دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۲۹۵۲
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۳

فکرشهر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: با رهاسازی آب از سد رئیسعلی دلواری آبیاری اولین محدوده از نخلستان‌های آبپخش دشتستان آغاز شد.

به گزارش فکرشهر از خبرگزاری صداوسیما، شبکه آبیاری و زهکشی آبپخش با وسعت 6500 هکتار و 980 هزار اصله نخل دومین گستره نخیلات استان بوشهر بعد از شبکه دالکی و سعد آباد است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: اکنون روزانه 432000 متر مکعب آب از سد رئیسعلی دلواری وارد شبکه آبپخش می شود که این میزان، 35 درصد بیشتر از آب آشامیدنی است که روزانه در استان توزیع می‌شود.

شاهپور رجایی افزود: با مراقبت از قطره قطره این آب می توان به استقبال سازگاری با کم آبی رفت.

وی ادامه داد: پارسال با سه دور آبیاری، 108 میلیون متر مکعب آب وارد شبکه آبپخش شدکه یعنی به ازای هر هکتار نخلستان 16 هزار و 615 مترمکعب و هر اصله نخل 110 متر مکعب.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر به این نکته نیز اشاره کرد که، بخش قابل توجهی از این آب، قبل از ورود به نخلستان‌ها از طریق کانال‌های اصلی و فرعی از دسترس باغ‌ها خارج می‌شود و حجم به مراتب بیشتری نیز تبخیر می‌شود یا نشت می‌کند.

رجایی گفت: سد انحرافی سعدآباد با قدمت ساخت و بهره برداری 77 ساله به عنوان یکی از قدیمی ترین سدهای انحرافی نوین کشور، در سال 1320 بر روی رودخانه شاپور ساخته شده و جریان پایه یا تنظیمی رودخانه را به شبکه آبپخش هدایت می‌کند.

وی بیان کرد: با هدف توزیع عادلانه و بهینه آب بین باغداران و صرفه جویی حداکثری، برنامه عملیاتی با شرح وظایف و اقدامات مورد انتظار از شرکت آب منطقه ای، جهاد کشاورزی و باغداران تهیه شده است که لازمه انجام این دور آبیاری است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر