دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۰۱۴۷
جمعه ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۹

فکرشهر: براساس طرحی که در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس دهم مصوب شده، 32 نفر به نمایندگان مجلس اضافه می شود.

به گزارش فکرشهر از خلیج فارس، براساس قانون هر 10 سال یک بار امکان اضافه شدن تعدادی از نمایندگان به مجلس وجود دارد، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

براساس آنچه سلیمی، عضو هیات رییسه این کمیسیون به خبرنگاران گفته، کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان به ۳۳۰ نفر در کمیسیون امور شوراها تصویب شد که قرار است در صورت تصویب در صحن علنی، در انتخابات 98 اجرایی گردد.

وی یکی از نماینده های جدید را مربوط به استان بوشهر دانسته و افزود: براساس طرح پیشنهاد شده خوزستان ۳ نماینده، آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، چهار محال و بختیاری و کرمان هر کدام ۲ نماینده، آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام، بوشهر، تهران، مرکزی، خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، گلستان، لرستان، هرمزگان، همدان و یزد هرکدام 1 نماینده جدید خواهند داشت.

نماینده جدید سهمیه کدام منطقه استان است؟

در طرح‌های نافرجام قبلی، سهم یک نماینده استان بوشهر برای دو شهرستان گناوه و دیلم پیش بینی شده بود که اکنون با حوزه انتخابیه مرکز استان مشترک هستند.

البته همواره برخی مباحث درباره ایجاد تغییراتی در حوزه های انتخابیه استان مطرح شده که با هدف کاهش شهرستان های زیرمجموعه یک نماینده است (خصوصا در حوزه جنوب استان با 4 شهرستان)، پیشنهاداتی نظیر ایجاد حوزه "بوشهر و تنگستان" ، حوزه "دشتی، دیر"، حوزه "کنگان، عسلویه و جم" ، حوزه "گناوه و دیلم" و حوزه "دشتستان" که مجموعا یک نماینده جدید نصیب استان می کند.

در حال حاضر حوزه های چهارگانه استان در انتخابات مجلس شامل (بوشهر، گناوه و دیلم) ، (دشتستان)، (دشتی و تنگستان) و (دیر، کنگان، جم و عسلویه) است.

یکی از استدلال های جدی برای مستقل شدن حوزه انتخابیه شهرستان بوشهر این است که هچ مرکز استانی در کشور با شهرستان های دیگر استان دارای نماینده مشترک در مجلس نیست، یا آنکه همانند حوزه بندرعباس، قشم و حاجی آباد سه نماینده دارند که برای پیگیری موضوعات مرتبط با مرکز استان موثر می باشد.

یکبار پیش از این در انتخابات مجلس ششم یک نماینده به استان بوشهر اضافه شده بود که سهم جنوب استان (کنگان-دیر) شد.

باید منتظر ماند و دید سرنوشت این طرح که از مجلس هشتم در دست بررسی بوده، به کجا می انجامد و در مجلس کنونی به نتیجه می رسد؟

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر