جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: یک نیکوکار زمینی به متراژ 600 مترمربع از اراضی محوطه تاریخی سنگ سیاه دشتستان مربوط به دوره هخامنشی را به این اداره کل اهدا کرد...
کد خبر: ۳۱۲۴۹
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۹

فکرشهر: سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: یک نیکوکار زمینی به متراژ 600 مترمربع از اراضی محوطه تاریخی سنگ سیاه دشتستان مربوط به دوره هخامنشی را به این اداره کل اهدا کرد.

به گزارش فکرشهر، ناصر امیرزاده افزود: اهدای زمین هایی که دارای اهمیت تاریخی هستند به طور معمول کمتر اتفاق می افتد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در این زمینها عناصری از معماری دوره هخامنشی به خصوص سنگ شالی ستون کاخهای هخامنشی یافت می شود به همین دلیل اهدای این کار مهم است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر بیان کرد: جای خوشحالی است که مردم استان بوشهر به بلوغ فکری فرهنگی رسیده اند و با علاقه و تعصب تاریخ خود را حفظ می کنند.

وی افزود: تخریب هر اثر تاریخی جرم به حساب می آید و با توجه به اینکه دنبال ماندگاری هستیم باید با مجرمان برخورد قانونی و از خیران قدردانی شود.

معاون میراث فرهنگی و سرپرست پایگاه میراث فرهنگی کاخ های هخامنشی دشتستان نیز گفت: 'سکینه آتشی' مالک زمینهایی است که آثار هخامنشی در آن واقع شده و با پیگیری های صورت گرفته با ایشان با واگذاری محدوده ای که آثار درآن قرار گرفته و حتی زمین های پیرامونی آن نیز که در بررسی ها و کاوش های آینده منجر به شناسایی آثار تاریخی می شود، به میراث فرهنگی برای فعالیت های پژوهشی، حفاظتی و تبدیل شدن به مکان گردشگری موافقت کرده است.

نصرالله ابراهیمی افزود: در زمین های اطراف این اثر تاریخی، شالی ستون سفید رنگ یا شیارهای قاشقی تراش افقی مربوط به دوره اول هخامنشی که نظیر آن در کاخ اختصاصی کوروش در پاسارگاد و نیز کاخ هخامنشی بردک سیاه که به فاصله 5 کیلومتری غرب این کاخ قرار گرفته بدست آمده است که از سوی این مالک به میراث فرهنگی اهدا شده است.

وی اظهار کرد: باید این خیران را نیکوکاران میراث نامید، زیرا که بخش عظیمی از تاریخ ملت را به آنها باز می گردانند.

معاون میراث فرهنگی و سرپرست پایگاه میراث فرهنگی کاخ های هخامنشی دشتستان گفت: در سال جاری از اعتبارات ملی و از ردیف اعتباری پایگاه برای محصور کردن این محوطه و نیز ایجاد سازه حفاظتی و نصب تابلوهای معرفی، تامین اعتبار صورت گرفته است و در برنامه های بعدی ساماندهی محوطه و بررسی ها و کاوش های باستان شناسی صورت می گیرد.

در آیینی صورت جلسه واگذاری این اراضی به میراث فرهنگی امضا و به رسم یاد بود لوح تقدیری به خانم آتشی تقدیم ومقرر شد هیاتی باستان شناس برای بازدید محل به بردک سیاه بروند.

کاخ هخامنشی سنگ سیاه درروستای جتوط از توابع بخش سعدآباد شهرستان دشتستان واقع شده است و این اثر در سال 1350 از سوی دکترعلی اکبر سرفراز شناسایی و در سال 1356 از سوی 'احسان یغمایی' کاوش شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر