يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
حاجب ادامه داد: با گذشت نزدیک به یکسال از چیدن خرما، احراز این شرایط بسیار دشوار است و کشاورزان انتظار داشتند این20 هزارتن خرما با شرایط آسان تری خریداری شود...
کد خبر: ۳۳۷۶
سه‌شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۳ - ۰۴:۱۴

فکرشهر: دبیر هیات اجرایی خانه کشاورز استان بوشهر گفت: خرید خرمای تولید سال گذشته مانده روی دست نخلداران بوشهری از سه شنبه از سوی تعاون روستایی آغاز می شود.

به گزارش فکرشهر، روح الله حاجب در گفت وگو با ایرنا افزود: از شرایط تعیین شده برای خرید محصول نخلداران این است که 75 دانه خرما یک کیلوگرم، رنگ قهوه ای و فاقد افت باشد.

وی اضافه کرد: از دیگر شرایط تعیین شده در این زمینه این است که خرما ها درسبدهای 20 کیلوگرمی بسته بندی و با قیمت هر کیلو 10 هزار ریال خریداری شود.

حاجب ادامه داد: با گذشت نزدیک به یکسال از چیدن خرما، احراز این شرایط بسیار دشوار است و کشاورزان انتظار داشتند این20 هزارتن خرما با شرایط آسان تری خریداری شود.

وی بیان کرد: دراین روش خرید، هزینه حمل و نقل، بارگیری و تخلیه برعهده کشاورز است و درصورتی که افت خرما بیشتر از 30 درصد تشخیص داده شود از نخلدار خریداری نمی شود و کشاورز باید دوبار هزینه حمل و نقل، بارگیری و تخلیه را متحمل شود.

دبیرهیات اجرایی خانه کشاورز استان بوشهر در بخش دیگری از سخنان خود به علت بوجود آمدن وضعیت بحرانی در فروش خرمای نخلداران این استان گفت: بخشی از بحران خرمای این استان مربوط به اظهارنظرهای غیرکارشناسی برخی مسوولان دراین حوزه است که باعث شده تا حدود20 هزارتن محصول سال گذشته روی دست نخلداران بماند.

حاجب ادامه داد: همه می دانیم که تلاش مسوولان برای برطرف کردن مشکلات مردم است ولی نباید هرمسوولی هر نظر شخصی غیرکارشناسی را از طریق رسانه ها اعلام کند.

حاجب اضافه کرد: برخی از مسوولان پارسال پشت تریبون ها اعلام کردند که برای مبارزه با دلال ها، کشاورزان خرمای خود را نفروشند و حتی قیمت گذاری هم نکنند و برخی کشاورزان با اعتماد به این سخنان و به گمان این که برنامه از سوی دولت برای خرید خرما وجود دارد، از فروش خرمای خود امتناع کردند.

وی اظهارکرد: امروز با وجود این که همه مسوولان کشوری و استانی تلاش خود را برای برطرف شدن این مشکل می کنند ولی افق امیدوارکننده ای پیش روی کشاورزان وجود ندارد.

دبیرهیات اجرایی خانه کشاورز استان بوشهرگفت: اکنون نیز که دولت تدبیر کرده است و تصمیم به خرید خرمای کشاورزان دارد با شرایط تعیین شده مشکلی از کشاورزان حل نخواهد شد.

وی بیان کرد: درمورد خرمای روی درخت امسال نخلداران استان بوشهر نیز هنوز تمهیداتی اندیشیده نشده است ولی ما آمادگی داریم به عنوان نماینده کشاورزان برای برطرف شدن این مشکلات باهمه بخش های مرتبط همکاری و هم اندیشی کنیم.

دبیرهیات اجرایی خانه کشاورز استان بوشهر اظهارکرد: برای برطرف شدن بحران کشاورزان استان باید علاوه بر بخش صادرات و بازار داخلی، با تسهیلات مختلف زمینه ایجاد و گسترش صنایع تبدیلی و بسته بندی را فراهم کنند.

حاجب یادآورشد: با توجه به قراردادها و توافقنامه هایی که با کشورهای همسایه بویژه قطربسته می شود امیدواریم توافق هایی نیز در زمینه صادرات یا مبادله محصولات کشاورزی انجام شود.

وی یادآروشد: خرید20 هزارتن خرما از فردا آغاز می شود و کشاورزان هیچ گونه نگرانی نداشته باشند و وجه خرید خرما از سوی تعاون روستایی به آن ها پرداخت خواهد شد.

حاجب افزود: خرمای خریداری شده از کشاورزان استان بوشهر در آستانه ماه رمضان در میادین میوه و تره بار تهران عرضه می شود. 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر