شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: همه میدانیم که قانون ملاک و معیار جدایی هنجارها از ناهنجاری های هر جامعه هستند و همچنین همه معترفند که بدون وجود قانون سنگ روی سنگ بند نمی شود. احترام به چنین قانونی بدون شک زمینه ساز پیشرفت هر جامعه ای خواهد بود.اما همین قانون را هم اگر واقع بینانه و همراه با مصالح به کار نگیریم تاثیری مخرب و گاه معکوس خواهد گذاشت. مگر نه این است که هر قانون دارای دو وجه " قاطع و برنده " و مهربان و مصلحت اندیش" است.
کد خبر: ۴۰۳۷
سه‌شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۶

فکرشهر: همه میدانیم که قانون ملاک و معیار جدایی هنجارها از ناهنجاری های هر جامعه هستند و همچنین همه معترفند که بدون وجود قانون سنگ روی سنگ بند نمی شود. احترام به چنین قانونی بدون شک زمینه ساز پیشرفت هر جامعه ای خواهد بود.
اما همین قانون را هم اگر واقع بینانه و همراه با مصالح به کار نگیریم تاثیری مخرب و گاه معکوس خواهد گذاشت. مگر نه این است که هر قانون دارای دو وجه " قاطع و برنده " و مهربان و مصلحت اندیش" است.

چند سالی است که به لحاظ تدابیر کنترل جمعیتی و ساختار اجتماعی، بخش بوشکان با رکود شدید جمعیت همراه است. این رکود دارای دلایل مختلفی همچون کاهش زاد و ولد ،کاهش ازدواج و... بوده است. اما مهمترین و اصلی ترین علت آن را می توان مهاجرت تحصیلی دانست.

از این رو مدارس دبیرستان بخش با هدف فراهم آوردن فرصت های برابر تحصیل و همچنین جلوگیری از مهاجرت های غیر ضروری تاسیس شدند. در درستی و نادرستی تاسیس آنان حرفی نیست اما به هر حال این مدارس دیگر بخشی از جامعه ما شده اند.

امسال با روی کار آمدن نیروهای جدید همراه با تفکر جدید در آموزش و پرورش ظاهرا بنا بر تعطیلی بسیاری از دبیرستان ها با توجیه عدم تطابق با نرم  مصوب گذاشته شده است.اگر چه این کار فعلا در قالب حذف کلاس های اول اجرا شده است اما با در نظر گرفتن اینکه امسال مدارس متوسطه اول فاقد پایه نهم هستند  قطعا این اقدام در سال آینده باعث تعطیلی مدارس خواهد شد.

اگر چه در حسن ظن و نیت خیر دوستان شکی نیست اما به این بهانه و جهت روشن شدن جهات مختلف این تصمیم چند نکته را یادآور می شویم:

اول: توجیه این کار با عنوان رعایت نرم خود جای اشکال است . چرا که همانطور که می دانید و می دانیم در تدوین و تعریف این نرم ها شرایط ویژه و خاص هر منطقه مورد توجه قرار نگرفته و شاید به همین جهت است که تصمیم نهایی در این زمینه را به خود ادارات واگذار کرده اند.

دوم: مسلم بدانید اجرای این تصمیم نه تنها موجب تجمیع دانش آموزان در یک مدرسه خاص نمی شود (اگر انتظارتان این است) بلکه موجب مهاجرت بیشتر مردم و گاها ترک تحصیل دانش آموزان بی انگیزه تر خواهد شد که خود تبعات غیر قابل جبرانی را بر جای خواهد گذاشت.

سوم: توصیه می گردد به جای برچیدن  این گونه مدارس ، بستر لازم را جهت شکل گیری مدارس قوی و با امکانات مناسب در رشته های تخصصی فراهم آورید .

در پایان ضمن اعتراف به این نکته که تعدد مدارس با جمعیت پایین باعث افت کیفیت آموزش و هزینه بر بودن آنان  می شود یادآور می شوم که تعطیلی و تعدیل مدارس بخش قطعا و یقینا به ضرر منافع عموم مردم خواهد بود و تبعات فرهنگی و اجتماعی آن به یقین دامنگیر همه ما فرهنگیان می باشد و همچنین با توجه به نرم مناسب جمعیتی در مقاطع پایین تر بخش انتظار میرود در چند سال آتی این مشکل مرتفع گردد.

امیدواریم با بردباری و تدبیر راه را بر ادامه حیات مدارس این بخش هموار گردانید و از دعای خیر مردم محروم  دیار مهربانی ها بهره مند گردید.
منبع:دیار مهر

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر