يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
داوود دانشی:
فکرشهر- داوود دانشی: تبلیغات انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در حالی به اوج خود می رسد که نامزدهای اصولگرا سعی می کنند با تکیه بر دوقطبي کردن جامعه و تاکید بر فقیر و غنی و القای وجود شکاف طبقاتی عمیق، خود را حامی مردم محروم و مستضعف بویژه مردم جامعه روستایی معرفی می کنند و همان راهی را می روند که در سال های 84 و 88 رفته اند...
کد خبر: ۳۳۲۲۶
دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۴

فکرشهر- داوود دانشی: تبلیغات انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در حالی به اوج خود می رسد که نامزدهای اصولگرا سعی می کنند با تکیه بر دوقطبي کردن جامعه و تاکید بر فقیر و غنی و القای وجود شکاف طبقاتی عمیق، خود را حامی مردم محروم و مستضعف بویژه مردم جامعه روستایی معرفی می کنند و همان راهی را می روند که در سال های 84 و 88 رفته اند، غافل از اینکه مردم در سرتاسر کشور و حتی در دورافتاده ترین روستاها به مدد شبکه های مجازی که استمرار فعالیت آنها نیز از برکات دولت یازدهم است، به خوبی نسبت به مسائل آگاهی دارند و در حد یک تحلیلگر اقتصادی افزایش سه برابری یارانه ها را غیرممکن می دانند و تبعات این اقدام بر شاخص های اقتصادی را به خوبی تجزیه و تحلیل می کنند.  

آنها می دانند ایجاد 5 میلیون شغل به همان اندازه قابلیت تحقق دارد که آمدن پول نفت در دولت نهم و دهم بر سر سفره مردم محقق شد.

مردم روستاها به خوبی می دانند افزایش یارانه ها آنهم تا سه برابر تنها با افزایش قیمت حامل های انرژی ممکن است و این یعنی رشد تورم و رسیدن به دوران پیش از دولت یازدهم یعنی روزهایی که تورم 43 درصدی امان مردم بویژه روستائیان را بریده بود.

توسعه روستایی یعنی فرآیند ارتقای کیفیت زندگی و وضعیت اقتصادی مردمی که در نواحی روستایی زندگی می کنند. زمانی می توان گفت معیشت روستائیان بهبود یافته است که قدرت خرید آنان افزایش یابد. در پایان سال 91 متوسط درآمد یک خانوار روستایی 10میلیون تومان در سال بود و در همان زمان میزان هزینه یک خانوار روستایی 11 میلیون در سال بود یعنی خانوار روستایی " دخلش با خرجش نمی خواند".

دولت یازدهم در راستای اجرای سیاست کنترل تورم در سطح اقتصاد کلان، تورمي که در جامعه روستایی از جامعه شهری بیشتر بود، از 36/2 درصد به 7/2 درصد در مناطق روستایی رساند یعنی کاهش 28/9 درصدی. پیامدهای این کاهش تورم، کاهش نرخ بیکاری در جامعه روستایی به کمتر از 9 درصد که پایین تر از نرخ بیکاری در شهرهاست.

دیگر اثر مثبت این کاهش تورم، افزایش متوسط درآمد روستائیان به 16/1 میلیون تومان در سال 94 است. با در نظر گرفتن هزینه 14/7 میلیون تومانی هر خانوار در سال 94، شاهد  آن هستیم که هر خانوار روستایی 2/3 میلیون تومان مازاد بودجه دارد. این موضوع یعنی افزایش قدرت خرید مردم روستاها.

به طور خلاصه می توان گفت توسعه روستایی با روش های علمی و عملی ممکن است نه با شعارهای پوپولیستی.

در نوشتارهای بعدی سیاست های دولت یازدهم برای بهبود معیشت روستائیان عزیز با ذکر مصداق در شهرستان های استان بوشهر ارائه می گردد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر