يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر گفت: برای اولین بار درکشور طرح فرآیند عمل آوری شیمیایی از ضایعات برگ درخت نخل برای تغذیه دام با تلاش کارشناسان این مرکز اختراع و به ثبت رسید.به گزارش فکرشهر، فرهاد فخری در گفت وگو با ایرنا افزود: برای تکمیل و به پایان رسیدن این طرح ملی که یک فرآیند عمل آوری شیمیایی است پنج سال زمان صرف شد و ارزش ریالی آن بیش از چهارمیلیارد ریال است.
کد خبر: ۳۰۷۹
پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۳

فکرشهر: رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر گفت: برای اولین بار درکشور طرح فرآیند عمل آوری شیمیایی از ضایعات برگ درخت نخل برای تغذیه دام با تلاش کارشناسان این مرکز اختراع و به ثبت رسید.

به گزارش فکرشهر، فرهاد فخری در گفت وگو با ایرنا افزود: برای تکمیل و به پایان رسیدن این طرح ملی که یک فرآیند عمل آوری شیمیایی است پنج سال زمان صرف شد و ارزش ریالی آن بیش از چهارمیلیارد ریال است.

وی اضافه کرد: اختراع تحقیقاتی ثبت شده برایواگذاری به بخش های خصوصی و سرمایه گذار با مشارکت مجموعه مرکز تحقیقات کشاورزی استان بوشهر برای ترویج و احداث کارخانه ای در زمینه تولید انبوه غذای دام از برگ ضایعات درخت نخل آماده است.

فخری بیان کرد: تسهیلات بانکی و حمایت های ویژه از طرف دولت نیز برای اجرای این طرح از سرمایه گذاران در این زمینه اختصاص می یابد. 

وی ادامه داد: توجه ویژه به ظرفیت های حوزه کشاورزی و ارتقای آن یکی از مهمترین مولفه های پیشرفت و توسعه در استان بوشهر محسوب می شود و نیاز به توجه ویژه ای از سوی مسوولان دارد.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهرگفت: درسال های اخیر فعالیت های علمی و تحقیقاتی در عرصه کشاورزی رشدی چشمگیر داشته است و این امرعاملی مهم و تاثیرگذار دررشد و توسعه صنعت کشاورزی ایران اسلامی است.

وی اضافه کرد: درخت خرما یکی از محصولات مهم باغبانی در استان بوشهر بویژه شهرستان دشتستان به شمار می رود و در سطح ملی و جهانی این محصول دارای جایگاه ویژه ای است.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر افزود: یکی از اجزای اصلی درخت نخل برگ های آن است که برگ های مسن وقتی که شروع به خشک شدن می کنند از درخت خرما هرس و قطع می شوند. 

فخری اظهارکرد: درطول یک سال حدود 15 تا 20شاخه برگ از یک درخت خرما هرس می شود که تعمیم این مقدار برگ درخت نخل به چند میلیون اصله، حجم زیادی خواهد بود.

وی گفت: در استان بوشهر بیش از شش و نیم میلیون اصله نخل وجود دارد که سالانه بیش از75 هزار تن ضایعات برگ ازاین تعداد نخل دراین استان تولید و هرس می شود.

فخری اضافه کرد: هم اکنون دربسیاری از باغ های خرما این بقایا سوزانده می شوند و دربرخی مناطق نیز از برگ خرما برای ساخت سایه بان، آلاچیق، بادشکن و پوشش نهال های تازه کشت شده درختان میوه از جمله خرما استفاده می شود.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر افزود: درصورت احداث این کارخانه، ضایعات برگ های نخل از باغ ها جمع آوری و برای تهیه غذای دام مورد استفاده قرار می گیرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر