چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۰۵۶۳
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶

فکرشهر: در حالی که آب رودخانه ریز در جنگل گلوبردکان این بخش از شهرستان جم، سبب تلف‌شدن هزاران قطعه ماهی شده و مردم را در نگرانی فروبرده است، دادستان جم در سکوت مسئولان محیط ریست استان بوشهر به موضوع ورود کرد.

به گزارش فکرشهر از فارس، در حالی که آب رودخانه ریز در جنگل گلوبردکان این بخش از شهرستان جم، سبب تلف‌شدن هزاران قطعه ماهی شده و مردم را در نگرانی فروبرده است، دادستان جم در سکوت مسئولان محیط ریست استان بوشهر به موضوع ورود کرد.

موضوع آلودگی رودخانه جنگل گلوبردکان ریز واقع در شهرستان جم این روزها گلایه شدید مردم را به همراه داشته است و بعد از بازدید نماینده جنوب استان بوشهر در مجلس از وضعیت این رودخانه به همراه نائب رئیس شورای اسلامی استان بوشهر که هفته گذشته رخ داد، روز گذشته دادستان شهرستان جم نیز از وضعیت رودخانه بازدید و بعد از آن به صورت غیرمنتظره به مدت پنج ساعت از نقاط مختلف شرکت پالایش گاز فجر جم بازدید کرد.

آلایندگی‌های زیست‌محیطی و آلودگی رودخانه ریز 15 هزار مردم این بخش در شهرستان جم را نگران کرده است که شاید آلودگی این رودخانه که باعث تلف‌شدن هزاران ماهی طی 10 روز اخیر در این رودخانه شده بر سلامتی مردم تاثیر بگذارد و سبب بیماری‌هایی برای مردم بخش ریز شهرستان جم در استان بوشهر شود.

این موضوع آن قدر حساس شده که اکثر مردم و فعالان محیط زیست عامل این آلودگی‌ها را شرکت فجر جم می‌دانند که همین موضوع سبب شده دادستان جم به مدت چهار ساعت از نقاط مختلف شرکت فجر جم به صورت غیرمنتظره  و بدون هماهنگی قبلی با مسئولان این شرکت، دیدن کند.

رسانه‌های خبری شهرستان جم در خصوص این اتفاق با تیترهایی همچون" پالایشگاه گاز فجر جم قاتل محیط زیست" و" فاجعه زیست محیطی در شهرستان جم" و "کسی زورش به شرکت فجر جم نمی‌رسد" به آن واکنش نشان دادند.

موضوع آلایندگی‌های پالایشگاه گاز فجر جم این روزها حساسیت‌های زیادی از سوی مردم و مسئولان و به خصوص مسئولان قضایی شهرستان را در پی داشته به طوری که برای اولین بار در شهرستان جم، دادستان برای یافتن تخلفی در این حد و اندازه بدون هماهنگی قبلی وارد یک شرکت پالایشگاهی شده است.

به گزارش فارس، مردم و فعالان محیط زیست، آسیب‌دیدن و نیمه‌جان شدن هزاران قطعه ماهی در رودخانه ریز را از احتمال تکرار فاجعه زیست‌محیطی برای انسان‌ها و آبزیان می‌دانند و هر چند هنوز چیزی مشخص نشده اما احتمال می‌دهند که به دلیل تخلیه پس‌آب‌های پالایشگاه گاز فجر جم باشد.

 این اولین بار نیست که آبزیان رودخانه‌ای در شهرستان جم ای نچنین تلف می‌شوند. اواخر مرداد امسال نیز حدود پنج هزار ماهی در رودخانه روستای تنگ‌حنای جم حیات خود را از دست دادند؛ رویدادی که مقامات استان بوشهر علت آن را ورود پس‌آب‌های پالایشگاه گاز فجر جم به رودخانه دانستند.

این بار نیز مرگ غیرطبیعی هزاران ماهی، ساکنان همجوار رودخانه گلوبردکان را شوکه کرده و تمامی نگاه‌ها به پالایشگاه گاز فجرجم که در 11 کیلومتری مرکز بخش ریز و 15 کیلومتری رودخانه گلوبردکان واقع شده، خیره است .

بر اساس این گزارش، مردم و شوراهای ریز از مرگ و میر آبزیان و ماهیان در رودخانه ریز نگران سلامت آب آشامیدنی خود شده‌اند و از مسئولان محیط زیست استان درخواست دارند هر چه سریعتر این مشکل را رفع کنند.

هنوز مسئولان محیط زیست استان بوشهر در این خصوص گزارشی اعلام نکرده‌اند و باید دید کی محیط زیست استان بوشهر موضوع آلودگی رودخانه ریز شهرستان جم را شفاف و با صراحت اعلام کند. آیا شرکت فجر جم عامل این اتفاقات زیست محیطی است؟ یا دلایلی دیگری وجود دارد و اصولا فعالیت شرکت فجر بر اساس استانداردهای زیست‌محیطی انجام می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر