يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۳۲۵۷
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۳

فکرشهر: رئیس مرکز ثبت سینوزیت مزمن دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: سینوزیت مزمن در شهر بوشهر بالاتر از میانگین دنیاست.

به گزارش فکرشهر، دکتر شکراله فرخی افزود: بر اساس مطالعه پژوهشی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه که با همکاری انجمن آلرژی اروپا بر روی پنج هزار و ۲۱ نفر از ساکنان شهر بوشهر انجام گرفت، شیوع سینوزیت در این شهر ۲۸.۴ درصد است که شیوع بالایی در دنیاست.

وی ادامه داد: در دنیا شیوع این بیماری بین 6 تا ۱۶ درصد است.

رئیس مرکز ثبت سینوزیت مزمن دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: پارسال و پس از کسب مجوز مرکز ثبت سینوزیت مزمن از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه تصمیم گرفته شد طرح تحقیقاتی بین‌المللی برای بررسی شیوع سینوزیت مزمن در استان بوشهر اجرا شود که انجمن آلرژی اروپا با آن موافقت کرد.

دکتر فرخی ادامه داد: پس از حضور در منازل و تکمیل پرسشنامه استاندارد و تجزیه و تحلیل داده‌ها، شیوع ۲۸.۴ درصدی که نشان‌دهنده شیوع بالایی در دنیا است، به دست آمد.

وی در جمع خبرنگاران گفت: مقاله‌ای که بر اساس این تحقیق نوشته شده، برای چاپ در مجله راینولوژی اروپا (از مجلات درجه اول علمی اروپا) پذیرفته شده است.

متخصص ایمونولوژی و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: علل این شیوع، تنفس مردم شهر بوشهر در هوای شرجی، بالا بودن شیوع بیماری‌های حساسیتی نظیر آلرژی بینی و آسم، شیوع بالای عوامل حساسیت‌زای درون منزل نظیر مایت، گردوغبار منزل، کپک، سوسک، حیوانات خانگی و پرندگان، عوامل حساسیت‌زای منشأ گرفته از دریا و برخی عوامل ناشناخته است.

دکتر فرخی با تاکید بر ‌ضرورت راه‌اندازی این مرکز با اشاره به هزینه بالای درمان این بیماری، تاکید کرد: تحمیل این هزینه ‌بر خانواده‌ها و شبکه بهداشتی- درمانی، مسوولان و مردم استان باید پیگیر تشخیص و درمان زودهنگام این بیماری باشند.

رئیس مرکز سینوزیت مزمن دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: در همین زمینه مرکز ثبت سینوزیت مزمن باهدف ارائه خدمات تشخیصی درمانی جدید در دانشگاه در آستانه بهره‌برداری است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر