دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۶۵۴۱
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۲

فکرشهر: مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی پرورش دهندگان میگوی استان بوشهر گفت: پرورش دهندگان میگوی این استان بویژه در شهرستان گناوه مشکلات عدیده ای دارند که باید مسئولان برای حل این مشکلات بکوشند.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، ابراهیم عباسی روز چهارشنبه در جلسه کارگروه اقتصادمقاومتی در بخشداری ریگ افزود: این صنعت اشتغال زا و صادراتی ارزآور درصورت ایجاد زیرساخت های مناسب و موردنیاز و تصویب برخی قوانین و دستورالعمل های حمایتی می تواند به عنوان یکی از محورهای مهم توسعه پایدار این استان باشد.

وی اظهارکرد: در استان بوشهر علاوه بر وجود صنعت نفت وگاز، سایت های پرورش میگوی به عنوان یک صنعت که نقشی مهم در اشتغال پایدار، مرزداری و ارزآوری دارد، به اقتصاد کشور می کند.

عباسی ادامه داد: فعالان این صنعت که در محروم ترین نقاط استان بوشهر مستقر هستند از سال 86 تاکنون در سایت های مختلف با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته و به تولید می پردازند و هیچ یک از بنگاههای اقتصادی کشور نیاز مالی آنان را تامین نکردند.

مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی پرورش دهندگان میگوی استان بوشهر ادامه داد: در نشست های متعددی که در مرکز کشور و استان برگزار شده وعده هایی داده می شود اما نتیجه و خروجی ندارد و از سازمان های مرتبط با صنعت شیلات انتظار داریم نگاه خاصی به این قشر داشته و با هماهنگی و تعامل، مشکلات این صنعت برطرف شود تا با آرامش خاطر بیشتری به تولید بپردازند.

وی افزود: باتوجه به اینکه از سال 84 تاکنون شاهد کاهش ذخایر دریایی به علت صیدهای بی رویه و خارج از فصول هستیم، می طلبد مسئولان در ارتباط با مشکلات گریبانگیر صنعت آبزی پروری استان عنایت بیشتری داشته باشند.

عباسی گفت: اگر قرار است کارگروه اقتصاد مقاومتی شهرستان تشکیل و نتیجه مثبت برای فعالیت آبزی پروری آینده عاید شود باید مشکلات خود را بیان کنیم.

مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی پرورش دهندگان میگوی استان بوشهر اظهارکرد: در کمیته برنامه ریزی شهرستان و استان مکاتبات عدیده ای برای اصلاح زیرساخت های سایت های پرورش میگو انجام شده است اما اقدامی صورت نگرفته درحالی که باید هر چهار سال یک بار برای کیفیت دهی خاک و به روزرسانی صنعت میگو باید زیرساخت ها اصلاح شود.

وی بااشاره به اینکه کانال های آبرسانی سایت های استان بوشهر در سال 86 یک بار توسط شیلات درحله لایروبی شد و پس از آن چنین اقدامی نشده است، افزود: در سال 93 و 94 کانال های آبرسان استان از شهرستان دیلم تا مند در جنوب استان تنها با هزینه کرد پرورش دهندگان لایروبی شد.

وی ادامه داد: براساس قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی کشور از سال 86 اعتبارات عمرانی شیلات حذف و به استانداری ها اختصاص داده شده است اما از آن سال تاکنون به این صنعت اعتباری اختصاص نیافته و امکان ترمیم همه زیرساخت ها از جیب پرورش دهندگان به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

عباسی گفت: براساس برنامه دوم دولت برق رسانی درسال 86 برای رودحله و رودشور مصوب و اجرای پست آن به برق منطقه ای فارس واگذار شد که پیمانکار آن طرح بدون هماهنگی استانداری و فرمانداری شهرستان آن طرح را در صورتجلسه ای مقرون به صرفه اقتصادی ندانست.

وی اظهارکرد: در سال 78، 17 میلیارد ریال در وجه برق فارس برای اجرای پست برق روستای محمدی و برق رسانی به سایت های حله و رودشور اختصاص داده شد و این پول جای دیگری هزینه شد که با پیگیری مستمر اتحادیه و با ورود استاندار جدید استان پرونده تخلف تشکیل شد.

وی افزود: اگرچه پست برق در این منطقه در دهه فجر سال 94 با پیگیری های استاندار و اتحادیه افتتاح شد اما برق رسانی به سایت ها انجام نشد و 70 درصد شبکه توسط پرورش دهندگان در حله صورت گرفته است.

مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی پرورش دهندگان میگوی استان بوشهر گفت: طبق مصوبه دولت وزارت نیرو باید تعرفه برق، آب و گاز سایت های پرورش میگو با تعرفه کشاورزی اعمال شود درحالی که تجاری محاسبه می شود.

وی یادآورشد: استان بوشهر دارای 10 سایت پرورش میگوی است که در شهرستان گناوه با استقرار 3 سایت 30 درصد آن در این منطقه فعال است.

رئیس اداره فنی و عمرانی اداره کل شیلات استان بوشهر با اشاره به اینکه پرورش دهندگان میگو دراین استان با مشکلات مواجه هستند، گفت: فراهم کردن زیرساخت ها از نیازهای پرورش دهندگان در سایت های بخش ریگ است که در صورت تکمیل به بهره برداری و افزایش تولید منجر خواهد شد.

ابراهیم بشارده افزود: در این ارتباط دولت وارد عمل شده و اقدام های زیرساختی انجام داده اما باید خود پرورش دهندگان برای تعمیر و نگهداری مزارع وارد و از طریق محصولات فروخته شده دراین زمینه هزینه کنند.

وی گفت: اید اتحادیه و پرورش دهندگان مشکلات گریبانگیر بویژه در زمینه تولید افزایش بیشتر را آسیب شناسی و در حل آن بکوشند و تنها منتظر دولت که با مشکلات مالی روبرو است، نمانند.

وی اظهارکرد: مسئولان استان به منظور مشکل برق رسانی به سایت های پرورش میگو چاره اندیشی و تصمیم هایی اتخاذ شده که باید پرورش دهندگان همکاری کنند.

بخش ریگ از توابع شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر دارای 3 سایت فعال پرورش میگو است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر