دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۳۵۲۰۴
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲

فکرشهر: هوشنگ مرادی کرمانی گفت: نمی‌توان به زور از مردم خواست تا کتابی را بخوانند.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، این نویسنده پیشکسوت در برنامه نشست ادبی با نویسندگان و شاعران شهرضایی و افتتاح باشگاه کتاب‌خوانی شهرداری شهرضا، اظهار کرد: دیدگاه عموم مردم با یکدیگر متفاوت است، زندگی هر کسی در جای خود شنیدنی و دیدنی است. هر یک از افرادی که امروز در بین ما نیستند زندگی‌نامه‌ای داشته‌اند که قابلیت تبدیل به یک رمان بسیار خوب را دارد و این تنها نویسندگان هستند که می‌توانند آن را در قالب رمان یا داستان‌های شیرین برای مردم بیان کنند.

او با تأکید بر ضرورت تلاش برای شناسایی و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان در حوزه نویسندگی، تصریح کرد: در آموزش و پرورش کرمان از کودکان خواسته شده تا کتاب‌های بنده را نقد و یا تلاش کنند مثل آن بنویسند. با این کار ۱۳ استعداد برتر در این زمینه شناسایی شد.

عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان این مطلب که نباید بلایی را که بر سر کتاب‌های استاد مطهری آوریم، بر سر دیگر کتاب‌ها بیاوریم، گفت: نمی‌توان به زور از مردم خواست تا کتابی را بخوانند، باید محتوای کتاب خوب را به خوبی برای مردم تشریح کنیم تا علاقه‌مندان به سوی آن جذب شوند.

مرادی کرمانی با انتقاد از انتشار برخی مطالب خلاف واقع در خصوص زندگی‌نامه شخصی خود، گفت: در فضاهای مجازی گفته شده که من در ۱۵ سالگی دیپلم گرفتم، در حالی که حقیقت آن است که من در ۲۰ سالگی و بعد از دو سال مردودی دیپلم خود را با معدل ۱۱.۲۵ و نمره انضباط ۱۳ گرفتم.

او با اشاره به بخش‌هایی از زندگی‌نامه ویلیام شکسپیر، شاعر و نویسنده بزرگ انگلیسی، اظهار کرد: باید جامعه به آن درجه از شکوفایی فرهنگی برسد که نویسندگان و هنرمندان را فارغ از آنچه تجسس بیهوده در زندگی شخصی آن‌ها نام دارد، و تنها بر اساس محتوای کار و هنری که ارائه داده‌اند، بشناسند.

مرادی کرمانی تأکید کرد: مدیرانی موفق هستند که به هنرمندان توجه کرده و سعی کنند که همیشه همراه آنان بمانند و زمینه بروز استعداد و هنر آنان را فراهم کنند.

او با اشاره به بخش‌هایی از تاریخ ایران در قرن چهارم هجری و سرایش شاهنامه فردوسی، گفت: فردی مانند محمود غزنوی هیچ چیزی بیش از اقران و امثال خود نداشت، اما شانس تاریخی او باعث شد تا در عهد مردی ادیب و ایران‌دوست مانند فردوسی زندگی کند و به این وسیله ماندگار شود.

این عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار کرد: رؤسای فرهنگستان زبان و ادب فارسی از دوران قبل از انقلاب با دو دیدگاه سیاسی و ادبی وارد این مرکز می‌شده‌اند، اما اقدامات فرهنگستان فارغ از جناح‌بندی سیاسی است و بنده هم نه اصولگرا هستم و نه اصلاح‌طلب.

مرادی کرمانی در پاسخ به سؤال یکی از حضار مبنی بر اینکه چرا امروزه شاهد نگارش آثاری همانند داستان‌های جلال آل احمد و نویسندگان بزرگ معاصر نیستیم، بیان کرد: زبان و بیان و قلم نویسنده این زمان را باید با توجه به موقعیت این دوره تحلیل کنیم پس اینکه بخواهیم فردی را با شاملو یا ذبیح‌الله صفا مقایسه کنیم، از اساس کار غلطی است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر