر الگو برداری کند.

دهقان بیان کرد: اگر کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر بوشهر، احداث شهربازی بزرگتری را مد نظر دارد می توانیم این موضوع را به سرمایه گذار انتقال دهیم.

وی بیان کرد: این سرمایه گذار پروژه هایی مانند پارک آبی مشهد را اجرا کرده است.

دهقان با بیان این که قرارداد شهرداری با سرمایه گذار به شکل BOT است، گفت: سرمایه گذار خواستار دوره مشارکت 80 ساله با شهرداری دراین پروژه است تا پس از اتمام دوره، تجهیزات در حد قابل استفاده بودن دراختیار شهرداری قرارگیرد اما شهرداری بوشهر دوره مشارکت 20 تا 30 ساله مد نظر دارد.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر بوشهر گفت: براساس ارزیابی های انجام شده ایجاد شهربازی استاندارد و به روز پس از آسفالت کوچه ها خواسته مهم مردم بوشهر است که تاکنون مغفول مانده است.

علیرضا آماره افزود: پارک های بوشهر در زمینه برخورداری از امکانات و تجهیزات تفریحی و سرگرمی برای شهروندان در سنین مختلف با مشکل روبه رو هستند.

وی اضافه کرد: در نوارساحلی بوشهر قفس هایی به نام پارک بادی ایجاد شده و از شهروندان بابت استفاده از آن پول دریافت می شود این درحالی است در هیچ جای کشور چنین چیزی انجام نمی شود.

آماره گفت: یکی از وظایف شهرداری از محل دریافت عوارض ایجاد وسایل بازی در پارک ها است که در برخی پارک ها انجام شده اما در ساحل ارایه خدمات رفاهی در همه پارک ها پولی است و تکلیف قشر کم درآمد که قصد دارند فرزندان آنها از این امکانات تفریحی استفاده کنند، مشخص نیست.

وی افزود: فقدان پارک بازی پیشرفته در بوشهر باعث شده تا فرزندان ما برای استفاده از پارک و شهربازی به شهرهای شیراز و تهران مسافرت کنند.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر بوشهر ادامه داد: شهرداری باید بسته های سرمایه گذاری در پارک های نوار ساحلی ازجمله لیان و شغاب تهیه وبا دعوت از سرمایه گذاران برجسته پارک هایی در شان مردم بوشهر ایجاد کند.

آماره گفت: شورای اسلامی باید شهرداری را مکلف کند در ابتدا پارک های بادی ساحلی را جمع آوری و خدمات تفریحی در ساحل رایگان شود.

شهردار بوشهر گفت: اگرچه اعضای شورای اسلامی بوشهر با کلیات احداث شهربازی در پارک لیان این شهر موافق هستند اما سرمایه گذار این بخش تاکید دارد که این شهر بازی درکنار پارک شغاب اجرا شود.

سعید آزاد شهرکی اظهارکرد: نباید با تاکید زیاد برای حضور سرمایه گذاران بومی در اجرای پروژه های شهربازی مانع فعالیت سرمایه گذاران دیگر که فعالیت ساخت شهربازی را آغاز کرده اند، بشویم.

وی با تاکید بر احیای پارک لیان افزود: شهرداری برای احیای این پارک که هم اکنون دراختیار اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر است از استاندار درخواست کرده که این پارک را دراختیار این شهرداری قرار گیرد.

رییس مرکز پژوهش شورای اسلامی شهر بوشهر با بیان این که شورای شهر با کلیات هیچ طرحی مخالف نیست، افزود: باید کلیات مکانی احداث پروژه های شهربازی مشخص شده و با استفاده بهینه از محیط پارک شغاب به هر طریقی فضای مورد نیاز را برای ساختن این پروژه مهیا کرد.

مهرزاد آسایش ادامه داد: برای رسیدن مردم به خواسته دیرینه شان نیازی به اولویت بندی سرمایه گذار نیست و باید از ظرفیت هایی که برای استان وجود دارد استفاده مطلوب را ببریم.

عضو شورای اسلامی شهر بوشهر گفت: از آنجا که احداث این پروژه از خواسته های جدی مردم بوشهر است باید از سرمایه گذاران خارجی و داخلی حمایت کرده تا پیشرفت و توسعه بوشهر را شاهد باشیم.

رییس شورای اسلامی شهر بوشهر گفت: اعضای شورا با کلیت لایحه شهرداری درباره ایجاد شهربازی موافق هستند، اما باید ابهامات آن برطرف شود.

عبدالخالق برزگر زاده افزود: دوره مشارکت 80 ساله سرمایه گذار چندان معقول نیست و باید طوری عمل کنیم که منافع شهر حفظ شود.

وی اضافه کرد: برای این که شائبه ای پیش نیاید، اگر انتخاب سرمایه گذار از طریق فراخوان در رسانه ها انجام می شد تا افراد دیگری هم متقاضی شوند، بهتر بود هرچند در مورد شهر بازی طولانی شدن فرآیند وضرورت سرعت بخشی در آن دلیل چنین موضوعی عنوان شود.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان بوشهر گفت: همه پارک های بازی شهر بوشهر مورد بازرسی قرار گرفته شده و بیشترآنها دارای استانداردهای لازم هستند.

رحیم بهره مند افزود: براساس بازدیدها آن دسته از پارک های بازی نیز که استاندارد لازم را ندارند براساس ملاقات های حضوری که با فرمانداران و شهرداری ها داشتیم مقرر شده تا گرفتن تاییدیه ایمنی، از فعالیت آنها جلوگیری شود.

وی بیان کرد: همچنین مقرر شده در صورت بی توجهی نسبت به رعایت اصول ایمنی و استاندارد سازی، این پارک های بازی تا آخر خرداد 93 تعطیل شوند.

بهره مند اضافه کرد: در استان بوشهر تنها یک شهر بازی استاندارد و مسقف وجود دارد و بیشتر محل های بازی کودکان به پارک های بازی یا پارک های بادی خلاصه می شوند.

وی گفت: همه پارک های بازی درشهرستان بوشهر تاییدیه ایمنی استاندارد را دارد و درشهرستان های دیگر نیز که بتازگی وسایل جدیدی به پارک ها اضافه کرده اند نیز تا آخر خرداد باید تاییدیه استاندارد را بگیرند.

بهره مند افزود: در روزهای تعطیل یک سری پارک های موقتی دربرخی از نقاط استان برپا می شوند که باید تاییدیه ایمنی شهرک های بازی را داشته باشند.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان بوشهر یادآورشد: برهمین اساس تفاهم نامه ای با شهرداری بوشهر امضا شده که پارک های موقتی یک ماه پیش از آغاز فعالیت خود باید برای گرفتن تایید یه ایمنی از اداره کل استاندارد اقدام کنند.

وی اضافه کرد: در استان بوشهر 30 تا 35سازه بازی وجود دارد که بیشتر آنها پروانه ایمنی را گرفته و یا در حال گرفتن تاییدیه هستند.

بهره مند یادآورشد: پارک های بازی محل آرامش مردم و بویژه بچه ها هستند و باید این مکان ها استاندارد لازم را داشته باشند.

معاون اجرایی خدمات شهرداری بوشهر نیز گفت: پارک های بازی در استان بوشهر به لحاظ امکانات و وسایل بازی شرایط خوبی ندارند.

رحیم جمالی افزود: با توجه به کم جمعیت بودن استان بوشهر استفاده از وسایل بازی گران قیمت دراین استان برای سرمایه گذار صرفه اقتصادی ندارد و این سرمایه گذاری قابل برگشت نیست.

وی اضافه کرد: شهرداری نیز به دنبال تصدی گری نیست هر چند ایجاد و احداث فضای بازی از وظایف شهرداری ها است ولی در این شرایط شهرداری به سمت کاهش تصدی گری حرکت می کند.

جمالی اضافه کرد: شهرداری توان مالی احداث مجموعه شهر بازی را ندارد و به همین دلیل است که در کارهایی که برای بخش خصوصی جاذبه دارد کمتر درگیر می شود.

وی گفت: با توجه به شرایط خاص آب و هوایی استان بوشهر ما باید به دنبال راه اندازی فضاهای سرپوشیده باشیم که این امر هزینه ها را چند برابر می کند و برای شهرداری مقرون به صرفه نیست.

جمالی افزود: شهرداری تلاش کرده وسایل بازی مناسبی از نظر جنس، کیفیت و تنوع در پارک های بازی موجود در سطح شهر نصب کند که قایل مقایسه باسال های گذشته نیست.

وی یادآور شد: با توجه به محدودیت شرکت های تولید کننده وسایل بازی در کشور فقر وسایل بازی نیز مخصوص استان بوشهر نیست بلکه این مشکل در سطح کشور وجود دارد.

جمالی گفت: به دلیل این محدودیت نیز برخی شرکت ها وسایل بازی بی کیفیتی را به شهرداری ها ارایه می کنند.

وی اضافه کرد: وسایل بازی موجود در پارک های بازی مخصوص بچه های زیر 12 سال است و تلاش شده در قالب پارک های محله ای به اندازه جمعیت کودکان استان فضای بازی مهیا شود.

جمالی گفت: برای راه اندازی شهربازی استاندارد نیز سرمایه گذار پنج هزار متر مربع زمین تقاضا کرده که هم اکنون در شورای اسلامی شهر بوشهر این طرح مورد مطالعه قرار گرفته وپس از بررسی باید اجرایی شود.

وی یادآورشد: بخشی از گذران اوقات فراغت بچه ها به عهده ماست و زمان استراحت بچه ها را نباید تنها با بازی پر کرد.

جمالی گفت: شهرداری کارها و فضاهای فرهنگی زیادی را دربوشهر ایجاد کرده و رهبری کارهای فرهنگی را با وجود وظایف خود برعهده داشته است.

وی بیان کرد:هم اکنون 50 پارک محله ای و کل ساحل شهربوشهررا پارک های بازی، بادی و فضای سبز فرا گرفته است.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر