شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۸۱۲۷
جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵

فکرشهر: معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان بوشهر گفت: از تعداد پرونده‌هایی که به دوایر مددکاری کلانتری‌های استان بوشهر ارجاع داده شده،96 درصد پرونده‌ها با سعی و تلاش مددکاران به مصالحه ختم می‌شود.

به گزارش فکرشهر، سید احمد موسوی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: تغییرات عمیق فرهنگی، تغییر و پیچیدگی شرایط زندگی و عدم شناخت و دسترسی افراد به تجارب و مهارت های سازگار با این تغییرات موجب ضرورت وجود مشاوره و مددکاری اجتماعی در ناجا شده است.

  وی افزود: بی‌شک محیط خانواده در بهداشت روانی و پیشگیری از آشفتگی‌های روانی و بزه نقش مهمی بازی می‌کند و نخستین سنگ بناهای وجود فرد در آن نهاده می‌شود که چنین مکانی می‌تواند سازنده و خلاق یا برعکس مخرب و بیماری‌زا قرار گیرد. 

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان بوشهر تصریح کرد: خانواده به عنوان مولد نیروی انسانی و سایر مهارت‌های اجتماعی از ارکان نهادهای اصلی هر جامعه به شمار می‌رود بنابراین بهنجاری و نابهنجاری هر جامعه در گروه شرایط عمومی خانواده است و هیچ یک از آسیب‌های اجتماعی خارج از تاثیر خانواده پدید نمی‌آید به همین ترتیب هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند ادعای سلامت کند مگر این که از خانواده سالم برخودار باشد. 

وی ادامه داد: تغییرات عمیق فرهنگی، تغییر و پیچیدگی شرایط زندگی و عدم شناخت و دسترسی افراد به تجارب و مهارت‌های سازگار با این تغییرات که مسبب به وجودآمدن بحران‌های مختلف در حیات فردی و اجتماعی افراد می‌شود از یک سو و نقش اساسی و مهم نیروی انتظامی در پیشگیری، مهار بحران‌ها و تامین امنیت پایدار در جامعه از سوی دیگر موجب گردیده تا نیروی انتظامی ارائه خدمات مشاوره‌ای تخصصی در زمینه مسائل مختلتف زندگی را در راس وظایف علمی و فرهنگی خود قرار دهد. 

موسوی ادامه داد: با تاسیس مراکز مشاوره و دوایر مددکاری اجتماعی مستقر در کلانتری‌ها زیر نظر کارشناسان و متخصصان روانشناسی، مشاوره و مددکاری گامی بزرگ و بنیادین در راه امنیت عمومی و آرامش روانی جامعه برداشته و به نتایج مطلوبی دست یافته‌ایم.

وی عنوان کرد: حاصل این برنامه‌های مشاوره‌ای، ایجاد مصالحه و سازش و در نتیجه کاهش آسیب‌های روانی ، اجتماعی و همچنین کاهش بار قضایی پرونده‌ها بوده که با صرف کمترین هزینه، بیشترین سودآوری اجتماعی را داشته و در حفظ سرمایه اجتماعی نقش به سزایی ایفا کرده است. 

 معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان بوشهردر خصوص وظایف مرکز مشاوره آرامش بوشهر،گفت: یکی از واحدهای مرکز مشاوره، واحد مشاوره خانوادگی و روانشناختی است که در زمینه خانوادگی، ازدواج، تحصیلی وتربیتی به مراجعین خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌کند که بیشترین مراجعان به این مرکز، دلیل مشکلات خانوادگی است.

وی ادامه داد: آمار نشان‌دهنده آن است که می‌بایست در زمینه مهارت‌های زندگی، مهارت‌های ارتباطی بین زوجین و همچنین آموزش پیش از ازدواج به افراد جامعه به خصوص، جوانان آموزش‌های لازم داده شود تا از بروز آسیب‌هایی چون طلاق، اعتیاد جلوگیری شود. 

موسوی بیان کرد: واحد مددکاری اجتماعی مرکز مشاوره، مراجعینی را که نیازمند خدمات مددکاری مثل ارجاع به مراکز حمایتی داشته را به مراکز مربوطه ارجاع می‌دهند و پس از آن مشاوران وضعیت مراجعان را به صورت تلفنی و حضوری پیگیری می‌کنند. 

وی عنوان کرد: در واحد روان‌سنجی مرکز مشاوره ناجا در بوشهر، با توجه به نیاز مراجعین اقدام به انجام آزمون‌های روانی کرده و مشاوره انتظامی در زمینه حقوقی و وظیفه عمومی با توجه به نیاز مراجعین به خدمات انتظامی است.
  
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان بوشهر اظهار داشت: از تعداد پرونده‌هایی که به دوایر مددکاری کلانتری‌ها ارجاع داده شده است ، تعداد 96 درصد پرونده‌ها با سعی و تلاش مددکاران به مصالحه ختم شده است و تنها 4درصد به مراجع قضایی ارجاع داده شده که این نشان‌دهنده پیگیری مددکاران اجتماعی کلانتری‌ها در زمینه مسایل و مشکلات مراجعین است که به شکل علمی مشکلات مراجعین خود را حل کرده‌اند. 

موسوی تاکید کرد: آموزش پیش از ازدواج در مراکز بهداشت استان و دانشگاه‌ها در راستای آموزش مهارت‌های زندگی و پیشگیری از اختلافات خانوادگی و طلاق، حضور مشاوران در خوابگاه‌های دانشجویی به منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی رایگان ویژه عموم مردم با تاکید بر آموزش مهارت‌های زندگی، مهارت‌های ارتباطی بین همسران توسط کارشناسان مرکز مشاوره و دعوت از اساتید دانشگاه‌ها بخشی از کارکرد معاونت اجتماعی تیروی انتظامی استان بوشهر است.

وی ادامه داد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه کارکنان سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی توسط مشاوران و مددکاران اجتماعی در زمینه مهارت‌های زندگی و حضور مستمر مشاوران در سطح مدارس استان بوشهر به منظور رفع مسائل و مشکلات اجتماعی و فردی دانش‌آموزان، از دیگر خدماتی است که مرکز مشاوره آرامش بوشهر در طول سال انجام می‌دهد. 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر