يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۳۰۷۸
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۳:۵۷

فکرشهر: معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: ۶۰۰ ملکه زنبور عسل اصلاح نژاد شده، بهار امسال بین زنبورداران بومی استان توزیع شد.

زنبورعسل

به گزارش فکرشهر از مهر، افشین قطبی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در راستای افزایش بهره وری و بهبود عملکرد زنبورستان‌ها، از سه سال قبل تاکنون طرح تامین و توزیع ملکه‌های اصلاح نژادشده بین زنبورداران بومی استان انجام شده است.

قطبی افزود: با توجه به اینکه عملکرد زنبورستان‌ها به ملکه هر کندو بستگی دارد، از ایستگاه‌های تولید ملکه مستقر در استان که قادر به اصلاح نژاد و تولید ملکه‌های باکیفیت عملکردی مطلوب هستند، ملکه زنبور عسل خریداری شده و به صورت رایگان در اختیار زنبورداران بومی فعال استان قرار گرفته است.

وی گفت: در فروردین ماه سال جاری نیز در اجرای این طرح ۶۰۰ ملکه اصلاح شده بین زنبورداران بومی ۸ شهرستان توزیع شد.

قطبی اظهار داشت: مهمترین اهداف این طرح  کاهش هم خونی و افزایش تولید عسل و موم زنبورستان ها، کاهش نیش‌زنی در زنبورستان‌ها، کاهش بچه دهی، افزایش جمعیت و تخم ریزی ملکه و افزایش تولید گرده گل است که مجموعا باعث افزایش سود اقتصادی زنبورداری می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی استان بوشهر گفت: ضمن اینکه اجرای این طرح زنبورداران را ترغیب به خرید ملکه های باکیفیت و ارتقا فعالیت زنبورداری در استان می‌کند، انتظار می‌رود زنبورداران با مقایسه عملکرد این ملکه‌ها در سال بعد خودشان اقدام به تکثیر ملکه از کندوهای مورد نظر کرده و در راستای کاهش هم‌خونی زنبورستان و افزایش تولید گام بردارند.

قطبی افزود: با اجرای این طرح با توجه به رکوردهای تولیدی ملکه‌های مذکور  پیش بینی می‌شود در سال‌های آتی زنبورداران در صورت تکثیر ملکه‌های مذکور و حذف ملکه‌های ضعیف و بکارگیری توصیه‌های کارشناسان، قادر به افزایش تولید حدود ۳۰ درصدی باشند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر