جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: این روزها بیماری تب کریمه کنگو به عنوان یکی از موضوعات مهم در محافل مختلف نقل می‌شود و باعث افزایش نگرانی‌ها در بین مردم شده است و می‌طلبد که نظارت بیشتر و مستمری انجام شود...
کد خبر: ۳۳۸۶۱
دوشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵

فکرشهر: این روزها بیماری تب کریمه کنگو به عنوان یکی از موضوعات مهم در محافل مختلف نقل می‌شود و باعث افزایش نگرانی‌ها در بین مردم شده است و می‌طلبد که نظارت بیشتر و مستمری انجام شود.

به گزارش فکرشهر و به نقل از مهر،  در روزهای اخیر در فضای مجازی تصاویر و اخبار و اطلاعاتی با موضوع تب کریمه کنگو منتقل می‌شود که برخی از انها شایعه و برخی نیز واقعیت است؛ البته افزایش نظارت‌ها یک ضرورت است که باید بیش از پیش مورد توجه باشد.

تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که بین دام و انسان مشترک است که در دام علامت مختصری جز تب نداشته اما در انسان منجر به مرگ می شود.

این بیماری راه‌های انتقال و شیوع مختلفی دارد؛ گزش کنه شایع‌ترین راه انتقال این بیماری از دامی به دام دیگر است که در فصل تابستان شیوع بیشتری پیدا می کند.

این بیماری نگرانی‌هایی را بین مردم ایجاد کرده است که اطلاع‌رسانی مناسب و همچنین اقدامات پیشگیرانه و نظارت‌های مستمر می‌تواند نگرانی‌های مردم را کاهش دهد.

گزارشی از تب کنگو در استان بوشهر نداریم

مدیرکل دامپزشکی بوشهر با اشاره به انجام اقدامات پیشگیرانه در استان بوشهر، گفت: در سال‌جاری گزارشی از بیماری تب کریمه کنگو در استان بوشهر مشاهده نشده است.

مرتضی بحرانی اضافه کرد: اکیپ‌های مبازره با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان بوشهر در راستای مبارزه با عامل انتقال این بیماری در دو ماهه ابتدایی سال ۹۶ بدن بیش ۸۵ هزار راس دام و همچنین حدود ۲۰۰ هزار متر مربع جایگاه دام و دامداری را سمپاشی کرده‌اند.

وی افزود: از آنجا که در کشتارگاه‌ها نظارت‌های بهداشتی از طریق کارشناسان دامپزشکی بر روی دام ها و روند کشتار اعمال می شود و لاشه ها از نظر وضع سلامت و علائم انواع بیماری های دام مورد بررسی قرار می گیرند مصرف چنین فرآورده هایی و خرید از مراکز مجاز برای مصرف کننده بسیار ایمن تر است.

بحرانی ادامه داد: بیماری کریمه کنگو علائم ظاهری مشخصی در دام ندارد به شهروندان توصیه می شود به منظور اطمینان از سلامت گوشت و پیشگیری از ابتلاء به بیماری تب کریمه کنگو قبل از مصرف، آن را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در یخچال و در دمای صفر تا ۴ درجه سانتیگراد قرار داده و هنگام قطعه بندی گوشت از دستکش استفاده کنند.

 تشدید نظارت برعرضه فرآورده‌های خام دامی

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان بوشهر نیز گفت: همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان فعالیت‌ اکیپ‌های نظارت بهداشتی این اداره کل در دو شیف کاری صبح و عصر دنبال می شود.

محمدرضا عباسی افزود: در اجرای این طرح نظارتی ۲۷ اکیپ ثابت و سیار نظارت بهداشتی دامپزشکی شامل ۴۲ نفر دامپزشک و کارشناس نظارت بهداشتی تشکیل و فعال شده است.

مردم نکات بهداشتی را رعایت کنند

وی از همه شهروندان خواست با توجه به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، فصل گرما و امکان افزایش شیوع انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از قبیل تب مالت (بروسلوز)، کیست هیداتید، تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو CCHF و سایرموارد دیگر در اثر مصرف فرآورده‌های خام دامی غیرمطمئن و کشتار غیرمجاز دام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان بوشهر افزود: کشتار غیرمجاز دام، به‌ویژه در معابر عمومی، عرضه گوشت فاقد مهر دامپزشکی و خارج از یخچال، عرضه گوشت از پیش چرخ شده و عرضه مرغ و قطعات آن شامل، جگر و سنگدان به صورت فله‌ای ممنوع است و باید مرغ و آلایش آن به صورت بسته‌ بندی و مشخصات کامل عرضه شود و در مورد تخم مرغ نیز نگهداری در یخچال و درج تاریخ تولید و انقضا روی آنها به مدت ۳۰ روز مورد توجه قرار گیرد.

فرآورده‌های دامی و لبنی از اماکن مجاز تهیه شود

وی یادآور شد: برای جلوگیری از ابتلا به تب مالت (بروسلوز) فرآورده‌های لبنی مورد نیاز را باید از مراکز مجاز تهیه کرده و در هنگام مصرف فرآورده‌های بسته‌بندی شده به تاریخ تولید و انقضای محصول توجه کنند.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان بوشهر افزود: با توجه به نقش سلامت فرآورده‌های خام دامی در سلامت و بهداشت عمومی جامعه، گروه‌های ویژه نظارتی این اداره کل همزمان با فصل گرما، عملیات بازدید از همه مراکز تولید، نگهداری و عرضه فرآورده‌های گوشتی شامل مراکز بسته‌بندی گوشت و آلایش دامی، رستوران‌ها، آشپزخانه‌ها، تمام اماکن عرضه گوشت سفید و قرمز در سطح استان را شدت بخشیده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر