دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به وضعیت اقتصادی دولت دوم اصلاحات، خاطرنشان کرد: این دوران از نظر شاخص‌های اقتصادی بهترین دوران اقتصادی دولت‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است؛چراکه در این دوران رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری بالا و نرخ بیکاری و تورم پایین بوده است...
کد خبر: ۳۹۷۶۹
سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸

فکرشهر: معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به وضعیت اقتصادی دولت دوم اصلاحات، خاطرنشان کرد: این دوران از نظر شاخص‌های اقتصادی بهترین دوران اقتصادی دولت‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است؛چراکه در این دوران رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری بالا و نرخ بیکاری و تورم پایین بوده است.

به گزارش فکرشهر، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور عصر امروز (سه‌شنبه) 28 آذر 96 در همایش استانداران سراسر کشور با تاکید بر اینکه دولت باید بر عهد و پیمانی که با مردم بسته پایبند بماند، خاطرنشان کرد: گام نخست مدیران ملی و استانی باید حرکت در تحقق وعده‌هایی باشد که رییس‌جمهوری به مردم داده‌اند.

وی با بیان اینکه نام دولت دوازدهم نیز دولت تدبیر و امید است، خاطرنشان کرد: تدبیر و امید عبارتی صرفا برای تکرار کردن نیست بلکه رنگ و مشخصه‌ای برای دولت محسوب می‌شود و دولت در این راستا کارهای خود را با تدبیر انجام می‌دهد و تلاش می‌کند که تا امید را میان مردم ایجاد نماید.

معاون اول رییس‌جمهور استانداران را نمایندگان عالی دولت در استان‌ها عنوان و تاکید کرد: استانداران و سازمان‌های تحت امر آنها باید معرف رویکردهای تدبیر و امید باشند؛ دولت از استانداران انتظار دارد که با تدبیر خود رنج‌های مردم را کاهش داده و تلاش کنند تا امید میان آنها ایجاد شود.

جهانگیری مهمترین مسئولیت دولت را افزایش امید و اعتماد به عنوان ارزشمندترین سرمایه اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: برخی نشانه رفته‌اند تا به هر قیمتی که شده مردم را نسبت به آینده نگران کنند. در این زمینه باید کاری کنیم که مردم تغییر را در زندگی خود احساس کنند و همچنین احساس کنند که وضعیت کشورشان در منطقه و فضای بین‌الملل بهتر شده و آینده بهتری پیش‌روی آنها و کشورشان است؛ باید تلاش کنیم رضایت مردم را به نحو مطلوبی به دست آوریم.

معاون اول دولت تدبیر و امید، ‌گفت: در اوایل دولت یازدهم، دولت سه محور بازگشت به قانون، مبارزه با فساد و تقویت حس دولت‌داری در مردم را به عنوان وظایف اصلی خود عنوان کرد که امروز نیز همچنان این محورها به عنوان اهداف دولت مورد توجه قرار دارد.

وی با تاکید بر لزوم تقویت حفظ دولت‌داری در مردم، گفت: جامعه باید احساس کند که دولت دارد و این حس نیز باید در آنها تقویت شود. وجود این احساس در مردم علاوه بر اینکه به نفع دولت است، برای جامعه و نظام نیز مفید است و تقویت این حس به این معناست که ما از تمامی ظرفیت‌های قانونی و سازمانی برای اداره کشور استفاده کنیم و تدبیر امور و تقویت امید اجتماعی در کشور اتفاق بیفتد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: تضعیف این حس در مردم منجر به آشفتگی جامعه، خودرای و ایجاد گروه‌های خودسر می‌شود چرا که گروه‌های خودسر زمانی تشکیل می‌شوند که احساس کنند دولت ضعیف شده است اما اگر حس دولت‌داری میان مردم تقویت شود امنیت و ثبات به کشور بازگشته و جامعه حرکتی معتدل پیدا خواهد کرد. مردم نیز می‌توانند به پشتوانه دولت قدرتمند خود با احتیاط حرکت بیشتری انجام دهند.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه مبنای کار دولت در مقطع فعلی، تامین رضایت مردم است، ادامه داد: دولت باید از تمام ابزارهای در اختیار خود استفاده کند تا از رنج مردم چه در بعد اقتصادی، اجتماعی و چه در ابعاد دیگر کاسته شود؛ دولت نباید بی‌جا، مداخله‌ای انجام دهد و نباید جایی که باید دخالت کند موضوع را رها نماید.

وی با اشاره به اظهارات اخیر خود درباره مدیران بی‌انگیزه خاطرنشان کرد: فردی که مسئولیت اجرایی قبول می‌کند باید بتواند با تصمیم‌گیری‌های خود گره‌ها را باز نماید و قرار نیست کسی در تصمیم گیری او دخالت کند. این فرد باید تصمیمات را به موقع و بجا اتخاذ کند و نگذارد که فرصت خدمت به مردم به هدر برود.

جهانگیری با تاکید بر لزوم قاطعیت دولت در تصمیم‌گیری خود، گفت: دولت باید در تصمیم‌گیری‌های خود سر جای مربوط به خود بنشیند و نباید خود را جای دیگر قوا و دستگاه‌ها قرار دهد، همچنین نباید به آنها اجازه دهد که جای او بنشینند. دولت باید توانمند باشد و ما نیز در مقطع فعلی که مسئولیت دولت بر دوش ماست باید توانمندی‌های دولت را به نمایش بگذاریم.

معاون اول رییس‌جمهور تصریح کرد: کسانی که احساس می‌کنند دولت اگر ضعیف شود اما می‌توانند نظام قوی داشته باشند اشتباه می‌کنند چرا که دولت ضعیف نظام را نیز ضعیف خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در ادامه صحبت‌های خود به وجود افکار و نظرهای مختلف در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: مدیران دولتی باید قبول کنند که بینش‌ها و نظرات سیاسی مختلفی در جامعه وجود دارد و این موضوع نیز طبیعی است و باید اینگونه باشد اما باید بپذیریم که اکثریت مردم که در انتخابات نظری می‌دهند آن نظر تبدیل به نظر حاکم در دستگاه‌های اجرایی کشور می‌شود و نمی‌شود گفت که اکثریت مردم حرفی بزنند اما نظر اقلیت در دستگاه‌ها حاکم شود؛ در این زمینه هنر ما این است که از تمام توانمندی‌های کشور برای پیشرفت کشور استفاده کنیم و هیچ مدیر توانمندی به دلیل اینکه گرایش سیاسی متفاوت از ما دارد نباید از صحنه مدیریت کشور حذف شود.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه و مسئولیت فرسایش‌ناپذیر است، گفت: زمانیکه مدیری قبول کرد که به صحنه بیاید یعنی قبول کرده که با تمام قدرت در میدان حاضر شود و نباید اجازه دهد که کار او را فرسوده کند.

معاون اول رییس‌جمهور همچنین با بیان اینکه تدبیر و امید شعار نیست بلکه رویکرد و برنامه دولت است و تدبیر و امید باید در همه دستگاه‌ها جاری شود و به چشم بیاید، از استانداران خواست که در گفت‌وگو با جامعه قناعت پیشه نکنند و با دستگاه‌های مختلف، نخبگان، نهادهای مدنی، جریانات سیاسی و بخش خصوصی ارتباط داشته باشند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: بخش خصوصی باید پناهگاه استانداران باشد و مدیران از ارتباط با این بخش هراسی نداشته باشند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه باید استانداران از اهداف و برنامه‌های رییس‌جمهوری و دولت با صدای رسا حمایت کنند، افزود: اولویت دادن به حل مشکلات از جمله مهم‌ترین مسئولیت‌های استانداران است؛ برخی مخالفان دولت به دنبال آن هستند تا با ایجاد زمینه‌های مختلف دولت را به انفعال بکشانند و سرگرم بحث‌های دیگر کنند اما مسئولان باید هوشیار باشند.

معاون اول رییس‌جمهور همچنین با انتقاد از طرح برخی اظهارات از سوی تعدادی از مسئولان درباره آینده کشور و برخی احتمالات موجود، گفت:‌ حرف‌هایی که برخی مسئولان کشور این روزها تکرار کرده‌اند که اگر اینگونه شود نمی‌توان کشور را اداره کرد اشتباه است چرا که این کشور از هر جهت دارای پتانسیل بالایی است و ممکن است که در برخی شرایط من یا ما نتوانیم آن را اداره کنیم اما حتما ظرفیت‌های لازم برای اداره امور وجود دارد.

به گزارش ایسنا، جهانگیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بیان دستاوردهای اقتصادی دولت در چهار و نیم سال اخیر پرداخت و خاطرنشان کرد: امروز صندوق بین‌المللی پول عنوان می‌کند که در بدترین شرایط رشد اقتصادی ایران 4.2 درصد است که از نظر ما حتما ان‌شاءالله تا پایان سال بالای پنج درصد خواهد رفت. همچنین این رشد برای سال گذشته بالای 12 درصد بوده است. تورم نیز تک رقمی است و در دو سال اخیر بالای 650 هزار شغل در کشور ایجاد شده است؛ اینها شاخص‌هایی است که می‌توان از بهترین دوران دولت‌ها از جهت اقتصادی برشمرد.

وی با تاکید بر اینکه بهترین دوران دولت‌ها از نظر اقتصادی شاخص‌های اقتصادی دوره دوم آقای خاتمی بوده است، گفت: در این دوران رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری بالا و نرخ بیکاری و تورم پایین بوده است. 

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه در سال‌های اخیر برخی دستپاچه شده‌اند که وضع اقتصاد خیلی بد است، ادامه داد: وضع اقتصاد خیلی بد بود اما الان در مسیر صحیح خود قرار گرفته و هنر ما این است که به این مسیر سرعت ببخشیم. در این زمینه استانداران نقش بیشتری نسبت به وزرا دارند. آنها می‌توانند با به حرکت وادار کردن وزرا به استان‌های خود نشاط ببخشند.

جهانگیری با بیان اینکه مهمترین نسخه‌ای که در دست داریم، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، گفت: زمانی من معتقد بودم که مهمترین کمکی که مقام معظم رهبری به دولت‌های نهم و دهم کرده‌اند سیاست‌های اصل 44 بوده است. امروز معتقدم که ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی ایشان مهمترین اقدام برای پیشبرد امور اقتصادی دولت بوده است. امروز همه سیاست‌های اصل 44 را قبول دارند و در مقابل آن متعهد هستند.

وی در توصیه‌ای از استانداران خواست که ستاد اقتصاد مقاومتی را جدی بگیرند و از این ابزار برای حل مشکلات استان خود استفاده نمایند.

معاون اول رییس‌جمهور همچنین از مقام معظم رهبری خواست که ایشان همچنان از اقتصاد مقاومتی حمایت کنند تا کارها پیش برود.

جهانگیری گفت: امروز من می‌گویم ستاد اقتصاد مقاومتی شرایط آن جمله رهبری که ستاد اقتصاد مقاومتی باید نافذالکلمه باشد و همه به آن گوش کنند را ندارد و اینگونه نیست که من در ستاد اقتصاد مقاومتی حرفی بزنم و این حرف در همه جا برد داشته باشد.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم توجه استانداران به پنج بسته سیاستی دولت در اقتصاد مقاومتی، خاطرنشان کرد: استانداران باید تلاش کنند که با استفاده از قوانین موجود و همچنین خلاقیت اقداماتی انجام دهند تا مشکلات مردم برطرف شود. آنها همچنین باید توجه ویژه‌ای به چالش‌های پیش‌رو از جمله موضوع آب و محیط زیست نیز داشته باشند.

معاون اول رییس‌جمهور در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم توجه استانداران به موضوع تولید شغل در کشور، خاطرنشان کرد: باید فضایی ایجاد کنیم که بخش خصوصی به صحنه بیاید و تولید انجام دهد و به تبع آن نیز شغل ایجاد شود چرا که با پول نمی‌توانیم مشکل بیکاری را حل کنیم.

جهانگیری از استانداران خواست که اعتبارات اعطایی از سوی دولت به کارآفرینان را مورد نظارت خود قرار دهند و از افرادی که پول‌ها و اعتبارات در اختیارشان قرار می گیرد اطمینان داشته باشند.

به گزارش ایسنا، وی در بخش‌هایی از صحبت‌های خود با اشاره به لایحه بودجه سال 97، خاطرنشان کرد: بودجه سال 97 صدایش بیشتر از نمودش بود. در این بودجه برای نخستین بار ردیف‌های بودجه‌ای شفاف شد و از سوی جوانان و مردم در فضای مجازی به طور کامل قرار گرفت. برخی دوستان از این موضوع عصبانی‌اند و معتقدند که با این اقدام علیه دولت جوسازی شد اما بالاخره ما این پول‌ها را می‌دادیم. اگر فضای مجازی و شفافیت نبود هیچ کس خبردار نمی‌شد که وضعیت بودجه کشور چگونه است و ممکن بود سال بعد ما این مبالغ را افزایش دهیم و مجلس نیز آن را تصویب کند اما امروز فضای مجازی فضا را شفاف کرده است یا فردی که از دولت پول می‌گیرد کار خوبی می‌کند و می‌تواند گردن خود را راست بگیرد و بگوید که از دولت پول می‌گیرم و فلان کار را انجام می‌دهم یا اینکه فکر می‌کند نباید از دولت پول بگیرد. هر کسی که فکر می‌کند نباید از دولت پول بگیرد می‌تواند آن را باز گرداند و ما نیز با تیب خاطر آن پول را پس می‌گیریم و از آنها تشکر می‌کنیم.

معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: اگر برخی از دولت پول می‌گیرند دیگر اینقدر علیه دولتی که به آنها پول می‌دهد جوسازی نکنند و به دستگاه بالادستی خود گزارش دهند که این پول‌ها را کجا خرج کرده‌اند و از آن پول‌ها حقوق آنچنانی ندهند و بگویند که ما این کار را کرده‌ایم.

وی همچنین با تاکید بر اینکه بودجه در ایجاد شغل تاثیر زیادی ندارد، گفت: ظرف اشتغال کشور ایجاد 700 هزار شغل در سال است. هنر ما این است که این ظرف را به ایجاد 800 هزار شغل و بیشتر تبدیل کنیم. استانداران باید هوای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان کشور را داشته باشند تا شغل ایجاد شود.

جهانگیری در پایان با اشاره به گران شدن برخی محصولات در بازار، خاطرنشان کرد: ممکن است دولت تصمیمی بگیرد و مجلس نیز آن را تصویب کند که قیمت حامل‌های انرژی افزایش یابد. در این شرایط نباید مدیران دست روی دست هم بگذارند و در برخی جاها به این بهانه از امروز قیمت‌های محصولات خود را افزایش دهند؛ دولت طرفدار قیمت بازار است اما به عنوان مجری باید بر روی آنها نیز نظارت کند و نمی‌تواند قیمت‌ کالاهایی به ویژه کالاهای ضروری را رها کند./ ایسنا

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر