سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۳۴۵۵۰
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳

۲۹خرداد ۱۳۵۶، بزرگی مردی از این دنیا عروج نمود که هنوز بعد از چهار دهه رحلتش، تفکرات و نظراتش گرمابخش دل جوانان و تفکرات آنان است؛ ولی متاسفانه هنوز برخی مسوولان کشوری، تکلیف خود را با وی روشن نکرده اند تا بتوان یک یادبود عمومی و دلنشین برای آن روشنفکر دینی، یعنی مرحوم دکتر علی شریعتی برگزار کرد.

دکتر شریعتی که بعد از گذشت چهل سال، آثار و مکتوباتش در همه ی کتاب فروشی ها، اعم از رسمی ها و دست فروشان و غیره، پیدا می شود و امروزه که مردم متاسفانه علاقه ای به مطالعه ندارند، اما تا کتابی از دکتر شریعتی می بینند چند ورقی از آن را گذرا مطالعه می کنند؛ و در

حالی که بعد از گذشت سالیان طولانی، هنوز گفتمان شریعتی، چراغ راه تفکرات جوانان است؛ وی در همه ی دولت های بعد از جنگ تحمیلی یا با بی مهری رو به رو شده یا با کم مهری...

شریعتی شخصیتی است که نامش و تفکرش یادآور مبارزه با ظلم و تعصب بی جا و خرافات و تفکرات ناصحیح است و بعد از گذشت چهل سال هنوز بر سر عنوان علمی و شخصیتی ایشان از طرف عده ای نزاع وجود دارد؛ بخشی از جامعه وی را روشنفکر، بخشی استاد دانشگاه،

بخشی سردمدار یک جریان سیاسی و غیره نام می گذارند و همیشه از طرف حامیان و مخالفانش دچار نوعی تعصب بوده اند؛ برخی از حامیانش دفاع تمام قد از ایشان نموده و وی را شخصیتی صد در صدی بدون عیب می دانند و در مقابل، مخالفینش هم، وی را شخصیتی ضد دین و تربیت شده ی تمام فرهنگ غربی می دانند.

اما، هر چه هست، دکتر علی شریعتی یک تفکر و یک جریان علمی اجتماعی است، چرا که یک پای اصلی مباحث اجتماعی و دینی در محافل حوزوی و دانشگاهی و یا حتی کف جامعه است. آثار وی جزو معدود آثاری است که ترجمه شده و در کشورهای اسلامی بازخورد خوب پیدا کرده است. 

تفکرات و گفتمان های ارزشمند وی در حسینیه ارشاد و آثارش در دهه چهل بود که جوانان را تشویق و به سمت مبارزه با ظلم کشاند و یک تفکر دینی و عقلایی نویی به جوانان و صاحب نظران وقت معرفی نمود.

همان اندازه که تفکرات و آرمان های آن پیر عارف جماران، حضرت امام روح اله خمینی(ره) در مورد انقلاب و جمهوری اسلامی، تا همیشه تاریخ روشن و زنده است، تفکرات و گفتمان ها و عملکرد مرحوم دکتر علی شریعتی نیز برای نسل های مختلف زنده، پویا و با کارایی بالایی خواهد بود.

نگارنده در نوشتارهای پیشین خود در باب برخی از نظرات و تفکرات دکتر شریعتی، مطالبی را بیان نموده، اما در این مقال، بیشتر انتظار می رود از مسوولان، که تکلیف خود را با مرحوم دکتر علی شریعتی روشن کنند، تا اینکه جامعه مدنی بتواند یک بزرگداشت عمومی و ملی برای وی برگزار نماید.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر