يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: سال های متمادی است که مسافران مبدا و مقصد فرودگاه بین المللی بوشهر به علت نبود سامانه کمک ناوبری پیشرفته و کاهش دید خلبان در گرما و سرما، مه گرفتگی وبارندگی، پدیده ریزگردها و گرد وخاک محلی از سفر باز می مانند و یا به جای شهرخود دردیگر شهرهای کشور فرود می آیند.به گزارش فکرشهر، براساس اعلام مقام های رسمی در سال های اخیر سالانه ده ها پرواز مبدا و مقصد فرودگاه بین المللی بوشهر به علت نداشتن سامانه کمک ناوبری پیشرفته ای ال اس و براثر پدیده های جوی و ریزگردها که باعث کاهش دید خلبان می شود، یا لغو و یا با تاخیرهای چند ساعته انجام شده یا در شهرهای دیگر کشور فرودآمده است. 
کد خبر: ۴۴۶۷
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱

فکرشهر: سال های متمادی است که مسافران مبدا و مقصد فرودگاه بین المللی بوشهر به علت نبود سامانه کمک ناوبری پیشرفته و کاهش دید خلبان در گرما و سرما، مه گرفتگی وبارندگی، پدیده ریزگردها و گرد وخاک محلی از سفر باز می مانند و یا به جای شهرخود دردیگر شهرهای کشور فرود می آیند.

به گزارش فکرشهر، براساس اعلام مقام های رسمی در سال های اخیر سالانه ده ها پرواز مبدا و مقصد فرودگاه بین المللی بوشهر به علت نداشتن سامانه کمک ناوبری پیشرفته ای ال اس و براثر پدیده های جوی و ریزگردها که باعث کاهش دید خلبان می شود، یا لغو و یا با تاخیرهای چند ساعته انجام شده یا در شهرهای دیگر کشور فرودآمده است. 

طوری که تاخیرهای چند ساعته و لغو پروازهای منتهی به فرودگاه بوشهر قصه تکراری، تلخ و ملال آوری شده است که برای هر مسافر بومی و غیربومی استان که حداقل سالی یک بار سفر هوایی به مقصد یا از مبدا بوشهر انجام داده باشد، تجربه شده است. 

در کنار تبعات زیانبار اقتصادی لغو شدن هر پرواز برای شرکت های هواپیمایی و مسافران، آنچه بر حاد شدن این مساله می افزاید کمرنگ شدن اعتماد افکار عمومی به مسوولانی است که قصد دارند با جلب مشارکت های مردمی برنامه های توسعه ای را پیش ببرند.

رییس هواپیمایی آسمان ایستگاه بوشهر گفت: تنها عاملی که هواپیما نمی تواند درفرودگاه بوشهر نشست و برخاست داشته باشد کاهش دید و رعد و برق است که منجر به باطل شدن پروازها خواهد شد.

محمد رضا امین فرد گفت: در فصل تابستان گردو غبار و زمستان نیز مه در صبح و شب ها، دید خلبان را به کمتر از هزار متر می رساند که اگر فرودگاه بوشهر به سیستم ˈای ال اسˈ مجهز باشد امکان فرود و برخاست هواپیما وجود دارد.

مدیرکل هواپیمایی جمهوری اسلامی شعبه بوشهر گفت: در بسیاری اوقات هواپیما از تهران به مقصد بوشهر حرکت می کند و تا بالای فرودگاه نیز می آید اما به دلیل دید کم نمی تواند در بوشهر بنشیند.

احمد ماحوزی افزود: این امر باعث می شود تا هواپیما به ناچار در فرودگاه شیراز به زمین بنشیند و با مساعد شدن شرایط جوی به سمت فرودگاه بوشهر پرواز کند.

وی با اشاره به این که در برخی اوقات هواپیما به فرودگاه تهران برمی گردد یادآورشد: حداکثر زمانی که امکان نگه داشتن هواپیما برای جلوگیری از باطل شدن پرواز وجود دارد دو ساعت است اما در برخی اوقات با درخواست ما این زمان به پنج ساعت نیز رسیده تا مسافران بوشهر سرگردان در فرودگاه های بوشهر و تهران نشوند.

وی گفت: فرودگاه بوشهر مجهز به سیستم ای ال اس نیست و حداقل دید لازم برای خلبان در این فرودگاه دوهزارو500 متر می باشد، درحالی که با نصب این سیستم با میزان دید تا 800 متر نیز امکان نشست و برخاست هواپیما هست.

ماحوزی افزود: با توجه به عزم و اراده مدیرکل جدید فرودگاه بوشهر برای نصب این سیستم امید است این آرزوی دیرینه مردم به دست وی محقق شود.

مدیرکل فرودگاه های استان بوشهر نیز گفت: سالانه 13هزارو 500 پرواز شامل هواپیماهای نظامی، عبوری، آموزشی و مسافربری در فرودگاه بوشهر سرویس دهی می شود.

عباس محمدی دستگاه های کمک ناوبری موجود در دنیا به سه گروه یک تا سه تقسیم می شوند که متناسب با میزان دید مختلف یعنی 800 و 200متر و حتی صفر نیز امکان نشست و برخاست هواپیما را فراهم می کنند.

وی یادآورشد: همه سیستم هایی که در فرودگاه های کشور نصب شده است دید تا 800 متر را قابل نشست و برخاست کرده است و نصب دستگاه با قابلیت بالاتر باتوجه به هزینه بالای نگهداری به دلیل شمار پرواز در فرودگاه های داخلی توجیه اقتصادی ندارد.

مدیرکل فرودگاه های استان بوشهر گفت: هم اکنون کار نصب سامانه کمک ناوبری پیشرفته ای ال اس در فروگاه بین المللی بوشهر در مراحل پایانی است. 

عباس محمدی افزود: برای خرید، نصب و ایجاد زیرساخت های تجهیز فرودگاه بوشهر به سیستم کمک ناوبری ای ال اس مبلغ 65میلیارد ریال هزینه شده است.

وی اضافه کرد: هم اینک کارهای زیرساختی مورد نیاز نصب این دستگاه در فرودگاه بوشهر پایان یافته است، بخش گلاید پس تمام شده و بخش لوکولایزر نیز در هفته جاری پایان می یابد.

وی یادآورشد: نصب، کنترل، تعمیر و نگهداری کلیه سیستم های کمک ناوبری در قالب سیستم لوکولایز و گلاید پس انجام می شود.

محمدی اضافه کرد: کاربرد این دو سیستم بیشتر برای فرود صحیح و ایمن در شرایط نامساعد جوی و یا شب هنگام استفاده می شود ولی در کل برای هواپیماههای در حال تقرب و نشستن قابل استفاده در هر شرایط است.

مدیرکل فرودگاه های استان بوشهر ادامه داد: پس ازاتمام کارهای نصب دستگاه کمک ناوبری ای ال اس، بررسی و چک عملکرد صحیح آن باید توسط هواپیمای مجهز به سامانه فلایت چک انجام شود که این هواپیما صحت عملکرد و دقت دستگاههای کمک ناوبری را در فرودگاه ها چک می کند.

وی با اشاره به این که تنها هواپیمای فالکن مجهز به این سیستم درکیش سال گذشته سقوط کرده است گفت:برای بررسی سلامت کارکرد دستگاه های کمک ناوبری موجود در فرودگاه های کشور قراراست با همکاری یکی از کشورهای همسایه این مهم انجام شود که بهره برداری از این دستگاه در فرودگاه بوشهر نیز مستلزم حضور هواپیمای فلایت چک کشور یادشده است.

محمدی افزود: هم اینک هفته ای 72 پرواز از مبدا و مقصد در فرودگاه بوشهر در مسیرهای پروازی داخلی و بین المللی انجام می شود.

مدیرکل فرودگاههای استان بوشهر اظهارکرد: این شمار پرواز از بوشهر به مسیرهای تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، جزایر خارک و سیبری ، اهواز و دبی انجام می شود.

وی یادآورشد: همچنین پروازهای موردی نیز از فرودگاه بوشهر به روسیه و قطر در برخی از فصول سال انجام می شود.

محمدی گفت: برای خدمت رسانی بهتر و بیشتر به مسافران بوشهری دو شرکت هواپیمایی اترک و زاگرس نیز در کنار شرکت های ایران ایر، آسمان و نفت در خطوط پروازی یادشده فعال شده اند.

وی افزود: با حضور شرکت های اترک و زاگرس 18 پرواز به شمار پروازهای فرودگاه بوشهر اضافه شده است.

به نوشته ی ایرنا، این مقام مسوول اضافه کرد: سانحه هواپیمای فوکر 100 در فرودگاه زاهدان در سال جاری باعث شد تا دو پرواز بوشهر - مشهد درکنار برخی دیگر از پرواز فرودگاه های کشور لغوشود که با راه اندازی خطوط پروازی توسط شرکت های اترک و زاگرس در مسیر بوشهر - مشهد به نیازهای زائران بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) پاسخ داده شده است.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر