يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۸۱۶۸
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲

فکرشهر: سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان با اشاره به اجرای طرح سامانه یکپارچه بهداشت در دشتستان گفت: در اجرای طرح سامانه یکپارچه بهداشت تاکنون بیش از ۲۵ هزار کودک در دشتستان تحت پوشش این طرح قرارگرفته‌اند.

به گزارش فکرشهر از روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان، مهندس ماریا خویش دوست در نشست بررسی روند اجرای طرح‌های بهداشتی در شهرها و روستاهای مختلف دشتستان با تأکید بر نقش مهم والدین در سلامتی کودکان اظهار داشت: تأمین و حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی کودکان به عهده تمامی نهادها، اجتماع و والدین است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان با اشاره به اینکه کودکان، سرمایه‌های اصلی و آینده‌سازان کشور هستند گفت: تأمین، حفظ و ارتقای سلامت کودکان، مسئولیت دولت، سازمان‌ها، اجتماع، والدین و البته خود کودکان است.

وی از اجرای برنامه مراقبت‌های ادغام یافته کودک سالم خبر داد و تصریح کرد: هدف از برنامه ملی مراقبت‌های ادغام یافته کودک سالم، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی مطلوب و پاسخ به بخش عمده‌ای از نیازهای پیشگیری شیرخواران و کودکان است.

مهندس ماریا خویش دوست افزود: این برنامه زیرمجموعه برنامه ملی سلامت کودکان است و به دنبال یافتن راهی برای جدا کردن کودکان سالم از کودکان به‌ظاهر سالم یا مستعد بیماری و ارائه خدمات مراقبتی به این کودکان است.

وی با اشاره به اینکه کودکانی دشتستانی تحت پوشش طرح سامانه یکپارچه بهداشت قرار گرفتند اظهار داشت: با انجام مراقبت‌ها در سامانه یکپارچه بهداشت از پاییز 95 تاکنون بیش از 25 هزار کودک ثبت‌نام‌شده که از این تعداد 22 هزار و 148 کودک بیش از 87 درصد آنان حداقل یکبار از مراکز خدمات جامع سلامت، خدمت دریافت کرده‌اند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان تصریح کرد: هر کودکی شایسته آن است که دستیابی به مراقبت‌های پیشگیری، ارتقای سلامت و درمان طبی، سلامت روان، سلامت تغذیه و سلامت دهان را داشته باشد.

وی بابیان اینکه چنین مراقبتی، از طریق ارتباط مداوم با مراقبان بهداشتی اولیه و دستیابی به مراقبت ثانویه تأمین می‌شود تصریح کرد: کودکانی که هنوز نشانه‌های بیماری در آن‌ها مستقر نشده و در صورت برخورداری از یک مراقبت استاندارد، کودکی همراه با سلامت را طی می‌کند.

مهندس خویش دوست بابیان اینکه این برنامه سه هدف عمده را دنبال می‌کند افزود: هدف نخست پیشگیری اولیه در راستای توانمندسازی مادر و پدر در مراقبت از نوزاد شیرخوار و کودک زیر 5 سال و هدف دوم این برنامه، طراحی نظام غربالگری استاندارد مراقبت کودکان صفر تا 5 سال و اجرای آن است.

وی، هدف سوم را طراحی و ارایه خدمات رشد و تکامل استاندارد دوران کودکی و اقدامات اساسی پیشگیری دانست و افزود: در این بخش در هر ویزیت کودک از نظر رشد، تکامل و تغذیه بررسی می‌شود.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان بررسی تعامل والد و کودک و غربالگری‌های عمومی و اختصاصی خاص دوره سنی کودک را مورد تأکید قرارداد و خاطرنشان کرد: غربالگری وضعیت بینایی، شنوایی و سلامت دهان و دندان کودک در این بخش در کنار برخی آزمایش‌های مورد لزوم موردتوجه و بررسی قرار می‌گیرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر