يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۴۳۳۶
سه‌شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۷

فکرشهر: قیمت انواع کالا و خدمات در بوشهر با سرعت بالایی در حال افزایش است و این وضعیت قیمت‌ها و بی‌ثباتی بازار، زندگی را برای مردم سخت کرده که باید برای مهار آن اقدام شود.

به گزارش فکرشهر از مهر، «گرانی» واژه‌ای که امروز حتی خردسالان هم زیاد با آن سر و کار دارند و آن را درک می‌کنند؛ وقتی که نیازهای آنها به دلیل گرانی تامین نمی‌شود و والدین مجبورند این را برای آنها توضیح دهند.

افزایش قابل توجه قیمت‌ها در بازار، روز به روز شکل جدیدی به خود می‌گیرد و با شیب‌های تند به جلو می‌رود و هیچ مانعی نیز در مسیر حرکت آن قرار ندارد که بتواند آن را کنترل و یا متوقف کند.

افسار قیمت‌ها در بازار بوشهر همچون دیگر نقاط کشور از هم گسیخته است و حالا این اسب وحشی با سرعتی غیرقابل تصور به حرکت خود ادامه می‌دهد و هر روزی که چشم باز می‌کنیم، تغییرات بسیار زیادی در قیمت‌ها صورت گرفته است.

ثبات در بازار، ثابت‌ماندن و یا افزایش قدرت خرید و عدم افزایش قیمت اجناس به صورت ساعتی و دقیقه‌ای در جامعه ایجاد امید می‌کند در غیر این صورت تنش، استرس و اضطراب است که جایگزین آرامش می‌شود و ممکن است این جو ایجاد شده، زمینه ساز تصمیمات مدیریتی اشتباه دیگری نیز باشد.

امروز شاهد گرانی‌هایی در جامعه هستیم که به عقیده برخی‌ افزایش قیمت دلار مسبب آن است اما وقتی مورد بررسی قرار می‌گیرد متوجه می‌شویم که خود ما با جنگ تومان و دلار زمینه‌ساز افزایش قیمت‌ها هستیم.

شاید تحریم های خارجی، امروز تاثیری نداشته باشد اما تحریم‌های داخلی کمر مردم را شکسته است؛ کاری که خودمان با خودمان می‌کنیم تا برخی از ما سود بیشتری در این شرایط سخت ببریم.

وقتی یک تولید کننده، یک توزیع کننده و یا یک مرکز فروش، اجناس را به خاطر بالا و پایین شدن قیمت‌ها برای سود بیشتر توزیع نمی‌کند و یا با قیمت روز دلار هزینه ها را می‌سنجد این خود دامن زدن به بدتر شدن وضع موجود است.

گرانی از طلا تا کرایه تاکسی

امروز فرقی نمی‌کند برای خرید و یا استفاده از چه خدماتی اقدام می‌کنیم. هرکسی در هر شغل و جایگاهی که هست بنا به منفعت خود قیمت‌ها را افزایش می‌دهد و مردم  بنا بر نیازشان در برابر این مبالغ تسلیم می‌شوند.

در برخی از کالاها و خدمات شاهد افزایش دو برابری و یا بیشتر قیمت‌ها هستیم. البته شیب افزایش قیمت برخی کالاها نیز کمتر است ولی تقریبا هیچ ثباتی در قیمت‌های بازار وجود ندارد و همه چیز در حال افزایش است.

قیمت مصالح ساختمانی از هفته‌های گذشته تا کنون افزایش سرسام‌آوری داشته است و عملا ساخت و ساز را فلج کرده است. قیمت موبایل، تبلت، وسایل الکترونیکی و . . .  به ویژه دستگاه‌های خارجی آنچنان افزایش یافته است که هیچکس تمایلی به خرید ندارد.

قیمت مواد غذایی نیز با افزایش روبرو بوده است و در مجموع با افزایش قیمت‌ها شاهد کوچکتر شدن سفره مردم هستیم و مردم ترجیح می‌دهند در این شرایط کمتر خرید کنند.

هیچ احتکاری در بوشهر صورت نگرفته است

احتکار زشت‌ترین کلمه‌ای که اینروزها شنیده می‌شود؛ احتکار یعنی ظلم، یعنی نامردی و دامن زدن به بدتر شدن این وضعیت. تقاضا وجود دارد اما عرضه انجام نمی‌شود و یک جنس مورد نیاز یا کمیاب و یا با قیمت بسیار بالا به فروش می‌رسد.

مدیرکل تعزییرات حکومتی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از عدم احتکار در این استان خبر می دهد و می‌گوید: تا کنون هیچ‌گونه مورد احتکاری در استان بوشهر یافت نشده است.

زهرا افضلی‌نیا با اشاره به افزایش نظارت‌ها،  بیان کرد: بازدیدها به صورت هفتگی و یا روزانه از انبارهای ثبت شده صورت می‌گیرد.

مردم قربانی افزایش قیمت‌ها

یکی از شهروندان بوشهری، نزاع‌های سیاسی را زمینه ساز وجود این شرایط می‌داند و می‌گوید: همیشه این بازی‌های سیاسی دردسر ساز بوده و امروز مردم را  میان این بازی قرار داده‌اند.

اکبر بحرینی عنوان می‌کند: برخی همچنان در سال ۹۶ و زمان تبلیغات انتخاباتی مانده‌اند اما امروز تخریب‌ها شاید خط و نشانی به مردم است و نه جناح مخالف است.

قیمت‌ها ساعتی تغییر می‌کند

به عقیده یکی دیگر از شهروندان بوشهری اما عملی شدن نظرات شخصی و بدون کارشناسی زمینه ساز بروز این مشکل است.

لیا پولادتن عنوان می‌کند: وقتی تقاضا زیاد باشد و عرضه کم وضعیت اینچنین است که می‌بینید و به ساعت و دقیقه قیمت ها در حال تغییر هستند.

وی می‌گوید: سیاست‌های اشتباه سیاست مدارها باعث بروز این مشکلات است.

افزایش نظارت بر بازار

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر فضای روانی را عامل برخی افزایش قیمت‌ها در بازار استان بوشهر دانست و اضافه کرد: به منظور جلوگیری از افزایش قیمت‌ها نظارت‌ها را در بازار استان بوشهر افزایش داده‌ایم.

سیدحسین حسینی محمدی از بررسی شکایات مردمی از طریق تلفنی، حضوری و کتبی خبر داد و اضافه کرد: برای گرانفروشان پرونده تشکیل می‌شود و رسیدگی فوری به شکایات مردمی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه بازرسان به طور مستمر بر قیمت و عرضه کالا نظارت می‌کنند خاطرنشان کرد: گشت‌های مشترک بازرسان این سازمان با تعزیرات حکومتی برای کنترل و تنظیم بازار افزایش یافته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر  با اشاره افزایش پنج تا ۲۵ درصدی قیمت مصالح ساختمانی در استان بوشهر بیان کرد: بخشی از افزایش قیمت ها به دلیل افزایش هزینه حمل و نقل و ناوگان بار بوده است.

وی به ثبات قیمت مرغ در بازار استان بوشهر اشاره کرد و یادآور شد: البته برخی محصولات پروتئینی با افزایش قیمت مواجه بود و قیمت گوشت قرمز نیز به سبب قاچاق صادرات نامتعادل شد.

حسینی محمدی با بیان اینکه قیمت برخی کالاها از جمله شکر با کاهش روبرو شده است، تصریح کرد: افزایش قیمت برخی محصولات و کالاها به فضای روانی آن برمی‌گردد.

لزوم برخورد قاطع با گرانفروشان

استاندار بوشهر با تاکید بر نظارت مستمر بر تولید، عرضه و قیمت کالا در بازار افزود: گشت‌های مشترک برای نظارت، بررسی و بازرسی باید در حوزه صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی  افزایش یابد.

عبدالکریم گراوند با تاکید بر برخورد با اخلالگران بازار و اقتصاد جامعه گفت: قیمت برخی کالاها در استان بوشهر نسبت به ماه گذشته و سال گذشته افزایش یافته که باید برخورد قانونی مورد توجه قرار گیرد.

وی، با تاکید بر ضرورت کنترل نوسات قیمت کالا در بازار تصریح کرد: بخشی از افزایش قیمت محصولات و کالاها به سبب فضای روانی و برخی هم به سبب سوء استفاده سودجویان است که برخی از قیمت‌ها منطقی نیست که باید با این موارد برخورد قاطع شود.

مسئولان همواره دم از کنترل بازار و نظارت بر قیمت‌ها می‌زنند ولی چیزی که امروز در بازار می‌بینیم، افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها در بازار است که هیچ کنترلی هم بر آن صورت نمی‌گیرد.

بیشترین ضرر این افزایش قیمت‌ها نصیب مردم می‌شود؛ مردمی که روز به روز سفره‌هایشان کوچکتر می‌شود و به ناچار باید بین نیازهای خود انتخاب کنند که کدام را بخرند و از کدام یک صرف نظر کنند.

این افزایش قیمت‌ها روزهای سختی را برای مردم رقم زده است و تداوم این شرایط وضعیت را سخت و سخت‌تر می‌کند و ممکن است باعث فروپاشی برخی از خانواده‌ها به علت ناتوانی در تامین هزینه‌ها شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر