يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: یک طرح مهم و حیاتی برای پرورش دهندگان میگوی صادراتی در شهرستان گناوه با گذشت حدود 13 سال بلاتکلیفی و راکدماندن به همت یکی از سرمایه گذاران داخلی و با همکاری مسوولان به ثمر نشست.به گزارش فکرشهر، این طرح که هم جنبه اقتصادی و هم اشتغال زایی دارد کارخانه غذای میگو در شهرک صنعتی بندرریگ است که پرورش دهندگان میگو در این منطقه برای تامین این نیاز اساسی با مشکلات عدیده ای مواجه بودند.
کد خبر: ۳۴۴۱
پنجشنبه ۰۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹

فکرشهر: یک طرح مهم و حیاتی برای پرورش دهندگان میگوی صادراتی در شهرستان گناوه با گذشت حدود 13 سال بلاتکلیفی و راکدماندن به همت یکی از سرمایه گذاران داخلی و با همکاری مسوولان به ثمر نشست.

به گزارش فکرشهر، این طرح که هم جنبه اقتصادی و هم اشتغال زایی دارد کارخانه غذای میگو در شهرک صنعتی بندرریگ است که پرورش دهندگان میگو در این منطقه برای تامین این نیاز اساسی با مشکلات عدیده ای مواجه بودند.

اجرای اولیه این طرح در شهرک صنعتی بندرریگ شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر در سال 80 آغاز شد که پس از گذشت حدود 13 سال و پس کش وقوس های فراوان روز چهارشنبه با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت وارد چرخه تولید شد تا یکی از نیازهای اصلی سرمایه گذاران آبزی پروردر این منطقه و دیگر استان های کشور برآورده شود. 

مدیرعامل این کارخانه ( گروه صنعتی مبارک) در افتتاح این طرح گفت: با توجه به این که راه اندازی این کارخانه از نیازهای اساسی برای استان بوشهر بود برخود وظیفه دانستم با وجود نواقص ها و شرایط خوبی که برای سرمایه گذاری نداشت، آن را راه اندازی و خدمتی به مردم این استان کرده باشم.

سعید احمدی افزود: حیفم آمد این طرح که از سرمایه ملی و مردم ساخته شده و می تواند جنبه اشتغال زایی و رونق اقتصادی برای مردم این منطقه داشته باشد ، نیمه کاره رها شود.

وی بیان کرد: با وجود شرایط نامناسبی که این کارخانه داشت، با عزمی جدی تصمیم گرفتم به هر طریق ممکن آن را با همکاری کارشناسان داخلی راه اندازی کنم و موفق شدم.

وی گفت: با راه اندازی این کارخانه یکی از دغدغه های مسوولان برای تامین غذای میگوی پرورشی که به سختی آن را تامین می کردند، برطرف شد.

احمدی افزود: از آغاز عملیات اجرایی این کارخانه تا مرحله تولید 80 میلیارد ریال هزینه شده که توانسته برای 60 نفر اشتغال ایجاد کند. 

وی گفت: فرآیند تولید غذای میگو در این کارخانه با مخلوط کردن 60 نوع مواد اولیه تهیه می شود. 

مدیرعامل کارخانه تولید غذای میگو در شهرک صنعتی بندر ریگ ادامه داد: ظرفیت تولید این کارخانه در سایزهای مختلف سه تا سه ونیم تن در ساعت و در روز به طور متوسط 50 تن است که امکان تولید بیشتر را دارد. 

احمدی افزود: این کارخانه که از سال 80 عملیات اجرایی آن آغاز شده بلااستفاده و راکد مانده بود، با همت مسوولان و بهره گیری از کارشناسان داخلی که تبحر خاصی داشتند وارد مدار تولید شده است. 

وی گفت: برنامه ریزی برای دوبرابر کردن تولید محصول این کارخانه در دستور کار است که امیدواریم درسال آینده به دو برابر فعلی افزایش یابد و نیاز کشور و استان های جنوبی را برآورده کنیم. 

احمدی گفت: تلاش برای صادرات محصول این کارخانه به خارج از کشور در برنامه کاری این مجموعه قرار دارد. 

رییس شیلات گناوه گفت: مجریان این طرح از شرکت های بسیار قوی و فعال هستند که درکشور طرح های مختلفی را با موفقیت اجرا کرده اند.

مهدی ابراهیمی افزود: راه اندازی این کارخانه که پس از گذشت بیش از 10 سال محقق شده، فواید ومزایا و نقشی مهم در رونق اقتصاد و اشتغال زایی برای این منطقه ایفا کرده و دغدغه و نیازهای اساسی پرورش دهندگان میگوی این شهرستان و استان بوشهر را برطرف کرد.

وی گفت: به غیر ازاین کارخانه یک کارخانه دیگر دراستان بوشهر وجود دارد که به هیچ وجه پاسخگوی پرورش دهندگان میگو نیست.

رییس شیلات گناوه افزود: مشکلات فراروی پرورش دهندگان برای تامین غذای میگو سبب شده بود تا آنان با مشقات فراوان این نیاز را حتی از خارج کشور تامین کنند.

وی بیان کرد: پرورش دهندگان تا قبل از راه اندازی این کارخانه به جای این که سه وعده به میگوها غذا بدهند به ناچار یک وعده می دادند که این روند بر کاهش کیفیت محصول و وزن میگوهای پرورشی تاثیر منفی گذاشته بود.

رییس شلات گناوه یکی از عوامل طولانی شدن در راه اندازی این کارخانه را نبود افراد متخصص، آگاه و بسیار قوی که قصد احداث آن را داشتند، عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه تا قبل از راه اندازی این کارخانه مقدمات ساخت آن فراهم شده بود اما برای تکمیل و وارد مدارشدن خط تولید به افراد زبده، متخصص و مجرب نیاز داشت.

ابراهیمی بیان کرد: با راه اندازی این کارخانه علاوه براین که غذای میگوی مزارع پرورشی این شهرستان در ریگ، رودحله و رودشور تامین می شود، نیاز دیگر سایت های پرورش میگوی استان بوشهر را برآورده می کند.

هم اکنون سالانه بیش از 9 هزار تن میگوی پرورشی در استان بوشهر تولید می شود که 70 درصد از مجموع تولید میگوی پرورشی در کشور است. 

در شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر سه سایت پرورش میگو شامل ریگ، رودشور و رودحله فعال هستند. 

منبع:ایرنا

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر